2190
Sök

Volvo 740 GLE 150+hk / Styla (Första bil)

Skåning
739 Inlägg
1 december 2010
Geten skrev:
Sakiq skrev:
Ser kalasbra ut smile

har själv en 740 GLE, som jag får lust o skruva med!

Tackar, tackar! big_smile
Det tycker jag absolut att du ska göra, bara att fråga om det är något.

Sen får ni vara med å kommentera i helgen, hoppas på en uppstart då smile

Sen har jag ev. en liten "surprise" som väntar, får se vad banken säger! lol
Men detta får ni vänta lite på! tongue

Surprise? wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Garage grabb!
225 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Ibanezman skrev:
Surprise? wink

Japp, men banken tillåter inte mycket ljust nu sad
Först måste allt som jag "MÅSTE HA" köpas. hehe

Finns det pengar kvar ska du allt få se smile

Man lär sig av sina misstag.
Mitt Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=186461
å en sak till...Norrland regerar!!

Volvoskadad
127 Inlägg
1 december 2010
Angående om din fråga om vilken ford kamrem det är så är det till deras 8v 2.0 motorer den såkallade pinto-motorn. Men om du "bara" ska plana 2mm så får du aldrig på den remmen. En topp jag har är planad närmare 2.5mm och på den fick jag svina på remmen. Så fundera på det!
Själv så tror jag det blir väldigt svårt att trycka ur 150 kus om du inte byter till en 531/405topp

mvh johnny

I'm living the life I was born to live

Garage grabb!
225 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Boggieman skrev:
Angående om din fråga om vilken ford kamrem det är så är det till deras 8v 2.0 motorer den såkallade pinto-motorn. Men om du "bara" ska plana 2mm så får du aldrig på den remmen. En topp jag har är planad närmare 2.5mm och på den fick jag svina på remmen. Så fundera på det!
Själv så tror jag det blir väldigt svårt att trycka ur 150 kus om du inte byter till en 531/405topp

mvh johnny

Fast vad jag har hört ska det inte vara nåra problem med kortad rem vid 2mm planing. Vet att gränsen går vid 2.5mm. Tycker det låter konstigt att du hade svårt att få på din, men det märker jag väl i helgen.
Isf får jag väl byta den smile

Sen att du tycker att det värkar svårt med 150hk så kan jag säga att det varken är svårt eller dyrt. Lyckas jag inte med det så är det ju ett totalt misslyckande från min sida. haha. Men det väntar att se, uppstart i helgen smile

Volvoskadad
127 Inlägg
1 december 2010
Geten skrev:
Boggieman skrev:

mvh johnny

Fast vad jag har hört ska det inte vara nåra problem med kortad rem vid 2mm planing. Vet att gränsen går vid 2.5mm. Tycker det låter konstigt att du hade svårt att få på din, men det märker jag väl i helgen.
Isf får jag väl byta den smile

Sen att du tycker att det värkar svårt med 150hk så kan jag säga att det varken är svårt eller dyrt. Lyckas jag inte med det så är det ju ett totalt misslyckande från min sida. haha. Men det väntar att se, uppstart i helgen smile

Är ju bara att prova! Kan ju säga att jag kommer ha max 160hk i min kärra och där är rätt mycket gjort så!
Men inget är omöjligt=)
mvh johnny

Garage grabb!
225 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Japp, det väntar att se. Men min topp är portad lite också.
Men det du får tänka på är att jag har 130 org. Så ökning är inte stor, sen att öka från 130 till 150 är en sak, men att öka från 130 till 160-170 är en helt annan.  Så jag ska nog klara det. big_smile

2 419 Inlägg
1 december 2010
Geten skrev:
Men det du får tänka på är att jag har 130 org. Så ökning är inte stor, sen att öka från 130 till 150 är en sak, men att öka från 130 till 160-170 är en helt annan.  Så jag ska nog klara det. big_smile

Ja 150hk är nog inget problem med rätt avgas,kallufts insug mm! Är det en 530 topp detta eller nått annat konstigt? tongue

Garage grabb!
225 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
strandberg31 skrev:
Geten skrev:

Ja 150hk är nog inget problem med rätt avgas,kallufts insug mm! Är det en 530 topp detta eller nått annat konstigt? tongue

Jo, tror inte heller det blir nåra problem smile Visst äre 530-topp, dock den "ovanliga" med spridarna i toppen.

Förresten, hur gåre med din bil? Har inte sätt nån update på ett tag smile

Volvoskadad
127 Inlägg
1 december 2010
Geten skrev:

Jo och jag har 140 original så är ju bra virke att börja på! Har du tänkt att åka och bänka sen eller har du andra idéer för att få reda på effekten? Kan vad bra med tips så man även kan kolla själv sen!
mvh

Garage grabb!
225 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Boggieman skrev:
Geten skrev:

Jo och jag har 140 original så är ju bra virke att börja på! Har du tänkt att åka och bänka sen eller har du andra idéer för att få reda på effekten? Kan vad bra med tips så man även kan kolla själv sen!
mvh

Va in å kolla lite på din bil, såg ju trevligt ut! Effekten hamnar högt upp ser jag (H-kam)
Jo, det värkar som du hade jobba lite mer med din topp. Själv kör man lite mer budget cool
Nä, blir nog ingen bänkning. Utgår från org och sen på ett ungefär vad effekten blir. Målet är ju 150+, eller egentligen att dra polarens 9000 (150hk) haha lol
Men man får ju ta allt "med en nypa salt" alla pollar finns nog inte kvar efter allt slitage sad
Men om du tänker bänka din får du gärna tala om vad du landar på hade vare kul att veta vad man får för effekt, då det inte är många som bänkar då de bara bonn-trimma lite big_smile

2 419 Inlägg
1 december 2010
Geten skrev:
strandberg31 skrev:
Geten skrev:

Jo, tror inte heller det blir nåra problem smile Visst äre 530-topp, dock den "ovanliga" med spridarna i toppen.

Huh den har jag alldrig hört talas om tongue borde det inte passa med org topp/insug från typ fmotorn då? smile

Nja går inge vidare, lär inte hända så mkt under vintern hmm

Allansson
2 december 2010
Geten skrev:
Allansson skrev:
Det ser ju toppen ut! lol

Härligt, trodde nästan ett tag att de inte var någon som följde projektet hmm (inte riktigt men)
Men då vet man att man har någon smygtittare ändå big_smile

Längesen jag hade en 740, men jag blir sugen på att skaffa en igen. Måste ju ha nåt som dämpar abstinensen. tongue

Garage grabb!
225 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
strandberg31 skrev:
Geten skrev:

Huh den har jag alldrig hört talas om tongue borde det inte passa med org topp/insug från typ fmotorn då? smile

Nja går inge vidare, lär inte hända så mkt under vintern hmm

Ja, toppen passar ju på botten de är ju identiska, förutom uttag för spridarna. Men sen passar ej F-insug då det inte passar på min "bränslestyrning." En stor klump under insuget som blandar soppan å luften, kolla på mina bilder som jag har på bilen så förstår du.
(Du vet har ju inga chip eller nån el till motorn, förutom tändningen då) tongue

Synd, jag som höll koll på bilen din! Dåligt med garage? hmm

Garage grabb!
225 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Allansson skrev:
Geten skrev:
Allansson skrev:
Det ser ju toppen ut! lol

Härligt, trodde nästan ett tag att de inte var någon som följde projektet hmm (inte riktigt men)
Men då vet man att man har någon smygtittare ändå big_smile

Längesen jag hade en 740, men jag blir sugen på att skaffa en igen. Måste ju ha nåt som dämpar abstinensen. tongue

Ja, det är väl en av de perfekta busbilarna! (Håller, billiga å bakhjulsdriven) hoho wink

Volvoskadad
127 Inlägg
2 december 2010
Geten skrev:
Boggieman skrev:
Geten skrev:

mvh

Va in å kolla lite på din bil, såg ju trevligt ut! Effekten hamnar högt upp ser jag (H-kam)
Jo, det värkar som du hade jobba lite mer med din topp. Själv kör man lite mer budget cool
Nä, blir nog ingen bänkning. Utgår från org och sen på ett ungefär vad effekten blir. Målet är ju 150+, eller egentligen att dra polarens 9000 (150hk) haha lol
Men man får ju ta allt "med en nypa salt" alla pollar finns nog inte kvar efter allt slitage sad
Men om du tänker bänka din får du gärna tala om vad du landar på hade vare kul att veta vad man får för effekt, då det inte är många som bänkar då de bara bonn-trimma lite big_smile

Ja bänka känns ju inte lönt om man inte har lite kusar att komma med!smile Ja det går ju att jämnföra med andra kärror och mäta lite tider för att uppskatta effekten också! Nja känns liksom inte lönt att bänka för det lilla jag får ut! Men blir nog uppgradering av topp och grejer så man får se sen. Vet av en som har en G-tech-mätare, osäker om den hette så. Går iallafall att mäta effekt på något vänster=)
Såg att du var från övik, kanske man stöter på varandra nångång:P
mvh johnny

Garage grabb!
225 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Boggieman skrev:
Såg att du var från övik, kanske man stöter på varandra nångång:P
mvh johnny

Det hoppas jag absolut! Rör mig mycket mellan Sundsvall-Övik så de ska nog inte vara så omöjligt smile
Men ha ju int korte förns te sommarn sad

EDIT: Kommer förövrigt att passera Härnösand i kväll runt nio, dock med buss tongue
Senast redigerat av Geten (2 december 2010)

Garage grabb!
225 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Ja om ni undrar varför det inte blivit någon update så kan jag ju säga att min dator och jag inte har kommit så bra överens. Om vi sammanfattar så vill den inte lägga upp bilder på garaget, eller lyckades med många om och men få upp en bild.

Så det kändes inte så värt att uppdatera utan bilder sad
Men det kommer i veckan då jag har min andra dator på skolan!!

Kan avslöja att vi har monterat ihop det mesta och gjort en komp test, fick då dessa värden.

(Statisk kompression)
1:a 13,1
2:a 13,1
3:e 14,3
4:e 13,0

Vad nu detta beror på har jag inte en j*vla aning om!!
Det hade inte vare lika konstigt om det hade vare dålig komp i en, då hade det antagligen varit ett ventilsäte eller kolvring, men när en är hög?

Dock så läste jag på nån sida att man ska köra motorn ett tag och kolla igen, för att det ska nötas in lite, eller är jag ute och cyklar?? hmm

Någon kunnig får gärna komma med förslag på vad jag borde göra! smile

438 Inlägg
5 december 2010
Ner med en skvätt olja i varje cyllinder och testa sen igen wink kanske blir lite anorlunda siffror då??

MVH VAnd3rsson

Garage grabb!
225 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
VAnd3rsson skrev:
Ner med en skvätt olja i varje cyllinder och testa sen igen wink kanske blir lite anorlunda siffror då??

MVH VAnd3rsson

Jo, men de är väl mest om man har dålig komp på en cylinder, så man kan ta reda på om det läcker vid ventilen eller kolven!? hmm

Men kan ändå göra ett försök, dock dröjer det innan jag är hemma nästa gång! sad

Skåning
739 Inlägg
6 december 2010
Geten skrev:
Ja om ni undrar varför det inte blivit någon update så kan jag ju säga att min dator och jag inte har kommit så bra överens. Om vi sammanfattar så vill den inte lägga upp bilder på garaget, eller lyckades med många om och men få upp en bild.

Så det kändes inte så värt att uppdatera utan bilder sad
Men det kommer i veckan då jag har min andra dator på skolan!!

Kan avslöja att vi har monterat ihop det mesta och gjort en komp test, fick då dessa värden.

(Statisk kompression)
1:a 13,1
2:a 13,1
3:e 14,3
4:e 13,0

Vad nu detta beror på har jag inte en j*vla aning om!!
Det hade inte vare lika konstigt om det hade vare dålig komp i en, då hade det antagligen varit ett ventilsäte eller kolvring, men när en är hög?

Dock så läste jag på nån sida att man ska köra motorn ett tag och kolla igen, för att det ska nötas in lite, eller är jag ute och cyklar?? hmm

Någon kunnig får gärna komma med förslag på vad jag borde göra! smile

Att det finns en differans på upp till 2 bar mellan den cylinder med högst respektive lägst komp brukar anses vara inom toleranserna.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Sök