Audi a3 går varm

fwd
15 juli 2010 · 137 Inlägg

Tjenare, var ute och körde några mil idag och precis när jag närmar mig hemmet så börjar bilen tjuta och varna att tempen är för hög i motorn. Jag tittar upp och ser att den står på 120 grader, så stannar av vid vägkanten och låter den svalna och för att sedan köra de 250m hem. Väl hemma så kollar jag kylarvätskenivån och den är 5-6 cm över minimum och jag provar starta bilen och har igång AC'n, båda fläktarna fungerar. Stänger av AC'n och då stannar båda fläktarna. Varvar upp bilen lite försiktigt tills jag ser att den börjar gå varm igen och kollar om fläktarna startar, och båda är i full gång igen.

Någon som har en aning om vad felet är? Tempgivare som gett upp?

jocke_gronberg
15 juli 2010 · 4 586 Inlägg

Ifall tempgivare gett upp så ser du det genom felkodsläsning. Att leta fel gjorde man förr nu måste datorn i för att hitta felet

fwd
15 juli 2010 · 137 Inlägg

kan det vara någonting annat än tempgivaren?

Sam1r
15 juli 2010 · 485 Inlägg

fwd skrev:
kan det vara någonting annat än tempgivaren?

termostaten .

fwd
15 juli 2010 · 137 Inlägg

Värt att tillägga kan vara att när jag vred upp kylarvätskebehållaren så steg ju nivån, och efter att jag provkört igen så är nivån på samma. Vattenpumpen kanske?

Sam1r
15 juli 2010 · 485 Inlägg

fwd skrev:
Värt att tillägga kan vara att när jag vred upp kylarvätskebehållaren så steg ju nivån, och efter att jag provkört igen så är nivån på samma. Vattenpumpen kanske?

kan va det med . vanligast fel på a3 1.8t motorn är , termostat , tempgivare och vattenpump , så något av dom är det

fwd
15 juli 2010 · 137 Inlägg

Okej, tack för hjälpen. Får väl fara och koppla upp bilen imorgon och kolla om det blir någon felkod... vilket den vid tidigare problem inte visar ...

AEN
15 juli 2010 · 686 Inlägg

fwd skrev:
Värt att tillägga kan vara att när jag vred upp kylarvätskebehållaren så steg ju nivån, och efter att jag provkört igen så är nivån på samma. Vattenpumpen kanske?

Det är ju lite lustigt... normal sätt så ska nivån ev sjunka lite om man öppnar locket på expansionskärlet... inte öka i nivå

Sam1r
15 juli 2010 · 485 Inlägg

fwd skrev:
Okej, tack för hjälpen. Får väl fara och koppla upp bilen imorgon och kolla om det blir någon felkod... vilket den vid tidigare problem inte visar ...

börja med tempgivaren först smile bytte den på min a3 , kostade 400 på vag

onej84
15 juli 2010 · 1 854 Inlägg

Starta bilen kolla den lilla slangen på expansionskärlet om det rinner från den.

Gör det inte de så lär det va vattenpumpen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang