Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
En turbo har just högt vrid i ett bredare register än en sugmotor, speciellt den du jämför med. Vrid*varv = effekt. Turbon har högre medeleffekt.
Spelar ingen roll vad där står på papperet, en turbomotor upplevs inte lika stark, elastisk och ärlig till karaktären som en med större volym och fler cylindrar enligt ovan. Åter igen är det fråga om en åsikt.
Men fyra cylindrar och ketchupeffekt hör inte till min bild av en sportmotor i alla fall.
Du ger dig fan aldrig, eller hur?
Saaben har 300 nm mellan 2200 och 4500 rpm eller något åt det hållet. Din superba V6:a har 280 nm på en punkt någonstans högt upp i registret. Där kan vi snacka dålig körbarhet. Ingen Saab sedan og900 har haft ketchupturbo. Jag kan hålla med om att bottendraget mellan 1000 och 1800 rpm är lite dåligt i en saabturbo 4, men det följer en växellåda med bilen också. Jag har aldrig upplevt det som ett problem. DEt är ju skillnad på lite dåligt och okörbart. Är man bara försiktig tar det inte en evighet att gasa upp från 50-60 km/h på femman. Ska man acca fort växlar man ned, precis som du lär göra på din 6:a med maxvridet på en punkt betydligt högre upp i registret.
Det finns dom som tycker det är mycket trevligt med trimmöjligheter, låg bensinförbrukning vid vardagskörning och turboknuff.
Ja herregud människa, vem är det som inte ger sig? Allt jag skrev var att jag föredrog motorn i Mondeo, men gjorde det också klart att det var min personliga åsikt. Tar du verkligen så illa upp över att alla inte håller med om att turbo är bäst?
För att dra hela varvet så förekommer där en delad karaktär även i moderna turbomotorer, inte "ketchupeffekt" i stil med en gammal Saab men där är en På/av-karaktär som du förklarade rätt bra själv; Där finns ett register där den tack vare turbon är "stark som en sexa" för att anknyta till denna tråden men där finns också ett fönster där den lilla tvålitersfyran lyser igenom.
Motorn är helt enkelt inte lika ärlig till karaktären och responsen som en större sugmotor. Det har inget* med hur man växlar att göra, det har med hur motorn upplevs att göra.
*Nåja, lite med hur man växlar finns med i praktiken. Men det är inte detta som är akuellt. Precis som du skrev som avslut finns det dom som föredrar en härlig sång från motorn, en karaktär, motorstyrka, respons och "sugmotorknuff". I fallet ST220 är förbrukningen* inget bra exempel men det finns stora sugmotorer motorer som snittar lika snålt som en turbomotor.
*Men främst av allt tycker jag det är av underordnad betydelse, om jag betalar 20.000:- eller 22.000:- om året i bensin när jag köpt en bil för 150.000:- (som kostar 50.000:- (Obs, siffror tagna ur luften) om året att driva) är de 2000:- en droppe i havet. Som turbobilen till och med kanske tar igen på en annan punkt?Sedan rekommenderade jag trots allt Saab 9-3 Aero som en helhet, men om det enbart är motorn som avgör vinner den härliga motorn i Mondeo enkelt; Enligt mig.