vad är det för motor i en volvo 850 (170hk)

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
26 juni 2006 · 798 Inlägg

mrcelica skrev:

racing-jimpa skrev:

mrcelica skrev:

Jo, tvyärr.. Har man en gång kört en potent sportbil med väghållning så känns alla äldre Volvo som forntida massey fergusons... smile

Hahaha potent sportbil? med 150 hästar eller va har du under din lilla japs huv gå hem o käka liis ist !

Sa jag att jag talade om min bil ? By the way, jag är hemma redan....
Ni som kör gamla familjebilar/bruksfordon måste alltid hävda er så fort kritik riktas mot era fordon, är ni inte nöjda med era val ???? *looool*

Verkade som att du syftade på din men vad vet ja... skit samma man blir bara så trött på alla som måste bry sej vad andra åker, själv tycker ja bara att det är bra att inte alla har samma smak skulle ju inte direkt bli så roligt på utställningar m.m då tongue men men over and out från mej innan det spårar ur ännu mer! * och sry för påhoppet om liis * kunde inte hejda mej vart lite irriterad!
Peace.....

SwIng
26 juni 2006 · 100 Inlägg

BoraV6 skrev:
Otroligt sköna bilar.
Dock mycket rappel med -92orna. Första modellen!

Köp en lite nyare såspar du reparationskostnader.

okej, gäller detta alla 850 eller är det just GLT vi pratar om?

[Driver]
26 juni 2006 · 78 Inlägg

Köp en 850 av nyare årsmodell, absolut inte mindre än 170 hästar om du vill ha lite roligt på vägarna och om du vill dra släp/husvagn ngn gång i framtiden eller likande så är det 170 HK som gäller i alla lägen! Sen är det en bra grund att börja trimma på om du vill det!
Äldre årsmodeller typ 1992 och uppåt till 1994 är inte ngt man bör satsa på igentligen, mkt småfel som åtgärdats med tiden om modellen uppdaterats, sen tycker jag personligen att från 1995 och framåt har bilen fått ett par små ändringar som verkligen lyft utseendet, bland annat baklycktorna, mycket snyggare nu!

Vill du dock har ännu roligare med en 850 rekomenderar jag en 850R, hur kul som helst och trimmar du den lite så kan du garanteras en körupplevelse smile

Jag har själv en 850 1995, men bara 140 hästar och det är lite tråkigt när man vill accelerera så det känns ordentligt! Kommer byta min i framtiden när jag har råd eller om ngn kotte känner sig manad att ge mig rätt pris för den!

PS. Den där grejjen i skuffen är en kondensator till ljudsystemet, gör så att du får en jämnare kurva på strömmen, dvs. så att det inte blir ngra större missljud osv osv.. Men jag gillade inte den där bilen på annonsen, såg ritkigt sliten ut och så va det lite hemmabygge i kupeen, kan ju vara kopplat hur som helst där.. satsa på ngt lite dyrare och få lite garanti oxå! smile

Ha det!

Om du vågar gasa fullt har du inte trimmat tillräckligt!!! =D
JEsT3R-Race
26 juni 2006 · 343 Inlägg

Har själv en 850glt-92:a hur nöjd som hällst.. Innan 850in så har jag provat lita märken men har som gillat formerna och motorn i glt.
Men det blir en t5:a då man fyller 24år..så blir försäkringen lite billigare än om jag skulle köpa en nu dvs..
Jag har inte behövt lägga så värst mycke pengar på min, bara slitagedelar som man får byta på alla bilar..
Men nog tror jag du kan hitta en finare än den 850 som du skickade länken på.. Känns som att jag skulle väntat annars till en vettig kommer fram.. För kring 20 000kr ser jag rätt ofta 92:orna dyka upp på blocket..

mrcelica
26 juni 2006 · 1 639 Inlägg

92orna har väll inte airbag heller... Skulle aldrig köpa en bil utan...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Engen HEAVY METAL
26 juni 2006 · 765 Inlägg

Asså.. om jag inte minns fel fanns bara GLT motorerna på 92orna-
och som många sagt att det fanns en del saker som strulade på dom.. Bland annat va klagomålen på hög väg ljud ( som berodde på för tunna glas i sodorutorna och ska va åtgärdat ) 92 orna är även 4 bultade.. vilket va för klent.. Det ändrades från 93 har jag för mig!! Även strulade växellänkaget har jag för mig och det ska väl vara fixat dock fick 850in en bättre variant från o med 94B har jag för mig och andra synkningar i lådan från 96 ( dom äldre tenderar till att rassla)!!
Men 92orna börjar bli gamla så sikta in dig på en 94B eller 95..  Det är rätt stor skillnad på dom gentemot 92-93

94orna dock skrev en farbror ovan att dom faller under utseendemässigt under den äldre karrosen .. vad anbeträffar exteriör look-!!

Volvo 850 ändra lite detaljer från och med 95. så som kofångare och lyktglas fram och bak och lister samt lite knappar..
Men GLT och Turbo som är sålda som B modell alltså på senare halvåret 94 ser ut som 95 or förutom baklyktsglasen som är av äldre modell..!! Men är annars lika som 95..

Jag hadde en sådan GLT och den hadde jag många glada mil i.. inga roblems_:!! MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
BoraV6
26 juni 2006 · 677 Inlägg

SwIng skrev:

BoraV6 skrev:
Otroligt sköna bilar.
Dock mycket rappel med -92orna. Första modellen!

Köp en lite nyare såspar du reparationskostnader.

okej, gäller detta alla 850 eller är det just GLT vi pratar om?

Det gäller alla!
Jag hade dessutom en glt som drog så kopiöst med olja. Men det vet jag inte om det berodde på nått vanligt fel eller om jag hade otur. Den hade ju gått 25000mil.

PG81
26 juni 2006 · 131 Inlägg

Tjejen hade en 850 GLT - 92 innan och där va inga problem med den. Hon har nu bytt upp sig till en turbo - 95 och jag har ju en R - 96 o de är inga som helst probbs med dem. (ta i trä). Kanske bara tur men ja tycker iaf att de är enbra bil... Mvh Peter

FreddeK
26 juni 2006 ·

Tycker du ska köpa en 850SE..95a....en mycket pålitlig modell och motor....och den lär ju garanterar inte vara buskörd!! och 140 pigga starka hästar är det också!!
Over and out!

magiulbetar
26 juni 2006 · 4 Inlägg

Om det är en italiensk import kan det vara turbo. Jag hade en 2.0 liters turbo i min. I italien går skatten efter cylinder volym därför sitter det en turbo i den istället.

Engen HEAVY METAL
26 juni 2006 · 765 Inlägg

Finns en sällsynt GLT variant i USA som är turbo matad ( ligger på 193 hästar har jag för mig)

Men typ alla Italien varianter ligger på 2.0 liter!!   GLTn såldes inte i italien!

Utan det va väl 2.0 liter o 126 hästar och rätt duktigt med utrustning  eller 2.0 liter Turbo modellen 
MVH/ adde

Senast redigerat av Engen (26 juni 2006)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
SwIng
26 juni 2006 · 100 Inlägg

okej, det råder lite delade meningar här på tråden tongue men hursomhelst ska jag åka och kolla på en volvo 850 GLT - 92 i morgon. får se om den är något att ha!
jag har också kikat lite på mazda 323f och audi 100 - 92 (nya karossen) dessa två exemplar ska jag också titta på i morgon, så jag får se vilken som lockar mest! kanske blir det så att man avvaktar till ett bättre tillfälle, får hålla ögonen öppna på blocket isof! tongue
men tack för alla tips och råd jag fått smile

crille_86 Fartdåre =)
27 juni 2006 · 147 Inlägg

Enligt Bilprovningens bok "stykor och svagheter" så är det samma motor i 140hk och 170hk GLT, dock så är det en annan topp i 170hk med fler ventiler. Vet dock ej om de har gjort något annat med elektronik och dylikt.

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
BoraV6
28 juni 2006 · 677 Inlägg

Jo det stämmer, 10V i 140hk och 20V i 170hk
Lär nog vara lite annat som skiljer med. Men i stort sett samma motor.

Volvoz84 "Ijenkligen"
28 juni 2006 · 786 Inlägg

mrcelica skrev:

racing-jimpa skrev:

mrcelica skrev:

Jo, tvyärr.. Har man en gång kört en potent sportbil med väghållning så känns alla äldre Volvo som forntida massey fergusons... smile

Hahaha potent sportbil? med 150 hästar eller va har du under din lilla japs huv gå hem o käka liis ist !

Sa jag att jag talade om min bil ? By the way, jag är hemma redan....
Ni som kör gamla familjebilar/bruksfordon måste alltid hävda er så fort kritik riktas mot era fordon, är ni inte nöjda med era val ???? *looool*

o du blandar dig i som vanligt när det gäller volvo. vad är ditt problem? tror du att din bil är "cool" eller "fet"? bara en sketen riskokare ju.
sluta gnälla på alla som kör volvo så länge du själv kör en sådan skräphög.

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
mrcelica
28 juni 2006 · 1 639 Inlägg

opeltiffi skrev:

mrcelica skrev:

racing-jimpa skrev:
Hahaha potent sportbil? med 150 hästar eller va har du under din lilla japs huv gå hem o käka liis ist !

Sa jag att jag talade om min bil ? By the way, jag är hemma redan....
Ni som kör gamla familjebilar/bruksfordon måste alltid hävda er så fort kritik riktas mot era fordon, är ni inte nöjda med era val ???? *looool*

o du blandar dig i som vanligt när det gäller volvo. vad är ditt problem? tror du att din bil är "cool" eller "fet"? bara en sketen riskokare ju.
sluta gnälla på alla som kör volvo så länge du själv kör en sådan skräphög.

Nej den är varken cool eller fet, detta lunarvokabulär passar inte på ett sådant fordon...
Jag har ägt 5st olika Volvobilar sammantaget, men tycker fortfarande att åka 740/240 är som att köra traktor
Frårgorna du borde ställa är i stället "Vad är mitt problem" och "har jag här att göra, med mitt tomma garage och mina spydiga inlägg"

Sluta stör mej !

Senast redigerat av mrcelica (28 juni 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
BoraV6
28 juni 2006 · 677 Inlägg

Lugna er nu flickor!

Köp dig en 850 GLT nu så blir du nog jättenöjd. Men kolla upp den noga vad som är bytt osv.
Framförallt om det blir en -92:a som dom flesta GLT är.

Lycka till!

perzy Snål gnällspik
3 juli 2006 · 402 Inlägg

GLT motorn är bränslesnålare och starkare än 10-ventilsmotorn på 140 hk.
Turbon (som är exakt samma som T5, bara enblemet skiljer, hette T5 utomlands) har 225 hk.
En variant av T5 såldes i Italien där motorvolumen minskats från 2,3 till 2,0 på grund av skatteregler.
Effekten sjönk på grund av det till 211 hk i Italienversionen.

Skillnaderna chassimässigt mellan turbon och GLT är en sänkningssats och starkare drivaxlar vad jag vet.

Volvo S80 2,9.
mc_dex
3 juli 2006 · 48 Inlägg

170 = glt 2,5 20 ventilare

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!
Volvo 940 turbo "Dex" (1991)
Engen HEAVY METAL
3 juli 2006 · 765 Inlägg

Turbo= 2.3 liter !! MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang