4737
Sök

Volvo S60 2006 - oberoende "klonkande" ?

Roos
13 augusti 2010
Trådstartare
Har precis införskaffat mig en S60 ifrån 2006 med 8000 mil på mätaren. (Nu var det en present och ingen bil jag själv skulle köpt om jag upptäckt detta)

Oberoende på vad man gör, så klonkar/smäller det plötsligt till vänster fram. Väldigt högt och kan gå i följd 3-4 gånger. Jag har provat att köra hårt med den, gupp, svängt skarpt osv osv men får aldrig fram ljudet utan det kommer bara plötsligt under körning (väldigt ofta). Hade upp bilen på lyft och hittade ingenting märkvärdigt då heller. Dessutom vibrerar gaspedalen något otroligt mycket men vet inte om det har något sammanhang eller om det ens är något att bry sig om.
Kollade efter något som kunde påvisa om den varit krockad då jag hade liknande problem för några år sedan med en gammal 740 som tidigare var smälld.

Iaf grymt störande så om någon har något tips?
Senast redigerat av Roos (13 augusti 2010)

645 Inlägg
13 augusti 2010
Framvagnsbussningar som är slut va ett tidigare problem på S60, kanske följde med senare modeller också? Min gamla S60 klonkade också i framvagnen men efter att ha bytt till nya gummibussningar så slutade det.

Roos
13 augusti 2010
Trådstartare
Quantic skrev:
Framvagnsbussningar som är slut va ett tidigare problem på S60, kanske följde med senare modeller också? Min gamla S60 klonkade också i framvagnen men efter att ha bytt till nya gummibussningar så slutade det.

Egentligen smäller det väl mer till än klonkar..

2 982 Inlägg
13 augusti 2010
du kommer fan bli rätt nöjd med s60in !

645 Inlägg
13 augusti 2010
Roos skrev:
Quantic skrev:

Egentligen smäller det väl mer till än klonkar..

Kassa motorkuddar?

311 Inlägg
13 augusti 2010
Om gaspedalen vibrerar kan det bero på sprucket pedalställ, som i sin tur är gjorda för att gå sönder vid krock. Hur snabbt/hårt man måste krocka för att det ska hända har jag ingen aning om, men det kan ju alltid vara nått om du misstänker att bilen är krockad.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

Roos
13 augusti 2010
Trådstartare
Quantic skrev:
Kassa motorkuddar?

Jag har kollat allt känns det som.. Var ute och provade snabbt nu och ljudet kommer bara då man kör rakt fram efter att ha svängt rätt så skarpt. Alltså då en liten stund efter.

Sök