Hur har alla råd?!

TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Klii skrev:
Du bor hemma läste jag. Fortsätt med det även när du fått jobb, då sparar du så otroligt mycket pengar! Lägg då undan kanske 10-15K varje månad (inte hela lönen, man måste ha lite pengar man kan göra sig av med också) och efter ett år bara så har du redan 100k+
Nu har du råd med en jäkligt fin bil och fortsätter du att bo hemma ännu längre så har du även råd med stylingsaker till bilen. Så ut och sök jobb du!

Men det beror ju på vad jag får för jobb oxå. Kanske är skit dåligt betalt. Iofs får jag lägga undan mindre då självklart men.. tongue

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
tobee
5 augusti 2010 · 735 Inlägg

En liten fortsättning på rickylicious mycket visa inlägg som visar hur han kunde gjort istället.

Så här gjorde jag när jag började från 0:- och en fulbil värd 10 000:- vid 21 års ålder. Efter 1 år köpte jag en bil på avbetalning för 100 000:- utan att ta några större risker.

1. Skaffade mig ett relativt välbetalt jobb, för min del blev det industri med skiftgång. Detta gjorde att jag kunde lägga undan mellan 5-10 000:- per månad då jag bodde billigt i en 1a och minimerade mina utgifter.

2. Jobbade upp en buffert på 30 000:- som skulle göra så att jag klarade mig utan problem trots att jag ägde dyr bil i minst 6 månader om jag skulle bli utan jobb.

3. Jobbade ihop en kontantinsats på 20 000:- för att banken kräver 20% kontantinsats på ett billån.

4. Väntade så att jag varit medlem i a-kassan ett år så att jag hade rätt till full a-kassa(!!!!!!)

5. Lånade till bilen.

Några regler jag har/hade för att inte riskera att hamna i skuldfällan.

1. RÖR INTE BUFFERTEN. Dessa 30 000:- ska alltså kunna täcka bilens totala kostnad(inkl en ev STOR reparation) under ett halvår om jag blev utan jobb.

2. Skulle jag inte lyckas få ett nytt jobb inom 4 månader så skulle lagt ut bilen på annons. Målet var att bilen aldrig skulle riskera att belasta a-kassan. Detta går hand i hand med regel 3:

3. A-kassan skulle alltid räcka för att täcka grundbehovet dvs boende, mat och övriga fasta utgifter. Denna regel borde alla yngre följa. Är man ung och sist in på arbetsplatsen får man räkna med att risken är stor att bli av med jobbet(LAS you know).

4. Jag höll god koll på värdet på bilen så att jag visste att jag kunde sälja bilen snabbt och ändå kunna betala tillbaka hela summan jag hade kvar på lånet. Jag amorterade alltså ganska flitigt och skötte bilen exemplariskt. Inga frågetecken eller defekter fick finnas på bilen, dvs lättsåld.

Märk väl att efter jag köpt bilen kunde jag lägga alla pengar jag hade över varje månad på bilen och ändå inte riskera något eftersom min buffert hela tiden finns där som en livlina.

Buffert är A och O. Sen sover man gott om nätterna även när jobbet sitter löst(Tro mig, been there ett par gånger)

Allternativet är såklart att spara ihop till hela summan av bilen. Men är man ottålig så....

Senast redigerat av tobee (5 augusti 2010)

TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

perzy skrev:
Svensken i ett nötskal är de kunder man ser i mataffären som går och letar i hyllan för "kort datum", sen ser man dem i nästa hyllgång där köper de euroshopper köttbullar och allt som är billig mat vad det än är. Ekologiskt? Riktiga råvaror? Aldrig, för dyrt!  Sen råkar man gå ut samtidigt och ser dem sätta sig i sin nya fina Volvo/Audi/etc. och glida iväg nonchalant.
Status är viktigare än hälsa och välmående för de flesta verkar det som, så de allra flesta lägger oproportionerligt mycket pengar på sina fordon.   
Politikerna vet ju också detta och pressar ut pengar ur bilisterna till sista blodsdroppen.

Själv trodde jag lösningen var att köpa en risig men intressant bil och med egen svett reparera den frisk och att detta skulle bli billigare.  Men så lätt gick det inte då reservdelar är svindyrt ...  :-(

Får väl bli en skoda 1,2 till slut...

Köper man en billig bil får man nog räkna med sådana utgifter smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
rickylicious Webbutvecklare
5 augusti 2010 · 2 369 Inlägg

TouchOfRed skrev:

jojjekaa skrev:

TouchOfRed skrev:
Spontanköp? Läsk godis och dylikt?

skaffa dig ett jobb, sen går du till din bank och bokar tid så ger dem dig tips på hur du lättast ska spara ihop till din bil

Är det så enkelt då? wink

Varför alla ute efter "enkelt"? Ingenting här i livet är varken gratis eller särskilt enkelt, men vill du nå något (i detta fallet en fin bil) så får du väl för tusan ta dig dit? Du fick nyss tipset av mig att inte förhasta dig in i lån och annat, men du verkar fortfarande tro att det är enkelt?

Att skapa pengar är inte enkelt, och det kräver oftast mycket planering och tid. Går du till banken så hjälper dom dig och ger dig tips om hur du ska göra, men DU måste fortfarande göra det.

Du skrev tidigare att du är en läskdrickare - sluta med det då. Du skrev även att du ska gå till arbetsförmedlingen i nästa vecka. Att säga att man ska göra saker senare är bara dumma idiotiska skäl du försöker hitta på för att slippa göra det idag.

Vill du göra det så enkelt som möjligt för dig så slutar du köpa onödiga saker (som läsk) NU. Köp en Sodastream (det har jag gjort), det är en investering som du sparar långsiktigt på. Se över din vardag, och vill du ha något dyrt längre fram så måste du sluta köpa billig skit nu.

Förut drack jag dricka och åt godis för runt 200 kr i veckan. 200 kr är ju inte mycket pengar när jag tjänar 20 000 i månaden, eller hur? Jo, det är precis vad det är. Varje krona du bränner på någonting som du inte behöver, är en krona längre ifrån din framtida S3. 200 kr i veckan är i runda slängar 1000 kr i månaden, helt plötsligt så tjänar du inte 20 000 utan 19 000. Men oj? Det är 12 000 per år. På bara godis och dricka.

Lägg på några hundralappar på sprit, mat, och annat varje vecka så kan du enkelt spara ihop 50 000 kr på ett år. På 2 år har du alltså dina 100 000 som du behöver till bilen. Det var väl inte så svårt? Jo, för du sitter fast i gamla vanor där du dricker läsk idag och ska söka jobb "i morgon".

Jag säger inte att man inte ska unna sig saker, men det finns alltid pengar att spara. Jag själv gillar kolsyrad dricka, så jag investerade som sagt i en Sodastream för att slippa köpa Coca Cola varje dag. Se över allting du gör i din vardag och förbättra det. Förbättra dig själv och ditt sätt att tänka. Det är det absolut enklaste sättet att nå precis vad du vill i livet. smile

Senast redigerat av rickylicious (5 augusti 2010)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Aerodynamik ...
5 augusti 2010 · 7 120 Inlägg

Nu har inte jag varken den fetaste eller dyraste bilen, men det har blivit många delar och tusenlapparna rinner iväg och jag är bara 17 och går i skolan. tongue

Jag har inte fått något från mina föräldrar utan har sparat och jobbat på lov och det går ihop sig. Men jag bor hemma, köper aldrig sprit eller liknande trams, märkeskläder och sånt tongue

TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

rickylicious skrev:

TouchOfRed skrev:

jojjekaa skrev:

skaffa dig ett jobb, sen går du till din bank och bokar tid så ger dem dig tips på hur du lättast ska spara ihop till din bil

Är det så enkelt då? wink

Varför alla ute efter "enkelt"? Ingenting här i livet är varken gratis eller särskilt enkelt, men vill du nå något (i detta fallet en fin bil) så får du väl för tusan ta dig dit? Du fick nyss tipset av mig att inte förhasta dig in i lån och annat, men du verkar fortfarande tro att det är enkelt?

Att skapa pengar är inte enkelt, och det kräver oftast mycket planering och tid. Går du till banken så hjälper dom dig och ger dig tips om hur du ska göra, men DU måste fortfarande göra det.

Du skrev tidigare att du är en läskdrickare - sluta med det då. Du skrev även att du ska gå till arbetsförmedlingen i nästa vecka. Att säga att man ska göra saker senare är bara dumma idiotiska skäl du försöker hitta på för att slippa göra det idag.

Vill du göra det så enkelt som möjligt för dig så slutar du köpa onödiga saker (som läsk) NU. Köp en Sodastream (det har jag gjort), det är en investering som du sparar långsiktigt på. Se över din vardag, och vill du ha något dyrt längre fram så måste du sluta köpa billig skit nu.

Förut drack jag dricka och åt godis för runt 200 kr i veckan. 200 kr är ju inte mycket pengar när jag tjänar 20 000 i månaden, eller hur? Jo, det är precis vad det är. Varje krona du bränner på någonting som du inte behöver, är en krona längre ifrån din framtida S3. 200 kr i veckan är i runda slängar 1000 kr i månaden, helt plötsligt så tjänar du inte 20 000 utan 19 000. Men oj? Det är 12 000 per år. På bara godis och dricka.

Lägg på några hundralappar på sprit, mat, och annat varje vecka så kan du enkelt spara ihop 50 000 kr på ett år. På 2 år har du alltså dina 100 000 som du behöver till bilen. Det var väl inte så svårt? Jo, för du sitter fast i gamla vanor där du dricker läsk idag och ska söka jobb "i morgon".

Jag säger inte att man inte ska unna sig saker, men det finns alltid pengar att spara. Jag själv gillar kolsyrad dricka, så jag investerade som sagt i en Sodastream för att slippa köpa Coca Cola varje dag. Se över allting du gör i din vardag och förbättra det. Förbättra dig själv och ditt sätt att tänka. Det är det absolut enklaste sättet att nå precis vad du vill i livet. smile

GAHH jag blir fan arg på dig, för du har rätt i vartenda ord du säger smile
Men alltså, hur ska jag ändra mitt sätt att tänka?
Sätt mobilen på ringen varje dag kl 12 "KÖP INTE LÄSK" ?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

tobee skrev:
En liten fortsättning på rickylicious mycket visa inlägg som visar hur han kunde gjort istället.

Så här gjorde jag när jag började från 0:- och en fulbil värd 10 000:- vid 21 års ålder. Efter 1 år köpte jag en bil på avbetalning för 100 000:- utan att ta några större risker.

1. Skaffade mig ett relativt välbetalt jobb, för min del blev det industri med skiftgång. Detta gjorde att jag kunde lägga undan mellan 5-10 000:- per månad då jag bodde billigt i en 1a och minimerade mina utgifter.

2. Jobbade upp en buffert på 30 000:- som skulle göra så att jag klarade mig utan problem trots att jag ägde dyr bil i minst 6 månader om jag skulle bli utan jobb.

3. Jobbade ihop en kontantinsats på 20 000:- för att banken kräver 20% kontantinsats på ett billån.

4. Väntade så att jag varit medlem i a-kassan ett år så att jag hade rätt till full a-kassa(!!!!!!)

5. Lånade till bilen.

Några regler jag har/hade för att inte riskera att hamna i skuldfällan.

1. RÖR INTE BUFFERTEN. Dessa 30 000:- ska alltså kunna täcka bilens totala kostnad(inkl en ev STOR reparation) under ett halvår om jag blev utan jobb.

2. Skulle jag inte lyckas få ett nytt jobb inom 4 månader så skulle lagt ut bilen på annons. Målet var att bilen aldrig skulle riskera att belasta a-kassan. Detta går hand i hand med regel 3:

3. A-kassan skulle alltid räcka för att täcka grundbehovet dvs boende, mat och övriga fasta utgifter. Denna regel borde alla yngre följa. Är man ung och sist in på arbetsplatsen får man räkna med att risken är stor att bli av med jobbet(LAS you know).

4. Jag höll god koll på värdet på bilen så att jag visste att jag kunde sälja bilen snabbt och ändå kunna betala tillbaka hela summan jag hade kvar på lånet. Jag amorterade alltså ganska flitigt och skötte bilen exemplariskt. Inga frågetecken eller defekter fick finnas på bilen, dvs lättsåld.

Märk väl att efter jag köpt bilen kunde jag lägga alla pengar jag hade över varje månad på bilen och ändå inte riskera något eftersom min buffert hela tiden finns där som en livlina.

Buffert är A och O. Sen sover man gott om nätterna även när jobbet sitter löst(Tro mig, been there ett par gånger)

Allternativet är såklart att spara ihop till hela summan av bilen. Men är man ottålig så....

Jag är inte bra på ord, men buffert är alltså en insats på 30k, som du har på ett sparkonto, som du tar ifrån ifall allt skulle skita sig?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Janneutanb
5 augusti 2010 · 7 267 Inlägg

Ett nödkonto.
Dvs blir han av med jobbet eller något annat illa händer så har han så att han klarar sig en bra tid framöver utan att behöva vara orolig.

FLindgren
5 augusti 2010 · 5 089 Inlägg

handlar det jag vill ha. Sen får det gå som det går i slutet utav varje månad ;P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Bjork OEM <3
5 augusti 2010 · 6 957 Inlägg

Jag har råd för att jag vill! tongue

Att ha ett 7-16 jobb kommer man inte långt på i dag, om man inte knegar extra och jobbar helger.
Jobbar ständig kväll/natt, lönen blir därefter, man kan ha lån samtidigt som man sparar en rätt rejäl
slant varje månad.

Jag har lån på min bil, inte mkt men en del är det allt, allt vad delar och styling (fälgar etc.) är betalat i rena kontanter.

Skulle det bli kris med jobb etc. som många drabbades av för nåt år sen så sitter jag inte i skiten
tack vare en stoooor buffert vid köp, man kanske får rea iväg bilen vid kris men då har jag inget lån hängandes över mig, många sparade slantar på kontot gör att man kan klara sig ett tag också.

Det farliga i dagens samhälle är att allt nästan går att köpa på kredit, vilket gör att många sätter sig i
skiten, hus å bil är väl det jag kan tänka mig att låna till.

Mitt tips till dig (om du blir otålig) se till att ha en buffert, en bil kostar 80.000kr, du har en buffert på 40.000kr och kan ta lån på 40 med gott samvete.

Ni prata om försäkringar på en S3a av nyare modell, den är inte så dyr som ni tror, den ligger
på samma peng som min GTI (8300kr/år hel+MER på MIG, 22 år)
Kolla aldrig i rutan på blocket, ring till försäkringsbolaget, där kan man sen alltid förhandla lite. smile

OEM <3
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Bjork skrev:
Jag har råd för att jag vill! tongue

Att ha ett 7-16 jobb kommer man inte långt på i dag, om man inte knegar extra och jobbar helger.
Jobbar ständig kväll/natt, lönen blir därefter, man kan ha lån samtidigt som man sparar en rätt rejäl
slant varje månad.

Jag har lån på min bil, inte mkt men en del är det allt, allt vad delar och styling (fälgar etc.) är betalat i rena kontanter.

Skulle det bli kris med jobb etc. som många drabbades av för nåt år sen så sitter jag inte i skiten
tack vare en stoooor buffert vid köp, man kanske får rea iväg bilen vid kris men då har jag inget lån hängandes över mig, många sparade slantar på kontot gör att man kan klara sig ett tag också.

Det farliga i dagens samhälle är att allt nästan går att köpa på kredit, vilket gör att många sätter sig i
skiten, hus å bil är väl det jag kan tänka mig att låna till.

Mitt tips till dig (om du blir otålig) se till att ha en buffert, en bil kostar 80.000kr, du har en buffert på 40.000kr och kan ta lån på 40 med gott samvete.

Ni prata om försäkringar på en S3a av nyare modell, den är inte så dyr som ni tror, den ligger
på samma peng som min GTI (8300kr/år hel+MER på MIG, 22 år)
Kolla aldrig i rutan på blocket, ring till försäkringsbolaget, där kan man sen alltid förhandla lite. smile

Alltså, spara ihop 40+80 tusen, sen har man 40k buffert? smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
rickylicious Webbutvecklare
5 augusti 2010 · 2 369 Inlägg

TouchOfRed skrev:

rickylicious skrev:

TouchOfRed skrev:

Är det så enkelt då? wink

Varför alla ute efter "enkelt"? Ingenting här i livet är varken gratis eller särskilt enkelt, men vill du nå något (i detta fallet en fin bil) så får du väl för tusan ta dig dit? Du fick nyss tipset av mig att inte förhasta dig in i lån och annat, men du verkar fortfarande tro att det är enkelt?

Att skapa pengar är inte enkelt, och det kräver oftast mycket planering och tid. Går du till banken så hjälper dom dig och ger dig tips om hur du ska göra, men DU måste fortfarande göra det.

Du skrev tidigare att du är en läskdrickare - sluta med det då. Du skrev även att du ska gå till arbetsförmedlingen i nästa vecka. Att säga att man ska göra saker senare är bara dumma idiotiska skäl du försöker hitta på för att slippa göra det idag.

Vill du göra det så enkelt som möjligt för dig så slutar du köpa onödiga saker (som läsk) NU. Köp en Sodastream (det har jag gjort), det är en investering som du sparar långsiktigt på. Se över din vardag, och vill du ha något dyrt längre fram så måste du sluta köpa billig skit nu.

Förut drack jag dricka och åt godis för runt 200 kr i veckan. 200 kr är ju inte mycket pengar när jag tjänar 20 000 i månaden, eller hur? Jo, det är precis vad det är. Varje krona du bränner på någonting som du inte behöver, är en krona längre ifrån din framtida S3. 200 kr i veckan är i runda slängar 1000 kr i månaden, helt plötsligt så tjänar du inte 20 000 utan 19 000. Men oj? Det är 12 000 per år. På bara godis och dricka.

Lägg på några hundralappar på sprit, mat, och annat varje vecka så kan du enkelt spara ihop 50 000 kr på ett år. På 2 år har du alltså dina 100 000 som du behöver till bilen. Det var väl inte så svårt? Jo, för du sitter fast i gamla vanor där du dricker läsk idag och ska söka jobb "i morgon".

Jag säger inte att man inte ska unna sig saker, men det finns alltid pengar att spara. Jag själv gillar kolsyrad dricka, så jag investerade som sagt i en Sodastream för att slippa köpa Coca Cola varje dag. Se över allting du gör i din vardag och förbättra det. Förbättra dig själv och ditt sätt att tänka. Det är det absolut enklaste sättet att nå precis vad du vill i livet. smile

GAHH jag blir fan arg på dig, för du har rätt i vartenda ord du säger smile
Men alltså, hur ska jag ändra mitt sätt att tänka?
Sätt mobilen på ringen varje dag kl 12 "KÖP INTE LÄSK" ?

Jag vet att jag har rätt wink Men jag vet faktiskt inte hur du ska göra. Jag vet så väl vad som krävs för att nå dit man vill, men jag är själv värdelös på att leva som jag lär. Jag har kommit en liten bit på vägen genom att jag trycker i mig Sodasteam-vatten och lagar mycket mat själv istället för att dricka cola och köpa pizza som jag gjorde för ett halvår sen. smile Men jag har fortfarande långt kvar. Men det är svårt. Jag har nyligen lagt upp en budget för att se vart mina pengar egentligen tar vägen, och det är skrämmande att se hur mycket pengar man lägger på skit hela tiden.

Men jag har bestämt mig, jag ska förändra mina vanor och min livsstil för att få mer pengar över, samtidigt som jag ska unna mig det jag vill göra. Hur? Det vet bara jag. Och bara du vet hur du ska göra, men att du bestämmer dig för att du ska göra det är en bra bit på vägen. smile Lycka till!

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Bjork OEM <3
5 augusti 2010 · 6 957 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Bjork skrev:
Jag har råd för att jag vill! tongue

Att ha ett 7-16 jobb kommer man inte långt på i dag, om man inte knegar extra och jobbar helger.
Jobbar ständig kväll/natt, lönen blir därefter, man kan ha lån samtidigt som man sparar en rätt rejäl
slant varje månad.

Jag har lån på min bil, inte mkt men en del är det allt, allt vad delar och styling (fälgar etc.) är betalat i rena kontanter.

Skulle det bli kris med jobb etc. som många drabbades av för nåt år sen så sitter jag inte i skiten
tack vare en stoooor buffert vid köp, man kanske får rea iväg bilen vid kris men då har jag inget lån hängandes över mig, många sparade slantar på kontot gör att man kan klara sig ett tag också.

Det farliga i dagens samhälle är att allt nästan går att köpa på kredit, vilket gör att många sätter sig i
skiten, hus å bil är väl det jag kan tänka mig att låna till.

Mitt tips till dig (om du blir otålig) se till att ha en buffert, en bil kostar 80.000kr, du har en buffert på 40.000kr och kan ta lån på 40 med gott samvete.

Ni prata om försäkringar på en S3a av nyare modell, den är inte så dyr som ni tror, den ligger
på samma peng som min GTI (8300kr/år hel+MER på MIG, 22 år)
Kolla aldrig i rutan på blocket, ring till försäkringsbolaget, där kan man sen alltid förhandla lite. smile

Alltså, spara ihop 40+80 tusen, sen har man 40k buffert? smile

Njae, spara ihop 40.000kr, sen kolla vad bilen du vill ha kostar, säg att den kostar 75.000, låna 35.000 som du betalar av lätt på 1 år, varför spara å drömma extra länge när du kan få hjälp med det sista som saknas?

Säg mig skillnaden på att spara ihop 35.000kr än att låna dom? ist för att spara säg 3500kr varje månad, pröjsa dom av dom ist. Bor man hemma har man ju drömläge att göra just så.

Nu kommer ni babbla om ränta etc. men hur många 100-lappar extra blir det egentligen..?

OEM <3
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
5 augusti 2010 · 325 Inlägg

många kloka ord. En buffert är jävligt bra att ha. Har man en buffert så kan man låna till en bil tycker jag OM man inte lägger sig precis på gränsen för vad man klarar för målet måste ju ändå vara att betala av bilen UTAN att behöva röra bufferten.

Däremot att ta ett lån för att styla eller trimma bilen är helt totalt katastrof enligt mig. Ska man trimma och/eller styla så tycker iaf jag att det är bra att man äger bilen till 100%, dvs inga lån för om det krisar sig till slut och banken ska lösa in bilen för att få sina pengar så tänker ju inte dom höja värdet på den bara för att man har trimmat bilen. Ska man trimma så ska man definitivt ha råd med eventuella reparationer också. Nu har jag klarat mig helt från reparationer på min bil eftersom jag är väldigt noga och försiktig med bilen men OM nåt skulle hända så ser jag iaf till att ha råd att laga den så den fortsätter vara i väldigt bra skick.

Har hört talas om folk som skiter i att byta olja, göra service osv på sin bil för att spara pengar, men vad fan då ökar ju risken för haveri och därmed dyra reparationskostnader.

Låter smart att skaffa en sodastreamer. Du kommer snabbt upp i 1000kr eller vad en sån nu kostar, bara genom att köpa läsk varje dag. Snabbmat kan man skita i, dels för kostnaden och även för ens egen hälsa. Byta mobiltelefon, tv osv varje år bara för att det kommit nåt häftigare kan man definitivt skita i. Använd grejorna tills det verkligen är så stora fel på dem att man MÅSTE byta. Alkohol och dyra krogrundor kan man ju typ undvika men visst fan är det kul att vara ute och härja när man är runt 20 så det gäller ju att prioritera.

Nån skrev att man inte behöver ha det snabbaste bredbandet osv och det är helt sant. Det är nog ganska få människor som måste ha 100Mb/s och absolut inte kan klara sig med 8 eller 2Mb/s.

Många lever nog efter den inkomsten man har men jag skulle vilja vända på det och säga, lev efter dom utgifterna du har. Tjänar du 100 papp i månaden men skaffar dig fasta kostnader på 95papp i månaden så låter det ju fortfarande som att du tjänar skitbra och har jättegott om pengar men pga stora utgifter så har du ju definitivt inte gott om pengar egentligen.

Jag vet inte vad du har för utbildning eller nåt men alla vill ju givetvis tjäna så mkt som möjligt men det man vinner mest på hävdar jag ändå är små utgifter i förhållande till vad man har för lön. Att göra av med pengar är ju hur lätt som helst men att hålla igen är desto svårare.

Gå du till en bank och berätta att det är ditt mål att kunna köpa en Audi S3 för ca 100 papp och säg att du vill desutom kunna h en buffert så kan dom säkert hjälpa dig på bästa sätt. Glöm dock inte att pensionsspara också ;smile Lycka till med bilköp osv

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
AnesN Bilmekaniker
5 augusti 2010 · 805 Inlägg

Prioriterar bilen framför det mesta helt enkelt, motorer har varit min hobby sen jag var liten så

HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
5 augusti 2010 · 325 Inlägg

just det, när du får ett jobb så jobba så mkt övertid du kan och får. Det blir mer pengar och dessutom blir du populär för företaget smile Om du är träningsintresserad så kan du ju träna så mkt som möjligt för att bli snabbare, starkare eller komma i bättre form eller vad man nu är ute efter. Om du jobbar mkt övertid och tränar väldigt mkt så har du knappt tid att göra av med pengar heller. Klockrent ;smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
evilaudio
5 augusti 2010 · 16 195 Inlägg

jobba,jobba,jobba,jobba å åter jobba.   skit i allt va lyx heter,lev på billigast möjliga mat.. dvs dra in på ALLT.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
5 augusti 2010 · 1 098 Inlägg

FLindgren skrev:
handlar det jag vill ha. Sen får det gå som det går i slutet utav varje månad ;P

Tyvärr är vi 2 då tongue

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

rickylicious skrev:

TouchOfRed skrev:

rickylicious skrev:

Varför alla ute efter "enkelt"? Ingenting här i livet är varken gratis eller särskilt enkelt, men vill du nå något (i detta fallet en fin bil) så får du väl för tusan ta dig dit? Du fick nyss tipset av mig att inte förhasta dig in i lån och annat, men du verkar fortfarande tro att det är enkelt?

Att skapa pengar är inte enkelt, och det kräver oftast mycket planering och tid. Går du till banken så hjälper dom dig och ger dig tips om hur du ska göra, men DU måste fortfarande göra det.

Du skrev tidigare att du är en läskdrickare - sluta med det då. Du skrev även att du ska gå till arbetsförmedlingen i nästa vecka. Att säga att man ska göra saker senare är bara dumma idiotiska skäl du försöker hitta på för att slippa göra det idag.

Vill du göra det så enkelt som möjligt för dig så slutar du köpa onödiga saker (som läsk) NU. Köp en Sodastream (det har jag gjort), det är en investering som du sparar långsiktigt på. Se över din vardag, och vill du ha något dyrt längre fram så måste du sluta köpa billig skit nu.

Förut drack jag dricka och åt godis för runt 200 kr i veckan. 200 kr är ju inte mycket pengar när jag tjänar 20 000 i månaden, eller hur? Jo, det är precis vad det är. Varje krona du bränner på någonting som du inte behöver, är en krona längre ifrån din framtida S3. 200 kr i veckan är i runda slängar 1000 kr i månaden, helt plötsligt så tjänar du inte 20 000 utan 19 000. Men oj? Det är 12 000 per år. På bara godis och dricka.

Lägg på några hundralappar på sprit, mat, och annat varje vecka så kan du enkelt spara ihop 50 000 kr på ett år. På 2 år har du alltså dina 100 000 som du behöver till bilen. Det var väl inte så svårt? Jo, för du sitter fast i gamla vanor där du dricker läsk idag och ska söka jobb "i morgon".

Jag säger inte att man inte ska unna sig saker, men det finns alltid pengar att spara. Jag själv gillar kolsyrad dricka, så jag investerade som sagt i en Sodastream för att slippa köpa Coca Cola varje dag. Se över allting du gör i din vardag och förbättra det. Förbättra dig själv och ditt sätt att tänka. Det är det absolut enklaste sättet att nå precis vad du vill i livet. smile

GAHH jag blir fan arg på dig, för du har rätt i vartenda ord du säger smile
Men alltså, hur ska jag ändra mitt sätt att tänka?
Sätt mobilen på ringen varje dag kl 12 "KÖP INTE LÄSK" ?

Jag vet att jag har rätt wink Men jag vet faktiskt inte hur du ska göra. Jag vet så väl vad som krävs för att nå dit man vill, men jag är själv värdelös på att leva som jag lär. Jag har kommit en liten bit på vägen genom att jag trycker i mig Sodasteam-vatten och lagar mycket mat själv istället för att dricka cola och köpa pizza som jag gjorde för ett halvår sen. smile Men jag har fortfarande långt kvar. Men det är svårt. Jag har nyligen lagt upp en budget för att se vart mina pengar egentligen tar vägen, och det är skrämmande att se hur mycket pengar man lägger på skit hela tiden.

Men jag har bestämt mig, jag ska förändra mina vanor och min livsstil för att få mer pengar över, samtidigt som jag ska unna mig det jag vill göra. Hur? Det vet bara jag. Och bara du vet hur du ska göra, men att du bestämmer dig för att du ska göra det är en bra bit på vägen. smile Lycka till!

Tackar, dina ord var väldigt inspirerande, verkligen ! Ska fundera på det där nu, blev ännu mer sugen på att spara nu, inte för att jag har så mycket pengar att spara nu, men lika bra att dra in på allt onödigt skit nu, än o göra av med pengar redan nu, som jag har kunnat spara, visst att det rör sig om några tusingar, men det är ändå alltid nåt, några tusen är fan inte så lite pengar som man tror, det är dom små sakerna som gör det som man brukar säga ! smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Bjork skrev:

TouchOfRed skrev:

Bjork skrev:
Jag har råd för att jag vill! tongue

Att ha ett 7-16 jobb kommer man inte långt på i dag, om man inte knegar extra och jobbar helger.
Jobbar ständig kväll/natt, lönen blir därefter, man kan ha lån samtidigt som man sparar en rätt rejäl
slant varje månad.

Jag har lån på min bil, inte mkt men en del är det allt, allt vad delar och styling (fälgar etc.) är betalat i rena kontanter.

Skulle det bli kris med jobb etc. som många drabbades av för nåt år sen så sitter jag inte i skiten
tack vare en stoooor buffert vid köp, man kanske får rea iväg bilen vid kris men då har jag inget lån hängandes över mig, många sparade slantar på kontot gör att man kan klara sig ett tag också.

Det farliga i dagens samhälle är att allt nästan går att köpa på kredit, vilket gör att många sätter sig i
skiten, hus å bil är väl det jag kan tänka mig att låna till.

Mitt tips till dig (om du blir otålig) se till att ha en buffert, en bil kostar 80.000kr, du har en buffert på 40.000kr och kan ta lån på 40 med gott samvete.

Ni prata om försäkringar på en S3a av nyare modell, den är inte så dyr som ni tror, den ligger
på samma peng som min GTI (8300kr/år hel+MER på MIG, 22 år)
Kolla aldrig i rutan på blocket, ring till försäkringsbolaget, där kan man sen alltid förhandla lite. smile

Alltså, spara ihop 40+80 tusen, sen har man 40k buffert? smile

Njae, spara ihop 40.000kr, sen kolla vad bilen du vill ha kostar, säg att den kostar 75.000, låna 35.000 som du betalar av lätt på 1 år, varför spara å drömma extra länge när du kan få hjälp med det sista som saknas?

Säg mig skillnaden på att spara ihop 35.000kr än att låna dom? ist för att spara säg 3500kr varje månad, pröjsa dom av dom ist. Bor man hemma har man ju drömläge att göra just så.

Nu kommer ni babbla om ränta etc. men hur många 100-lappar extra blir det egentligen..?

Aha, då förstår jag precis ! tar ändå ett tag att spara ihop dom där 35k kronorna tongue

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang