Hej,
jag har en Ford Scorpio -94 med 2.9l V6 motor och automat. Kör jag den på vanlig 95-oktan bensin så "storknar" motorn vid gaspådrag, man får trycka på gasen väldigt försiktigt och öka vartefter den accelererar. En omkörning krävde mycket planering för tryckte man till för att få kickdown på automaten så dog nästan motorn. Dessutom så är den då törstig, ca 1.5 l/mil eller mer på landsväg, och tomgången var ojämn.
Av någon anledning så provade jag med Shell Vpower-bensin på 99 oktan (om jag minns rätt), det var någon kampanj att man fick det till samma pris, och upptäkte att bilen gick mycket bättre på det. Det går att gasa på ordentligt utan problem och bilen accelererar jämt och fint, viss tendens finns kvar att storkna men den är inte alls svårkörd. Förbrukningen sjönk med 30-40% på samma körning. Tomgången är dock fortfarande lika ojämn och det händer att den vill tjuvstanna vid rödljusen men inte så ofta.
Vad kan detta beteende bero på? Tändstiften är bytta och såg normala ut, fördelare och rotor är en bytta men såg inte onormalt slitna ut. Luftfiltret är inte bytt men såg rent ut.
Tips?