Volvoverkstäder dåliga?

2-8Injection
28 juli 2010 · 120 Inlägg

Min svärfarfars Volvo 960 -95 fick problem med AC:n i slutet på juni, den kylde inte alltså. Vanligtvis brukar han lämna bilen till en väns enkla verkstad vid service etc. Men denna gången tänkte han att det är bäst att anlita självaste Volvo för uppdraget.

Han fick en tid efter några veckor, lämnade in bilen, fick tillbaka den "fixad". De hade bytt en ventil i kylsystemet. Betlade för felsökning och ventil.

När sommarvärmen sedan kom, visade det sig att AC:n inte alls fungerade!

Han begav sig tillbaka, och de påbörjade en ny felsökning. Hittade nu felet, beställde grejer. Verkstaden lovade att få hem prylarna innan han skulle på långsemester. Det kom aldrig några prylar, och det blev en varm semester..

Väl hemma igen hade de inte fått hem några prylar, han tröttnade då ur och hämtade ut bilen - fick betala för ännu en felsökning.

Nu visar det sig att klimatanläggningen helt flippat ur, varken värme eller kyla kommer.

Är detta acceptabelt?hmm

Andromeda Rumpmas
28 juli 2010 · 3 860 Inlägg

Inte fan ska han väl behöva betala för det första jobbet om det inte löste problemet? Särskilt inte den första felsökningen eftersom den uppenbarligen inte blev korrekt.

Ser att du bor i Västerås. Jag lämnade in bilen på Tunby kyl för att byta AC-kompressor förra veckan. 8500 och tid dagen efter jämfört med Saabs 16 000 spänn och tre veckors väntetid. Gubben där har ett jävla humör men gjorde ett bra jobb och verkar mycket skicklig lol

Senast redigerat av Andromeda (28 juli 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Navkapsel
28 juli 2010 · 4 637 Inlägg

Beställa delar på Volvo är meningslöst, de få delar de har i sortimentet kan man få vänta i flera månader på och det gäller även folk med nyare bilar än mig. Tur att Mekonomen, skroten mm finns.
Och tittar du på undersökningar med verkstadskundnöjdhet  hamnar Volvo inte i topp.
Hade dock bilen inlämnad på aktoriserad Volvoverkstad förra sommaren för första gången och resultatet blev jävligt bra.
Men, aldrig mer någon Volvo.

Men som svar på din situation, inte acceptabelt.

Senast redigerat av EmilHammarlund (28 juli 2010)

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juli 2010 · 10 427 Inlägg

Inga problem alls att beställa hem delar eller lämna in på jobb hos Volvohandlaren/Volvoverkstäderna i Falun & Borlänge. Tar ett par dagar från Genuine Classic Parts (som handhar delar för äldre bilar) de
gånger jag beställt nåt smile

Tänk på att volvohandlarna och verkstäderna inte är någon stor kedja, utan ofta lokala firmor.
Finns iofs större som Bilia, men dumt att dra alla över en kam. Rolf Ericson i Falun & Borlänge
tycker jag är bra för det mesta. wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
2-8Injection
28 juli 2010 · 120 Inlägg

Nej man borde ju inte behöva betala en felsökning som resulterade i helt fel åtgärd - för att sedan betala igen den gången de hittade felet men inte har förmåga att få hem delar till en 15 år gammal (ung) bil!

Att sedan lura kunden att man GARANTERAT kommer få hem delar innan kunden ska iväg på bilsemester, gör ju inte saken roligare. Själv hade jag blivit rasande..

impresst 2fast4you
28 juli 2010 · 371 Inlägg

jag kan inte anmärka på nån volvo verkstad. har haft inne både i sverige o norge o allt har flytit på som förväntat

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
Navkapsel
28 juli 2010 · 4 637 Inlägg

steifan skrev:
Inga problem alls att beställa hem delar eller lämna in på jobb hos Volvohandlaren/Volvoverkstäderna i Falun & Borlänge. Tar ett par dagar från Genuine Classic Parts (som handhar delar för äldre bilar) de
gånger jag beställt nåt smile

Okej. Rejmes, Skobes och Karlbergs påstår att det är Volvos fel när inte grejerna finns/kommer i tid.

Senast redigerat av EmilHammarlund (28 juli 2010)

Dagge88
28 juli 2010 · 629 Inlägg

AC problem överhuvudtaget lämnar jag aldrig bort till verkstäder, då man vet hur okunniga många mekaniker är inom området.
En som varit mekaniker i över 20 år som jag snackade med visste inte att man behövde fylla på olja vid ingrepp.
Eller för den delen byta torkfilter med jämna mellanrum.

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
2-8Injection
28 juli 2010 · 120 Inlägg

Dagge88 skrev:
AC problem överhuvudtaget lämnar jag aldrig bort till verkstäder, då man vet hur okunniga många mekaniker är inom området.
En som varit mekaniker i över 20 år som jag snackade med visste inte att man behövde fylla på olja vid ingrepp.
Eller för den delen byta torkfilter med jämna mellanrum.

Tråkigt att de ska vara så, en annan är ju ung och mekarsugen. Men är man en moget 70 år gammal 960 ägare borde Volvo kunna hjälpa en - han har dock börjat tvivla på den saken. Som han själv sade till den "under semestern tillfälligt ansvarige" för verkstaden: Har ni kompetens att klara av detta?

Detta var innan verkstaden förstörde hela klimatanläggningen för honom.big_smile

Evert_
28 juli 2010 · 303 Inlägg

volvo i lidköping är det bra personer fixar det mesta. å dom tar åt sig tips å trix speciellt en person han fick reda på att v50 avgaspakning passar på 850 om man tar bort serie numret så det rekomenderar han till folk som han känner..

heter numera blyfot_racing här på garaget
Aquilla
28 juli 2010 · 299 Inlägg

Dagge88: man behöver aldrig fylla på olja i ett kylsystem för den delen i normala fall. oljan försvinner inte ur systmetet om du inte har dunderläcka. torkfilter kan va smart att byta om systmet gått läck och det inte längre är nåt övertryck (alltså helt tomt på gas) den mesta oljan ligger i kompressorn och torkfilter. samt förångarpaket. kan va smart att ge en skvätt olja vid byte av dessa, men vid vanlig fyllning vid normal läcka som tätas behöver man normalt bara vakumsuga innan fyllning av gas.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Dagge88
28 juli 2010 · 629 Inlägg

Aquilla skrev:
Dagge88: man behöver aldrig fylla på olja i ett kylsystem för den delen i normala fall. oljan försvinner inte ur systmetet om du inte har dunderläcka. torkfilter kan va smart att byta om systmet gått läck och det inte längre är nåt övertryck (alltså helt tomt på gas) den mesta oljan ligger i kompressorn och torkfilter. samt förångarpaket. kan va smart att ge en skvätt olja vid byte av dessa, men vid vanlig fyllning vid normal läcka som tätas behöver man normalt bara vakumsuga innan fyllning av gas.

Vid varje ingrepp då du kopplar på dig med manometerstället så följer det med olja, då den i bilkylanläggningar blandar sig med köldmediet mycket bättre än till stationära.
Vid ett normalt ingrepp ska man fylla på 10-20 milliliter olja har vi blivit lärda iallafall.
När torkfilter / kondensor / förångare / kompressor byts finns det tabeller för det flesta bilar hur mycket olja man ska fylla på.

Torkfilteret finns det massa små kulor i , som sitter fast i en filterliknande behållare (iallafall på volvo 7/940), dessa lossnar efter åren om torkfiltert inte blivit bytt på länge och har man otur så får kompressorn det i sig och går sönder därefter.

Mröh
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 juli 2010 · 10 427 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

steifan skrev:
Inga problem alls att beställa hem delar eller lämna in på jobb hos Volvohandlaren/Volvoverkstäderna i Falun & Borlänge. Tar ett par dagar från Genuine Classic Parts (som handhar delar för äldre bilar) de
gånger jag beställt nåt smile

Okej. Rejmes, Skobes och Karlbergs påstår att det är Volvos fel när inte grejerna finns/kommer i tid.

Ja det bör ju vara det om det är ett tredjepartsföretag som kan inte kan leverera.
Din volvohandlare beställer från tex GCP som kanske lager håller hos någon tillverkare
av lyktglas eller vad det nu kan vara.
Om inte tillverkaren kan leverera då bör det ju vara t ex GCPs fel att din volvohandlare
inte kan leverera enligt lagersaldot.

Inte samma företag rakt igenom, så därför kan det säkert vara knepigt tongue

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
LordLife
29 juli 2010 · 998 Inlägg

Om det har varit en vanlig mekaniker som gjort arbetet så har dom tittat mellan fingrarna för lagen säger att endast en person med behörigthet och spec utbildning får lov att jobba med ac. Mitt tips lämna till företag som sysslar med Ac, brukar också bli lite billigare.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
volvoentusiasten
29 juli 2010 · 4 005 Inlägg

Har aldrig haft problem att beställa saker från bilia. Dock har jag ju då inte haft ngt nyare än S90n.
Kommer dagen efter, i värsta fall ngn gång har det tagit 2.

Dock slår det inte mekonomen där de låter jätteledsna och säger att det kommer ta LÅNG tid att få hem det och de då menar dagen efter 0700. Annars får de hem sakerna efter 2h (huvudlagret ligger 6 km ifrån)

smile

Däremot har jag massor av vänner som har lämnat in nyare bilar till Bilia Strängnäs och varje gång de har åkt ifrån så är det nya fel. Rätt intressant fenomen. Har flera vänner som jobbar där med som jag knappast tror fuskar heller.

Tror det händer överallt det.

Andreas 940 -utan 940
29 juli 2010 · 1 728 Inlägg

Var det Hans Persson Bil AB i Västerås?

2-8Injection
29 juli 2010 · 120 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Var det Hans Persson Bil AB i Västerås?

Nej detta var i norra Västmanland.

Volvo_Mannen Volvoskadad
29 juli 2010 · 6 017 Inlägg

Dagge88 skrev:
AC problem överhuvudtaget lämnar jag aldrig bort till verkstäder, då man vet hur okunniga många mekaniker är inom området.
En som varit mekaniker i över 20 år som jag snackade med visste inte att man behövde fylla på olja vid ingrepp.
Eller för den delen byta torkfilter med jämna mellanrum.

Rejmes i Örebro har flera kunniga på 7/900 AC anläggningar och dom har hjälp mig bra med min anläggning.

Jonas
Andreas 940 -utan 940
30 juli 2010 · 1 728 Inlägg

2-8Injection skrev:

Andreas 940 skrev:
Var det Hans Persson Bil AB i Västerås?

Nej detta var i norra Västmanland.

Ok, jag vet att Hans Persson (auktoriserad Volvoverkstad) är oseriösa för de hade stämplat serviceboken i min 940 när jag köpte den men tändstiften såg ut att ha suttit där i över 10'000mil.

Muttley
30 juli 2010 ·

Många verkstäder är kass.

Enkla fel kunde de inte ordna som att rengöra tank utan att felsöka för flera tusen. Ändå ej hitta problemet.

Helt sjukt att de inte kan göra mer än att sätta in sin dator.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang