Help? VW Passat 1.8 -1991

Banz- StaticVikings
11 augusti 2010 · 118 Inlägg

Tjo!

Precis bytt toppackning,vattenpump m.m på vw passat 1.8 och nu skulle jag försöka starta upp den men går inte igång, har inte hunnit kollat gnista eller om soppan når ända fram ännu. alla förslag vore guld! soppa pumpen låter iaf vid tändning,

PS Bilen har stått i närmare ett år och väntat på rep smile slö man är hehe.
Toppen är nyplanad med.




tack på förhand

crank it up a bit! // Banz-
falmo
11 augusti 2010 · 473 Inlägg

har du fått dit kamremmen rätt ?
har du den en enda kugge fel så är det kört . om inte jag minns fel så drivs även fördelaren av kammremmen .
kolla så att alla markeringar stämmer tänk även på att vestaken går två varv på varje kamaxelvarv .
markeringen på fördelaren skall stämma med rotorns markering

Banz- StaticVikings
12 augusti 2010 · 118 Inlägg

falmo skrev:
har du fått dit kamremmen rätt ?
har du den en enda kugge fel så är det kört . om inte jag minns fel så drivs även fördelaren av kammremmen .
kolla så att alla markeringar stämmer tänk även på att vestaken går två varv på varje kamaxelvarv .
markeringen på fördelaren skall stämma med rotorns markering

Hehe, kan låta som att det stämmer, har nog fan satt den en kugg fel, för han puffar ju till.
får kika på det ikväll smile tack för svar !

crank it up a bit! // Banz-
dawwe ...has left the building...
15 augusti 2010 · 4 474 Inlägg

Sätter man remmen 1-3 kugg fel så går bilen, om än inte som den skall.Det du missat är förmodligen att ställa rotorn i rätt läge när du kränger på remmen, med andra ord så står tändningen helt galet..Jag har själv lyckat missa detta en gång, hade lite väl bråttom...Kräng av remmen, ställ in kamaxel,vevaxel samt rotor mot respektive markering, kräng på remmen o kolla sedan att alla markeringar stämmer efter att ha dragit runt motorn för hand. Varmkör motorn sedan, o ställ sedan in tändningen till 6 grader före ÖD på tomgång, förslagsvis med en strob som du skjuter mot remskivan o pilen på kåpan (är just markeringen för den dynamiska tändningen, dvs 6 grader före ÖD. Har du använt dessa märken för att nolla veven så är det fel, korrekta märken kan ses genom luckan mella motor/vlåda). Good luck!

Edit: 1.8 RP är en snäll motor, smäller remmen så händer nada, bara kränga dit remmen igen. Har för mig att -91 var sista året Passat fanns med 1.8 RP (90Hk bensin)

Senast redigerat av dawwe (15 augusti 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang