12 juli 2010
Trådstartare
Hej,
har problem med cadillacen (Fleetwood Brougham 1979, 8.2 liter V8).
När den är kall går den klockrent, startar lätt och kan köras utan problem. Mysko saker händer när den har blivit varm, då hackar den, går ojämnt och vill dö under gaspådrag, men kan stå och puffa hur länge som helst på tomgång.
Felet har alltid varit där, och tidigare trodde jag att den inte fick nog bensin när den har blivit varm, och därför hackade, men det måste vara nåt annat...
Jag har bytt bränslepump två gånger (den mekaniska), plus monterat en elektrisk som hjälper till.
Hela fördelaren är flyttad från en identisk motor som jag vet fungerar.
Alla tänddelar är bytta, stift, kablar, rotor, fördelarlock, tändspole.
Förgasaren är bytt, sitter en helt ny på den nu.
Jag har haft nere bensintanken och rensat den invändigt med citronsyra.
Det sitter nya filter i förgasaren och i bränslepumpen.
Bränsleröret från tanken fram till motorn är bytt.
Jag har haft maskindiskmedel i kylsystemet, spolat rent och bytt termostat.
Vattenpumpen är Ok, pumpar som bara det...
Ny packning mellan insug och förgasare.
Sprayade med startgas, och det finns inga läckage.
Kopplingen på viften verkar vara ok, den spinner friskt hela tiden.
Tändningen står enligt specifikationerna i verkstadsboken.
Körde också utan tanklock, men det hjälpte inte:(
När man kör den fort ( på motorvägen t ex) med konstant hastighet går den bra, men så fort man stoppar eller kör sakta i stadstrafik börjar den jävlas och vill dö så fort man gasar lite, men på tomgång går den fint. Detta uppstår BARA när motorn är driftsvarm. När man öppnas huven ryker det lite granna av motorn, men den kokar inte och ingen lampa lyser heller. Jag misstänker att den kanske går varm och börjar spika under belastning.
Nu är jag helt tom för idéer....( Någon som kan komma med förslag? All hjälp uppskattas!
Senast redigerat av engolf (12 juli 2010)