2086
Sök

Blir helt yr i bollen.. Värmeplattor = magnetventil ?

246 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#1
Jag är ganska så sugen på att trimma bilen lite nu.. (har kört med bara 170hk i en vecka nu, redan trött på det big_smile)

Men jag har läst lite överallt att om bilen har värmeplattor så har den en magnetventil orginal?

Bilen är en Saab 9000 2.3T "A50 Jubileum -98.. Och den har säkringen för "Heat Plate"?



Sen hade jag ju tänkt att chippa den (väldigt snart hoppas jag xD) men jag undrar vilka är liksom bra/dåliga och billiga ? smile

888 Inlägg
3 juli 2010
#2
Värmepattan sitter mellan insuget och toppen. har du magnetventil? ska sitta brevid den övre kylarslangen på kylaren.

246 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#3
Inte en aning yikes men det jag undrar ? om den har värmeplattor, har den mangetventil då ? tongue

1 353 Inlägg
3 juli 2010
#4
gå ut o kolla då. som henketic säger så lyft på huven, så kikar då på högersidan av kylaren, där ska den sitta. går 3 slangar och en el-kontakt..
http://www.speedparts.se/images/prod/uppgrad/vatten/10,5576.jpg


5 710 Inlägg
3 juli 2010
#5
TernFis skrev:
Inte en aning yikes men det jag undrar ? om den har värmeplattor, har den mangetventil då ? tongue

Ja.

MVH Jonas
..............

246 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#6
http://img693.imageshack.us/img693/1463/dscf3775t.jpg

Jippiiii! smile tack för hjälpen! smile
Senast redigerat av TernFis (3 juli 2010)

1 353 Inlägg
3 juli 2010
#7
så lite så, åk o chippa den nu så de blir lite fart i grejorna wink


888 Inlägg
3 juli 2010
#8
Innan du chippar ska du ta bort dina värmeplattor. Du behöver insugspackning och kortare bultar.

Mvh Henke

246 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#9
hehe! smile

Men en ltt med magnetventil blir väl typ en ft? tongue eller något mer som stryper ? smile

vadå ta bort yikes måste man göra det för att chippa eller det är för att den ska gå bättre ? smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
3 juli 2010
#10
TernFis skrev:
hehe! smile

Men en ltt med magnetventil blir väl typ en ft? tongue eller något mer som stryper ? smile

vadå ta bort yikes måste man göra det för att chippa eller det är för att den ska gå bättre ? smile

Värmeplattorna sitter i hålen i insuget och stoppar flödet, om man har dem kvar efter chippning kanske inte rätt effekt uppnås.

Du har magnetventil på bilen eftersom dem stryper, styrboxen kompenserar upp laddtrycket för att bibehålla den angivna effekten.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

246 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#11
Aha ok..

Mer hur jobbigt är det att ta bort de ? och kan jag ta bort de nu och inte märka någon skillnad på motorn eller? eller den blir "trimmad" ? tongue

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
3 juli 2010
#12
TernFis skrev:
Aha ok..

Mer hur jobbigt är det att ta bort de ? och kan jag ta bort de nu och inte märka någon skillnad på motorn eller? eller den blir "trimmad" ? tongue

Det är inte jätte roligt att ta bort dem tongue

Du lär inte märka någon större skillnad med bilen orginal cool

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

246 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#13
Haha ok! xD då låter jag nån bilnisse göra det istället xD

Men laddar inte turbon extra mycket för att kompensera det mindre hålet p.g.a. värmeplattan så om man tar av plattan så laddar den lite mer än med? tongue

Bilar är en jobbig vetenskap! big_smile

888 Inlägg
3 juli 2010
#14
eftersom du har magnetventil så laddar din bil 0,2bar mer än original för att komma upp i 170hk. Så ja din bil kommer gå bättre bara genom att ta bort värmeplattorna.

246 Inlägg
3 juli 2010
Trådstartare
#15
Men du vet inte hur många hk det ger att ta bort den ?

Och 0,2 är väl jävligt mycket ? eller ? ^^


Sök