5884
Sök

Audi A4 tappar kraft/hastighet i några sekunder sen tänder den igen.

1 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
Hej!

Jag försöker att beskriva problemet här.

Detta uppstår då och då (1 gång/5 bilturer)när jag kör, kan köra ibland 20 km ibland 200 km. När jag håller 100 tappar plötsligt motorn kraft, jag trampar ner gasen i botten hastigheten går ner till ca 95 (ca 5 sek) varvet är fortfarande uppe och så rycker det till, bilen tänder igen och går som vanligt. Ibland växlar jag ner och då tänder den igen. Känns nästan som motorn slocknar, det blir litet ryck och nedgång i hastighet. (den tänder alltid igen)

I övrigt går motorn mycket bra, verkar funkar fint, går mycket bra i tomgång, inga problem när man gasar på.
Jag kan inte återskapa problemet "manuellt" hur jag än gör.
Motorn alltid varm, jämn gas.

Jag har bytt bensinfilter och luftfilter.

Några tips smile

Tack på förhand!

Martin

473 Inlägg
4 juli 2010
verkar som den tappar gnista , har du kollat tändspolen ,  tändkablar och tändstiften.

690 Inlägg
4 juli 2010
hade samma problem... då var den en tändspole som hade hoppat upp någon cm av oförklarlig anledning... fick den inte att sitta så jag skiftade mellan den och en annan spole och då att dom kvar....
Ett tag senare så gick en av spolarna... dock inte någon av dem utan en helt annan...

Så kolla spolarna så dom sitter... ev skifta mellan spolarna... kolla stiften och kolla så dom sitter rätt åtdraget... sitter dom för löst så kan det vid tryck läcka kompression.

Du har inte motortvättat eller spolar vatten över motorn dom närmaste månaderna??

Sök