När är det dags för kamrems byte på en ford mondeo 2,0?

klimpan
4 juli 2010 · 2 600 Inlägg

hej har precis köpt en ford mondeo ifrån 97 och den har gått 13 tusen mil och kamremen är inte bytt så ska byte den men hittar inte när den ska bytas enligt service intervallen står inget i boken. och ska man byta vattenpumpen med i detta bytet ?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Sam1r
4 juli 2010 · 485 Inlägg

vi har en ford mondeo 96 kombi. bytte kamrem vid 15700 mil har jag för mig smile men ja tror det är vid 15 000 man ska byta är inte helt säker

klimpan
4 juli 2010 · 2 600 Inlägg

ok jaja ska byta den ändå bytte ni vattenpumpen med ? sen så går bilen upp i temp när man står stilla är det dags att byta termostaten kanske ?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Sam1r
4 juli 2010 · 485 Inlägg

klimpan skrev:
ok jaja ska byta den ändå bytte ni vattenpumpen med ? sen så går bilen upp i temp när man står stilla är det dags att byta termostaten kanske ?

tyvärr är det min morbror som har lånat bilen från oss och han bor i gbg , kan typ säga att bilen är hans hehe . men jag är inte säker om vattenpumpen är bytt men det är nog bättre att byta den med.

om du kör så går den ner till 90 grader igen menar du ?

klimpan
4 juli 2010 · 2 600 Inlägg

hehe ok tongue ska kolla med ford med vad dom säger men är ju bra att byta den med. tempen ligger inte äns i mitten den kommer upp lite ifrån det första markeringen. sen när du står stilla på tomgång så stiger den och går upp över halva mätaren. har inte testa hur mycket mera den går upp i temp.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Sam1r
4 juli 2010 · 485 Inlägg

klimpan skrev:
hehe ok tongue ska kolla med ford med vad dom säger men är ju bra att byta den med. tempen ligger inte äns i mitten den kommer upp lite ifrån det första markeringen. sen när du står stilla på tomgång så stiger den och går upp över halva mätaren. har inte testa hur mycket mera den går upp i temp.

låter som om att det är termostaten som är boven , men man vet ju aldrig smile

klimpan
4 juli 2010 · 2 600 Inlägg

svårt att förklara med men ska byta termostaten till att börja med. tack för all hjälp smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Sam1r
4 juli 2010 · 485 Inlägg

klimpan skrev:
svårt att förklara med men ska byta termostaten till att börja med. tack för all hjälp smile

här har du lite hjälp , finns en fil längre ner du kan ladda ner som visar bild på termostatbyte  smile

http://www.fordclubsweden.se/forum/show … hp?t=55400

joliba_01
5 juli 2010 · 424 Inlägg

klimpan skrev:
hej har precis köpt en ford mondeo ifrån 97 och den har gått 13 tusen mil och kamremen är inte bytt så ska byte den men hittar inte när den ska bytas enligt service intervallen står inget i boken. och ska man byta vattenpumpen med i detta bytet ?

Autodata säger varje 120.000 km eller 5 år - byt (spännrullen och styrrullarna måste också bytas...

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
klimpan
5 juli 2010 · 2 600 Inlägg

ja då är det ju verkligen dags att byta kamrem. kollade idag om kylfläkten gick igång och det gjorde den dröjde inte mera än 6 min för att motorn blev för varm och fläkten gick igång. är det dags att byta termostaten då? eller kan det vara vattenpumpen som pumpar dåligt på tomgång?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Sam1r
5 juli 2010 · 485 Inlägg

klimpan skrev:
ja då är det ju verkligen dags att byta kamrem. kollade idag om kylfläkten gick igång och det gjorde den dröjde inte mera än 6 min för att motorn blev för varm och fläkten gick igång. är det dags att byta termostaten då? eller kan det vara vattenpumpen som pumpar dåligt på tomgång?

kolla så inte vattenpumpen läcker ? kolla även så den inte glappar. annars får du byta termostat först

klimpan
6 juli 2010 · 2 600 Inlägg

ser inget vatten som kommer ifrån den i alla fall vad man kan se på vägen men får ta och kolla lite närmre tongue har köpt termostat nu i alla fall. har märkt att den även varnar för att det är för lite kyla vatten men vatten finns där och ligger på max men den varnar bara i bland och den slutar att lysa efter en stund. kan det ha nått med detta att göra eller får den frispel i bland tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
yohfred
10 september 2012 · 7 Inlägg

Hej,
tänkte byta kamrem på min mondeo 2.0i 16v -98.. Är det något man kan göra lätt hemma eller krävs det massa specialverktyg eller är svår åtkomligt?

Är ju inte så sugen på att lämna in den när bilen inte är värd så mkt

tacksam för svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang