Citroen c5 -04 motorras samt stendöd vid omvridning av nyckeln till tändningsläge

KUNGEN12345
7 augusti 2010 · 11 Inlägg

Tjenare!


1. servopumpen och fläktremmen havererade nyligen på bilen. Detta bytes och bilen startades upp. Dock hade delar av fläktremmen trasslat in sig i hjulet på vevaxeln. Detta ledde till att kamremmen kuggade och kolvarna slog sönder ett antal ventiler.

Motorkod:ew10j4


2. När man vrider om nyckeln i tändningsläge så är bilen stendöd. Har laddat upp batteriet men bilen är fortfarande stendöd. Elektroniken har väl inget med motorraset att göra?



Nu till frågorna?

1.När man river ner motorn vilka delar ska man granska efter skada? På vilket sätt kan man se om en ventil är lite böjd eller oskadd?

2. När bilens elektonik är stendöd när nyckeln vrids om. Vilka delar ska man börja granska och vilken ordning.


ÄR TACKSAM FÖR ALLA RÅD JAG KAN FÅ.

Expoze
7 augusti 2010 · 2 024 Inlägg

Ofta kan det bli billigare/smidigare att leta upp en begagnad motor istället. Denna motor är rätt vanlig i Citroen och Peugeot så det finns ett gäng på skrotarna.
Att bilen verkar stendöd beror troligen på att bilen har något som kallas Energy Save Mode.
När man haft nyckeln i läge 1 eller högre mer än 1 timma utan att ha motorn startad så stänger bilen av allt som kan dra ström i onödan. Detta för att slippa batteritorsk om man glömmer bort att vrida av nyckeln. Detta står isåfall i infodisplayen när man vrider på nyckeln. Enda sättet att återfå ström till alla förbrukare är att starta motorn, då nollställs skyddet. Finns såvitt jag vet inget annat sätt att återfå strömmen, räcker inte med att lossa batteriet osv.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
KUNGEN12345
7 augusti 2010 · 11 Inlägg

Någon annan som kan säga vad som behövs plockas ner och kollas?

Hittade begagnade motorer på skroten som gått 9000mil och som ligger på drygt 10000kr eller endast toppen för drygt 4000kr.

Är det värt att köpa nya begagnade delar eller blir det billigare att renovera en motor som gått 17000mil och som det har hänt med som jag beskrev i texten.

Motorkoden ew10j4 räcker det att detta nummer stämmer överens med dom nya grejerna eller måste man jämnföra något annat nummer. hörde att det var något reservdelsnummer som måste stämma överns. Stämmer detta?

När jag sökte på motorkoden så kom det upp massor med peugeot motorer som hade ew10j4 som motorkod. dessa passar väl ändå inte i en citroen c5?

Beöver man ta ut motorn för att få bort toppen?

Alla tips är välkomna

Expoze
7 augusti 2010 · 2 024 Inlägg

Jo, peugeot och citroen delar motorer, faktum är att mycket under skalet på c5an kommer från peugeot 406/407. Motorkoden bör räcka om du bara byter själva motorn men behåller all kringutrustning från motorn du har nu. Enligt Haynes manualen så ska det gå att byta toppen utan att riva ur motorn.
Vart i Sverige finns du? Jag har Citroens egna servicemanualer och arbetsbekrivningar, med en sådan kan det bli lite smidigare då de ingående beskriver arbetet steg för steg.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
KUNGEN12345
8 augusti 2010 · 11 Inlägg

Bor i Jönköping.

Med andra ord så skulle en begagnad peugeot motor som har motorkoden ew10j4 passa lika bra som en begagnad citroen motor?

Är det värt att riva av toppen innan man köper en begagnad motor. Något mer som kan tänkas att behövas kollas extra. Vilket datum börjades modellen att göras och när slutade den att göras? vet att det var år 2001-2004 men vilken månad?

Servicemanualer och arbetsbeskrivningar skulle uppskattas:)

Expoze
8 augusti 2010 · 2 024 Inlägg

Aha, det var ju inte så långt ifrån. Men PMa din mailadress så kan jag skicka över ett par pdf filer. Den modellen av C5 hängde egentligen med ända till 08. De gjorde en facelift på den 05 men under skalet är det i princip oförändrat. Här kan du läsa lite mer om motorfamiljen. http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang