5 augusti 2010
Trådstartare
Tjenare,
En bekant har lite problem med kylningen på sin 850, 5 cyl. motor.
I början visade den att glykol behövde fyllas på, trots att expansionskärlet är fyllt upp till max nivån. Efter en stund börjar den gå varm om man inte stänger av.
Vi gissade på att det var termostaten som var dålig, så vi plockade ur den och la den i kokande vatten. Termostaten öppnar vid ca 90 grader. Vi satte tillbaka den och fyller sedan i glykol. Sedan startar vi upp och låter motorn stå på tomgång tills temperaturen kommer går upp. Då ser jag att nivån stiger i expansionskärlet. Vi stänger av motorn snabbt.
Sedan känner vi lite på slangarna och den som går från motorn till kylaren är kall, och den som går från motorn (där termostaten sitter) är väldigt varm.
Vad kan felet vara? Känns som att det kan vara stopp i systemet någonstans
(Lite luddigt skrivet, men hoppas vi förstår vad jag menar)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an:
Länk
Projekttråd för 540:in:
Länk