5073
Sök

Saab 9000 2.3 turbo problem. konstigt missljud?

klabbarpan
3 041 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Hejsan gjorde ett inlägg för ett tag sedan om att jag ej fick bra ladd. visade sig vara att turbon var slut. bytte nu turbo, har dock samma problem som innan. monterade turbon i fredags, dubbelkollade allt och så det var tätt. turbon är en ny.  problemet kommer när jag börjar ladda.

Om jag kör och laddar lite lugnt så är de ok men så fort jag öser på och laddar kan ej beskriva detta ljud sad

Motorn är den stora 2.3 liters motorn på 200 hästar med di. Magnetventilen fungerar, testat denna på en annan saab. Är rädd för att bilen spikar och har skadat ett vevlager. om jag drar på fullt på ettan hörs inget. men bara på de andra växlarna. måste ha en bra belastning innan det hörs.

trodde först att det var min dump som spökade do den gärna ville lossna. men bytte till original men blev ej bättre, blev dock tystare en stund för att sedan gå upp till samma volym så att säga.
Tål att sägas att vid inköpet av bilen när laddet kom spökade dumpen som öppnade sig hela tiden om man inte lekte upp laddtrycket.

någon som kan hjälpa mig med detta fenomen hade varit jätte bra.

MVH nixon

ps, bilen är ej chippad eller något, helt original.

1 353 Inlägg
25 juli 2010
hur ska vi kunna gissa fram ett konstigt missljud som du inte kan beskriva och inte vet vart de kommer ifrån?
de kan juh va allt ifrån att de sitter en sten i vänsterframhjul till att din högra bakhögtalare sitter löst..

kommer de från motor eller drivlina. när du gasar eller svänger. hela tiden eller ibland, låter de om du står stilla med bilen, osv osv osv.
den är org säger du, är nåt annat ändrat? laddar den som de ska? går den illa? hugger/hackar?
lite kött på benen om någon här ska kunna va till nån hjälp....

klabbarpan
3 041 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
ska fixa en ljud inspelning på detta. är ifrån motorn vid fullt gaspådrag och belastad turbo. hur bilen än körs så kommer ljudet vid gaspådrag. misstänker mer och mer mina vevlager sad

klabbarpan
3 041 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
har nu hittat felet. kass intercooler.

1 353 Inlägg
26 juli 2010
skönt att de löste sig,
som sagt svårt o avgöra ett ljud, men kasst vevlager och en kass intercooler låter juh ändå väldigt olika,
vevlager har du som ett knackande ljud o det låter på tomgång vid varvtal ja hela tiden,
intercooler är ett mer vinande/visslande/väsande ljud...
ta gärna en bild på den gamle sen om man ser att den e sprucken wink

Sök