3494
Sök

Volvo 850 problem med kylningen

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tjenare,
En bekant har lite problem med kylningen på sin 850, 5 cyl. motor.
I början visade den att glykol behövde fyllas på, trots att expansionskärlet är fyllt upp till max nivån. Efter en stund börjar den gå varm om man inte stänger av.
Vi gissade på att det var termostaten som var dålig, så vi plockade ur den och la den i kokande vatten. Termostaten öppnar vid ca 90 grader. Vi satte tillbaka den och fyller sedan i glykol. Sedan startar vi upp och låter motorn stå på tomgång tills temperaturen kommer går upp. Då ser jag att nivån stiger i expansionskärlet. Vi stänger av motorn snabbt.
Sedan känner vi lite på slangarna och den som går från motorn till kylaren är kall, och den som går från motorn (där termostaten sitter) är väldigt varm.

Vad kan felet vara? Känns som att det kan vara stopp i systemet någonstans

(Lite luddigt skrivet, men hoppas vi förstår vad jag menar)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

303 Inlägg
5 augusti 2010
#2
skulle tippa på  luft i systemet men gissar bara

heter numera blyfot_racing här på garaget

262 Inlägg
6 augusti 2010
#3
samma sak med min.. det är kylaren som läcker bara o byta !

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#4
Ibbee skrev:
samma sak med min.. det är kylaren som läcker bara o byta !

okej, dock har jag inte sett något vatten under bilen hmm

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

8 282 Inlägg
6 augusti 2010
#5
Det är inte så att den går dåligt eller att slangarna blir hårda? Tänkte ifall det var toppackningen som börjat ge upp. Och att den visar att man behöver fylla på mer fast det är fullt kan ju va så enkelt att det är nåt knas med nivågivaren i expansionskärlet.


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#6
Dåligt tycker jag inte, men han går lite lite ojämnt på tomgången. Slangarna har vi inte kännt på när motorn är igång. De är ganska mjuka efteråt.

Den slutade att visa att det behövdes fylla på, när vi hade fyllt efter att plockat ut termostaten.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk


Sök