Andromeda skrev:
Men du...
Klart man börjar undra när du svamlar om att en 210 hk/300 nm T4:a är klen jämfört med en 226/280 nm 6:a, registret är smalt och körbarheten dålig.
Effekten i en turbofyra är inte ärlig! Tack vare att maxvridet finns i så gott som halva registret är ju medeleffekten betydigt högre än i sexan, även om toppeffekten är lägre.
Ser inte vart jag skrev att körbarheten var dålig visserligen.
Vi tar ett exempel, båda bilarna väger detsamma (Ungefär 1500kg). Saab är 16hp klenare men 20Nm starkare och har som du säger ett på papperet betydligt bredare register.
Men Ford är 0.2sek snabbare till 100km/h trots det optimala registret du pratar om. Förmodligen säger du då att Saab däremot lite kvickare i högre farter, med effektens och registrets rätt?
Nja, till 160km/h är Fords försprång utökat till tre sekunder, omkörning 70-130km/h tar 6.8sek för Saab och 6.9sek för Ford. Segdragning på högsta växeln, 70-110km/h tar 10.2sek för Ford och 14.2sek för Saaben*.
*Som då visserligen är sexväxlad mot Fords fem och har högre utväxling på sin högsta växel än vad Ford har på sin.Nu har jag visserligen räknat upp en massa siffror som inte betyder så mycket, men en sak kvarstår: Varför är Ford snabbare trots att bilarna är såpass lika och Saab har en så stor fördel på papperet?
Jag tror att förklaringen ligger inom samma område som anledningen till varför jag kallade Ford starkare; Fördelen med större volym och fler cylindrar och ett ärligt register.
Lägg också märke till att den uppmätta förbrukningen är som mest en deciliter högre för Ford i olika hastigheter, och snittet för blandad körning är en halv deciliter mer för Ford.
Även om denna troligen dricker mer i långsam stadstrafik. Inget av detta spelar någon roll, jag föredrar treliterssexan oavsett om den varit mycket törstigare och mycket slöare. Men Ford är något snabbare, försumbart törstigare och har en i mina ögon trevligare karaktär och en mycket bättre motorsång.
Du behöver absolut inte hålla med mig, men förstår du varför jag inte är alltför imponerad av det breda registret turbomotorn har på "papperet"?

Siffrorna är hämtade från:
http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xmlhttp://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml