Inget basljud endast diskant i SAAB 9-3 -04

crxovitch
27 juli 2010 · 11 Inlägg

Tjenare allihopa.. Blev medlem nyss och hoppas jag kan få svar på min fråga.

äger idag en saab 9-3 cab -04. Men jag har ett problem med ljudet. ALLA basar i bilen har lagt av, har kollat alla säkringar och så men hittar inget fel.

Diskanterna är bara dom som fungerar. sjukt irreterande när man sitter och kör. Den lilla skärmen jag har på stereon har jag kollat alla inställningar men kan inte få rätt på det..


Snälla hjälp sjukt jobbigt.!!

Tack på förhand:)

crxovitch
27 juli 2010 · 11 Inlägg

Ingen som har någon bra idé om vad det kan vara?

kolipko
27 juli 2010 · 124 Inlägg

Ett tips är ju att kolla kablarna som går mellan högtalarna och stereon ( om du inte redan gjort det )

crxovitch
27 juli 2010 · 11 Inlägg

Men hur troligt är det att alla baselements kablar skulle hoppat av samtidigt?
hehe

kolipko
27 juli 2010 · 124 Inlägg

De kan ju ha blivit skavda nånstans på vägen så de kortsluter... hade ett liknande problem i en av mina gamla bilar och då var det kablaget till den ena högtalaren som låg och kortslöt och då slog ut de andra

crxovitch
27 juli 2010 · 11 Inlägg

tänkte på en sak.. Kan de inte vara original förstärkaren som är dålig? eller då hade inte diskanterna heller fungerat?

txi
27 juli 2010 · 264 Inlägg

är alla högtalare förutom diskanterna döda?
har du kollat över allt kablage?
kopplat in en massa högtalare och slutsteg osv själv?
hur är det kopplat? steg högtalare osv...

crxovitch
27 juli 2010 · 11 Inlägg

Hm ja alla högtalare förutom diskanterna är döda.. Jag jag hade framme stereon nu precis men allt ser ok ut.
Innan hade jag bas låda i bilen och fungera bra men tog bort det efter att det tog för mycket plats i bagaget..
Så där är inlöddat utgångar ifrån original steget. Men det är inte jag själv som gjort det. lämna in det för det.
Efter att jag plocka bort allt ljud ifrån bilen så har det bara blitt så..

henkz MR
27 juli 2010 · 295 Inlägg

inte så att midbasarna låg på ett steg som du tog bort ?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Jag tror att det är AMP1 som är trasig, eventuell AMP2 om du har en sån också. Men med "basar", menar du då högtalarna i dörrarna eller har du stora systemet så att du även har basar bak i ryggstödet?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
crxovitch
28 juli 2010 · 11 Inlägg

nej jag menar basarna i dörrarna.. var kan man hitta nya eller bättre begagnade sådana prylar då ?
eller det är billigare att lämna in det?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Då är det alltså basarna som drivs av AMP1. Du skulle kunna prova med en annan AMP1 om du har tillgång till en, bara att byta och testa (görs på nån minut), dom är tyvärr inte helt gratis att köpa nämligen. Nya går dom på ca 4k och en begagnad minst 2k hos en skrot.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
crxovitch
29 juli 2010 · 11 Inlägg

ja det va ju inte gratis.. hehe. Finns där ingen annan lösning man kan göra.. att köra med ett eget slutsteg?
Det enda jag vet är ju att bilen är beroende av original stereon.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Den enda enhet som egentligen är vettig att plocka signal till ett slutsteg ifrån är just AMP1, och den är ju då troligtvis trasig i din (brukar komma in vatten i dom eftersom dom sitter dumt till under förarstolen) så att koppla in ett separat slutsteg till dörrhögtalarna blir svårt. Det du dock kan göra om du vill kunna bygga ut ljudet ännu mer är att stoppa i en riktig huvudenhet, den kan då "ersätta" CD-spelaren och då kan du koppla in slutsteg och högtalare till den istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
crxovitch
29 juli 2010 · 11 Inlägg

kan man byta ut huvudenheten å? är inte bilen beroende av den? för när jag plocka ut huvudenheten så kunde jag inte starta bilen.. och min amp1 sitter i dörrsidan där bak.. mvh

ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Nej huvudenheten går inte att byta, den måste sitta kvar, men själva CD-spelaren som sitter längre ner där i konsollen går att ersätta! smile

BooRG: Vist betalar du resa dit och hem för mig så & lite kringkostnader. wink Nej men så farligt är det inte, fast det gäller att inte ha tummen mitt i handen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
f4bb3
30 juli 2010 · 62 Inlägg

crxovitch skrev:
ja det va ju inte gratis.. hehe. Finns där ingen annan lösning man kan göra.. att köra med ett eget slutsteg?
Det enda jag vet är ju att bilen är beroende av original stereon.

har settt att folk har byt de på olika bilar men vet ej hur dom har gjort. de är någon slags rött infraljus i en av kontakterna vet sj inte hur jag ska kunna ta bort den elr lura bilen ? finns de någon slags koplling så man kan lura bilen elr? om amn köper en annan stero än orginal?

Saab 93 Tid 2,2 SS "K-berga power" (2003)
f4bb3
30 juli 2010 · 62 Inlägg

BooRG skrev:

ChriZtoffer skrev:
Den enda enhet som egentligen är vettig att plocka signal till ett slutsteg ifrån är just AMP1, och den är ju då troligtvis trasig i din (brukar komma in vatten i dom eftersom dom sitter dumt till under förarstolen) så att koppla in ett separat slutsteg till dörrhögtalarna blir svårt. Det du dock kan göra om du vill kunna bygga ut ljudet ännu mer är att stoppa i en riktig huvudenhet, den kan då "ersätta" CD-spelaren och då kan du koppla in slutsteg och högtalare till den istället.

om du e så duktigt vf kommer du inte hit o hjälper mig i stället =P  jag köpte fan en huvudenhet för 3 papp som skulle i bilen,  men nu i efterhand fick jag reda på att det är en jävla massa klydd..! sadsadsadsadsad

hjälp mig också då^^!

Saab 93 Tid 2,2 SS "K-berga power" (2003)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 juli 2010 · 8 744 Inlägg

f4bb3 skrev:

crxovitch skrev:
ja det va ju inte gratis.. hehe. Finns där ingen annan lösning man kan göra.. att köra med ett eget slutsteg?
Det enda jag vet är ju att bilen är beroende av original stereon.

har settt att folk har byt de på olika bilar men vet ej hur dom har gjort. de är någon slags rött infraljus i en av kontakterna vet sj inte hur jag ska kunna ta bort den elr lura bilen ? finns de någon slags koplling så man kan lura bilen elr? om amn köper en annan stero än orginal?

Vid byte så kommer den nya stereon inte ha nånting alls att göra med originalet, går inte att få ihop det så. Det man får göra är att antingen montera den nya enheten i handskfacket eller så gömma original CD-spelaren nånstans och sätta den nya där. Eller så loopar man fibern till original CD-spelaren (finns adaptrar för det, eller så får man plocka isär CD-spelaren och plocka lite saker ur den).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
f4bb3
30 juli 2010 · 62 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

f4bb3 skrev:

crxovitch skrev:
ja det va ju inte gratis.. hehe. Finns där ingen annan lösning man kan göra.. att köra med ett eget slutsteg?
Det enda jag vet är ju att bilen är beroende av original stereon.

har settt att folk har byt de på olika bilar men vet ej hur dom har gjort. de är någon slags rött infraljus i en av kontakterna vet sj inte hur jag ska kunna ta bort den elr lura bilen ? finns de någon slags koplling så man kan lura bilen elr? om amn köper en annan stero än orginal?

Vid byte så kommer den nya stereon inte ha nånting alls att göra med originalet, går inte att få ihop det så. Det man får göra är att antingen montera den nya enheten i handskfacket eller så gömma original CD-spelaren nånstans och sätta den nya där. Eller så loopar man fibern till original CD-spelaren (finns adaptrar för det, eller så får man plocka isär CD-spelaren och plocka lite saker ur den).

de lät jävligt avancerat^^
om jag då vill ha kvar orginal ljudet.  då hur ska jag fixa de? den rödlysande kontakten kallar du de fiber ?

Saab 93 Tid 2,2 SS "K-berga power" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang