4714
Sök

Fastrostad bil, hur flytta den?

3 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
För ca ett år sedan ställde jag av min bil och råkade ställa den snett över grannens parkeringsplats som då var outnyttjad men som skall användas igen.
Eftersom bilen inte startar så skulle jag putta ut den ett par meter för att sedan putta in den rätt på min plats.
Det gick inte att rubba bilen.
Jag utgår från att den har rostat fast nånstans och undrar nu om jag vågar låta någon dra ut den med bil, lossar rosten då så att jag kan putta in den igen eller riskerar vi att den blir stående ute i gången i stället?
Det finns inget utrymme för att dra in den med bil igen då det är en vägg framför.
Hjälp!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 juli 2010
Om du har ställt bilen med dragen handbroms (AJJABAJJA!!) så är det antagligen bara den som har satt sig, drar du med en bil som har lite mer effekt än en gammal trabant så kommer det att lossna, eventuellt med en fin liten smäll när det lossnar.

Glöm bara inte att släppa ner spaken innan ni ska dra wink

Om du inte ställde den med dragen handbroms så vet jag inte vad det kan vara.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

3 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Om du har ställt bilen med dragen handbroms (AJJABAJJA!!) så är det antagligen bara den som har satt sig, drar du med en bil som har lite mer effekt än en gammal trabant så kommer det att lossna, eventuellt med en fin liten smäll när det lossnar.

Glöm bara inte att släppa ner spaken innan ni ska dra wink

Om du inte ställde den med dragen handbroms så vet jag inte vad det kan vara.

Tack för svar!
Jag vet inte om den hade handbromsen i eftersom det inte var jag som var först i bilen när vi skulle flytta den men jag tror att så kan vara fallet. (Det var ju inte meningen från början att den skulle ställas av)
Jag hade mina aningar om att det kunde vara den så jag provar med att göra som du säger.

3 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
2ooSX skrev:
Bara dra med en annan bil och ta några kompisar och putta in den igen..smörj bromsarna med något passande medel kanske om det går trögt..

Eller så dra ut den helt, och bogsera ut den på vägarna ett tag så rullar den nog bra sen..

Den är inte i skicka att rullas på vägar så det alternativet går bort...men det första får det nog bli...

(behöver bara ta reda på var jag kan köpa några kompisar eftersom jag är ny på orten *suck*)

1 327 Inlägg
19 juli 2010
Testa slå på bromsarna bak med något så kanske de släpper.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
19 juli 2010
2ooSX skrev:
Bara dra med en annan bil och ta några kompisar och putta in den igen..smörj bromsarna med något passande medel kanske om det går trögt..

Eller så dra ut den helt, och bogsera ut den på vägarna ett tag så rullar den nog bra sen..

Smörj in dom med olja, det ska vara bra har jag hört lolroll

832 Inlägg
19 juli 2010
Dubs skrev:
2ooSX skrev:

Smörj in dom med olja, det ska vara bra har jag hört lolroll

Rostlösare kan ju funka för det kan ju kanske vara läge att byta bromsar i vilket fall om det ska börja köras med bilen igen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

4 001 Inlägg
19 juli 2010
om du inte är så rädd om bilen och fälgarna så funkar det oftast att slå på fälgarna med slägga och samtidigt vrida med ett spet, då brukar de mest fastsatta bromsarna ge med sig, detta i kombination med en 4 wd bil med lågväxel så brukar man få med sig de flesta bilar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Offroad Racing
3 123 Inlägg
19 juli 2010
Det är förmodligen parkeringsbromsen som sitter värst, den vanliga bromsen kan fastna lite oxå men brukar släppa så fprt man får bilen att röra på sig. Som nödlösning när man ska få in den igen om bara en axel kärvar är att ställa under en domkraft på hjul o hissa upp så pass att hjulen lättar från marken o rula bilen på domkraften istället. Detta kräver ju visserligen att bilen står på asfalt...

Edit: som skrivits ovan så är hammare/handslägga på fälgarna en utmärkt metod oxå.
Senast redigerat av henke_99 (19 juli 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Huh? (`´,)
518 Inlägg
19 juli 2010
Har bromsarna rostat fast slå då med en kammare eller handslägga på hjulbultarna så bör dom släppa utan problem det funkade på min 850 som stått med handbromsen i under vintern som var. Och smörj för fan inte bromsarna låt dom vara rostiga det försvinner när man bromsar hårt när bilen används.

Istället låt 1ans växel ligga i om du ska ha bilen ståendes under en längre tid så kan du slippa problemet med bromsarna.

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

Sök