2602
Sök

Volvo 740 turbo -87 startar inte efter att kamremmen hoppat.

602 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
Hej, har för två veckor sedan fått igång bilen efter att gammla btr:en spökat.
Så i fredags så var jag ute och lekte lite, stog och brände lite däck sen la jag i tvåan för att dra iväg då ryckte det till sen märkte jag att bilen inte ville längre, laddmätaren ställde sig på noll och bilen orkade inget´.
Har nu sett att kamremmen hoppat ett eller två hack för den stog inte rätt, skönt att de bara var de tänkte jag och ställde in den rätt igen, men nej, den vill inte starta.

Btr:en får bensin och vi kopplade på en såndär lampa på en av spridar kontakterna och dom skötte oxå sitt jobb, kollade gnistan och den var perfekt.

nu står det still för vi fattar inte vad det kan vara, då den får bränsle och gnista känns det rätt skumt att den nästan inte änns tänder till, den bara maller och maller.

Hjälp någon!

Mvh

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 juli 2010
Krökt några ventiler så du tappat kompressionen?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

602 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Krökt några ventiler så du tappat kompressionen?

Mvh Tommy

Ventilerna brukar väl hålla på 740is har jag hört.. har inte kompmätt ännu men tycker de verkar va bra komp i den.

Smålänning
7 887 Inlägg
12 juli 2010
Vad är gjort med motorn?

Vad är det för sprut? Tändsystem?

Ventilerna ska inte ta i kolvarna på en vanlig ET eller FT

Kollat så det inte var ett halvvarv den hoppade... 2 kuggar är sällan den hoppar, och hoppar den så lite brukar bilen gå ändå.

Är kamremmen verkligen fräsch? Har aldrig art med om att en fräsch kamrem hoppat bara sådär...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

602 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
Vad är gjort med motorn?

Kollat så det inte var ett halvvarv den hoppade... 2 kuggar är sällan den hoppar, och hoppar den så lite brukar bilen gå ändå.

Är kamremmen verkligen fräsch? Har aldrig art med om att en fräsch kamrem hoppat bara sådär...

De är från början B230et, motronic system alltså, men är fk block i den och lite större turbo, de är väl typ de enda.

okej aj jag mins inte hur mycket den stog fel faktiskt, var polaren som upptäkte det så han ställde in den rätt igen.

Bytte remmen för två år sen så den är ju inte kass.

4 001 Inlägg
12 juli 2010
Nyman_ skrev:
twin_cam skrev:
Vad är gjort med motorn?

De är från början B230et, motronic system alltså, men är fk block i den och lite större turbo, de är väl typ de enda.

okej aj jag mins inte hur mycket den stog fel faktiskt, var polaren som upptäkte det så han ställde in den rätt igen.

Bytte remmen för två år sen så den är ju inte kass.

hoppade remmen så är den kass.

gör om, gör rätt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Jävel
2 018 Inlägg
12 juli 2010
500 spänn så får du goodyear-rem o spännare på biltema. Alltså inget skit. Då slipper du liknande problem i framtiden smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

602 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
okej aja, konstigt att den kan bli kass på två sommrar men men, de var inte de som var felet nu iaf

4 001 Inlägg
12 juli 2010
Nyman_ skrev:
okej aja, konstigt att den kan bli kass på två sommrar men men, de var inte de som var felet nu iaf

är du 100% säker på att ni satt kammen rätt då?

jag gissar att ni har satt den 180 grader fel, jag menar om bilen gick när remmen satt 2-3 kuggar fel men när ni satt den "rätt" så går inte bilen längre

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 juli 2010
är du helt säker att det va remmen som hoppat och inte vevaxel kugget som gått sönder ?
då ställs kamremmen fel och bilen startar inte sen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Smålänning
7 887 Inlägg
12 juli 2010
kolvas skrev:
Nyman_ skrev:

jag gissar att ni har satt den 180 grader fel, jag menar om bilen gick när remmen satt 2-3 kuggar fel men när ni satt den "rätt" så går inte bilen längre

Skulle tippa på det jag också. Rätt vanligt misstag smile

Sen är egentligen ALLTID en kamrem kass om den har varit demonterad en gång, då den inte går att spänna "rätt" igen. Fick höra detta på en kurs anordnad av Gates.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

602 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
okej okej får kolla det, jo bilen gick då precis när de hade hänt men den gick verkligen som ett spann med skit, sen starta den inte efter jag stängt av den, som nu då, men laddtrycksmätaren står iaf på vakum nu.

men det där med att remmen hoppade, de hände när jag brände däck och sen fick den sånt jävla gräpp när jag skulle iväg.

4 001 Inlägg
12 juli 2010
Turboforssen har en poäng, det är ju inte ovanligt att krysskilen i nedre kamremsdrevet går sönder

602 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
kolvas skrev:
Turboforssen har en poäng, det är ju inte ovanligt att krysskilen i nedre kamremsdrevet går sönder

mjo, fast borde det inte märkas då? motorn går väl inte runt då?

4 001 Inlägg
12 juli 2010
Nyman_ skrev:
kolvas skrev:

mjo, fast borde det inte märkas då? motorn går väl inte runt då?

jodå, den snurrar runt men nollmarkeringarna stämmer inte överens då och även om du flyttar kamremmen så kommer du alltså fel utan du får antingen jämföra med svänghjulets markering eller ta bort remhjulet och kolla ifall drevet har spruckit

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
12 juli 2010
om den där krysskilen går sönder kan de faktiskt te sig så illa att ventilerna går åt helvete, hände bror min när det gick av tongue

602 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
okej mjo fan får krypa under imorn och kolla om det är den jäveln som har gätt sej.
Hoppas väl på det, och att inget annat har gått ner sej.

Tack för svaren

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 juli 2010
twin_cam skrev:
kolvas skrev:
Nyman_ skrev:

Sen är egentligen ALLTID en kamrem kass om den har varit demonterad en gång, då den inte går att spänna "rätt" igen. Fick höra detta på en kurs anordnad av Gates.

på andra bilmärken kanske...

min rem har rullat typ 4000 mil å den har varit demonterade jag skulle tippa på runt 8-9 gånger...
nemast problemas å spänna upp sketen rätt om man har tålamod som även krävs med helt nya remmar.

4 001 Inlägg
13 juli 2010
Xuri skrev:
twin_cam skrev:
kolvas skrev:

på andra bilmärken kanske...

min rem har rullat typ 4000 mil å den har varit demonterade jag skulle tippa på runt 8-9 gånger...
nemast problemas å spänna upp sketen rätt om man har tålamod som även krävs med helt nya remmar.

det är så på alla märken... att man sedan kan återmontera är en annan sak men man ska inte göra det om man följer tillverkarens rekommendationer.
Vad kostar en kamrem till en B230? typ 100kr på Volvo och har man en 2 år gammal så skulle jag iaf. byta den men är den 1 månad gammal och jag demonterar den så skulle jag kunna tänka mig att återmontera den men ALDRIG en rem som hoppat, det är stor risk för översträckningar i en sådan rem som sedan leder till kamremsbrott

patrik89
13 juli 2010
kolvas: det var ett riktigt tugg på dig. Skitsnack om att man ska köpa ny rem på en 740 bara man har varit bort med den. Jag har säkert lagt av min 5-6 ggr, är inga som helst problem.

Som turboforssen, jag tror du har kört sönder krysskilen nere vid veven. Men man hör ju direkt om du inte har någon komp i bilen när du kör på starten.

Sök