5924
Sök

V70 tdi ryker grått o luktar skit

2fast4you
371 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
hej var nere på höljes o bilen gick kanon hela vägen. sen fick den stå på tomgång nån timma på freda. sen stängde jag av den.. nästa gång jag skulle starta gick den inte på alla cyl o rök grått gick inte varva mer än 2000 varv för den missa o hade sig.. jämt när jag tänkte blockpackning börja den gå kanon o sluta ryka, starta om o samma sak igen rök grått o hade sig o plötsligt gick den igen. sen gick det inte o få igång den mer, den ryker grått bara man försöker kinna igång den.. kan remmen på pumpen ha hoppat?? för tar inge vatten o oljan är fin.. kan ju tala om att avgaserna är skit varma. mvh fredrik

haru kört fast eller

Smålänning
7 887 Inlägg
5 juli 2010
Kan vara så. När är den bytt? Den ska ju bytas dubbelt så ofta som kamremmen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2fast4you
371 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
den är bytt för typ 2t mil sen. men det kan ju hända ändå att det går några tänder, va visst livsfarligt o låta en sån gå länge på tomgång sa en kompis eftersom dom vibrerar kraftigt.. tänkte bara om det va nån som upplevt detsamma

haru kört fast eller

Supraman
2 300 Inlägg
6 juli 2010
BilFixare skrev:
Kan det vara ventiltätningar? För att jag tror inte att det är remmen på pumpen som ha hoppat av . Skuller det nu remmen på pump ha hoppat av då ska kolv och ventil gå mot vanrandra det innebär att motor kommer inte att starta.

Det är separat rem till pumpen så de du beskriver kan inte hända om pumpremmen har hoppat.

Kolla så att pumpen står rätt till att börja med, kolla även kamremmen kan hända om den har hoppat ett par steg att delar av förbränningen sker i grenröret och då går de inte bra om man säger så.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

2fast4you
371 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
har hittat felet på den nu. är kretskortet i pumpen som har gett sig.. så bara o byta pump=(

haru kört fast eller

1 321 Inlägg
7 juli 2010
impresst skrev:
den är bytt för typ 2t mil sen. men det kan ju hända ändå att det går några tänder, va visst livsfarligt o låta en sån gå länge på tomgång sa en kompis eftersom dom vibrerar kraftigt.. tänkte bara om det va nån som upplevt detsamma

Farligt att ha dom på tomgång? då har han allt lurat dig.... hehe

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Motborgare
1 099 Inlägg
7 juli 2010
Volvofarfar skrev:
impresst skrev:

Farligt att ha dom på tomgång? då har han allt lurat dig.... hehe

Det enda måste väl vara att EGR-ventilen kan sota igen lite snabbare då, så den börjar kärva och läcka.

-- K

Sök