Rengöra vevhusventilationen på en Volvo 850, guide eller beskrivning?

Coolvette
6 augusti 2010 · 7 Inlägg

Efter att ha läst mig till att tät vevhusventilation på Volvo 850 vill jag kolla så att min inte har det.
Hittar dock ingen beskrivning på man gör det, några länkar i gamla trådar är döda.

Någon som kan ge mig en beskrivning på det, eller vet var det finns någon beskrivning?

Mack Forum- och sitemoderator
6 augusti 2010 · 26 176 Inlägg

Kolla på http://www.volvoforum.no/ ----> Tips och Trix -----> 850/s70/v70 ---> Service

Där står det hur man gör för att rengöra vevhusventilationen.
Plus rikligt med beskrivande bilder.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
buickmuick
18 november 2010 · 13 Inlägg

Gör man bara rent utgången mot olje fällan på blocket så att säga?? jag menar alltså vilket verktyg ska man lämpligast använda och hur långt in ska man göra rent? eller fastnar skiten bara i utgångarna??

JAg är helt novis, nån som kan/vet??

Marlboroman
18 november 2010 · 8 234 Inlägg

buickmuick skrev:
Gör man bara rent utgången mot olje fällan på blocket så att säga?? jag menar alltså vilket verktyg ska man lämpligast använda och hur långt in ska man göra rent? eller fastnar skiten bara i utgångarna??

Nej. Man gör ren oljefällan eller byter den. Samma sak med alla slangar. Sen har man 2 gångar in i blocvket som ska rensas, den övre rensas oftast enklast med en borr. Den unre får man rensa så gått det går. Men skulle det va riktigt tjock i den undre kanaln måste man ta ner tråget för att kommaåt underifrån för att göra rent.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Extrazz En 5a är Livet.
22 februari 2014 · 2 005 Inlägg

Ledsen för att dra upp en äldre tråd men jag antar att vevhusventilationsburken kan man köpa lite varstans men att slangarna som krävs är det bara Volvo som säljer?
Packningen går ju köpa på tex meca

edit:

http://i.imgur.com/p2xBCbq.jpg

Är detta rätt slangar och art? för vad jag kan se utan insuger bortplockat så är slangarna mer delade.

Senast redigerat av Extrazz (22 februari 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
jocke_gronberg
22 februari 2014 · 4 586 Inlägg

Sist jag böt så fick jag med en guide ifrån volvo när jag ändå var där och köpte delar. Kan rekommenderas står allt du behöver veta

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang