Hej, har precis bytt lite delar på min Volvo 760 Turbo - 84 som har en B23ET-motor. Delarna jag har bytt är grenrörspackningar, vattenpump och kamrem.
Sedan jag bytte delarna har det skvätt olja under turbo och bakåt. Ser mycket olja på främre avgasröret, växellådsfästet osv men vet inte varifrån det kommer. Någon som erfarenhet av det här eller har tips om var läckan kan vara?
Tvätta rent ordentligt så borde du kunna se var det blir oljigt. Rinner det olja längsmed oljereturen? Det kan vara svårt att få det tätt, jag blev tvungen att kleta packningssilikon på papperspackningen. Annars kan det vara gummiringen nere vid blocket som hamnat snett vid monteringen, kolla med en spegel och ficklampa så ser du om ringen sitter rakt.
Tätningsringen i tråget till olje returen sitter som den ska? Den brukar kunna börja läcka efter att man pillat på turbon, brukar få typ halva bilen olje dränkt innunder om den inte sitter ordentligt.
Stahldice skrev: Tätningen mellan tråget och oljereturröret kan stämma ja! Är det möjligt att byta den tätningen utan att lossa grenrör och turbo igen?
Ja det ska man kunna göra, du kanske måste skruva loss ett av vattenrören för att komma åt ena bulten. Det kan vara svårt att få dit det med papperspackningen sen, den brukar vilja ramla bort.
Tack så mycket för all hjälp Monterat nya packningar på båda sidor oljereturen och oljan verkar vara kvar.
Mycket riktigt behövde inte lossa onödigt mycket - två muttrar för tryckklockan och ett halvt varv på ena vattenanslutningen så gick den att vrida undan.
Skönt att det löste sig och att det inte var värre. Jag var med om samma sak; gummiringen vid blocket hamnade snett så en hel del olja hamnade på downpipen men rent blev det under bilen.