Golf III VR6 vs Golf III VR6 Syncro, skillnaden?

MostWanted93
13 augusti 2010 · 143 Inlägg

Ja, dom då rubriken lyder. Satt och funderade lite på skillnaden mellan dom bilarna, då jag är väldigt sugen på en sån.
Vad är skillnaden mellan dom? Att ena har 4wd och den andra inte fattar jag ju, men allt annat?
Soppaförbrukning?
Vikt?
Prestanda?
Och allt såntdär?
Sen har jag hört att Syncron inte ska vara den allra bästa i dom, funka allmänt dåligt och tydligen rappla en del.
Är de värt dom där 10 000+ kr man får lägga på extra för en Syncro?
Och sen är de väl så att Syncron har motorn på 190 hk och den vanliga 174, eller är de så att de skiljer mellan årsmodeller eller så?
Vill veta allt ni har och säga om dom bilarna! smile

Ernlothsson
13 augusti 2010 · 92 Inlägg

här har du en bra köpguide om vr6orna smile

http://www.vagpower.nl/vr6dohc/K%C3%B6p … R6v202.pdf

Volkswagen golf vr6 "Das Kleinwagen" (1994)
MostWanted93
13 augusti 2010 · 143 Inlägg

Ernlothsson skrev:
här har du en bra köpguide om vr6orna smile

http://www.vagpower.nl/vr6dohc/K%C3%B6p … R6v202.pdf

Tack, men har redan läst den ^^ och tyvärr svarar den inte så bra på mina frågor angående Syncron hmm

MeloveGolf Vw trimmare
13 augusti 2010 · 2 995 Inlägg

MostWanted93 skrev:
Sen har jag hört att Syncron inte ska vara den allra bästa i dom, funka allmänt dåligt och tydligen rappla en del.Är de värt dom där 10 000+ kr man får lägga på extra för en Syncro?

Vad är rappla? Jag har puschat 500hk genom min syncro  Banzai starter,Donuts ställ på torrasfalt etc etc finns inga fel med en syncro är ett effektivt och roligt 4-wd system.

JA det är värt pengarna du har sjukt mycket roligare i en syncro...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
CruiZin Hemlös
13 augusti 2010 · 321 Inlägg

MeloveGolf skrev:

MostWanted93 skrev:
Sen har jag hört att Syncron inte ska vara den allra bästa i dom, funka allmänt dåligt och tydligen rappla en del.Är de värt dom där 10 000+ kr man får lägga på extra för en Syncro?

Vad är rappla? Jag har puschat 500hk genom min syncro  Banzai starter,Donuts ställ på torrasfalt etc etc finns inga fel med en syncro är ett effektivt och roligt 4-wd system.

JA det är värt pengarna du har sjukt mycket roligare i en syncro...

Ja inte fan lär du haft original syncro överföringen...

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
MeloveGolf Vw trimmare
13 augusti 2010 · 2 995 Inlägg

CruiZin skrev:

MeloveGolf skrev:

MostWanted93 skrev:
Sen har jag hört att Syncron inte ska vara den allra bästa i dom, funka allmänt dåligt och tydligen rappla en del.Är de värt dom där 10 000+ kr man får lägga på extra för en Syncro?

Vad är rappla? Jag har puschat 500hk genom min syncro  Banzai starter,Donuts ställ på torrasfalt etc etc finns inga fel med en syncro är ett effektivt och roligt 4-wd system.

JA det är värt pengarna du har sjukt mycket roligare i en syncro...

Ja inte fan lär du haft original syncro överföringen...

Den är 100% stock i drivlinan (Annan lamell + svänghjul och tryckplatta)

Jag vill att du specar upp vad som går sönder och vad som funkar dåligt...

Senast redigerat av MeloveGolf (13 augusti 2010)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Hallon1911
13 augusti 2010 · 122 Inlägg

Går det ens göra Donuts med sur-Syncro? big_smilebig_smile

Paulzzon94
13 augusti 2010 · 56 Inlägg

Jag har väldigt ofta hört att syncro kopplingen går lätt åt helv vid banzai starter på torr asfalt. sanning eller ej? smile

Senast redigerat av Paulzzon94 (13 augusti 2010)

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P
Ernlothsson
13 augusti 2010 · 92 Inlägg

om viscokopplingen till syncron skulle gå sönder så ska det tydligen kosta ca: 30000 att reparera. så ska man ha en syncro kan det ju vara bra att veta att den funkar som den ska tongue

Volkswagen golf vr6 "Das Kleinwagen" (1994)
Bobzza
14 augusti 2010 · 273 Inlägg

Jag har haft två VR6 syncro, roligare bil enligt mig, varför den har mer hästar är för att kompensera att den blir tyngre, då den inte är supersnabb kan man iaf vinna lite rödljusrace om inte annat, hade aldrig problem med syncron i någon av de bilarna jag ägde. Vid rullande går de dock väldigt jämnt, men på vintern så är det inget snack om vem som dominerar. Mitt råd, köp syncro (jag har kört båda).
Men jag gillar vanliga VR6:an också, men AWD är alltid att föredra om du ska ha bilen året runt.

MeloveGolf Vw trimmare
14 augusti 2010 · 2 995 Inlägg

Hallon1911 skrev:
Går det ens göra Donuts med sur-Syncro? big_smilebig_smile

Bara vålda...

Paulzzon94 skrev:
Jag har väldigt ofta hört att syncro kopplingen går lätt åt helv vid banzai starter på torr asfalt. sanning eller ej?

Vad är syncrokopplingen? Syftar du på viscon så kan du INTE döda den på det sättet olika sorters däck och donuts i 10min däremot kan döda den men Effekt/Banzai starter kan inte döda en viscokoppling växellådan däremot kan gå sönder av massa banzaistarter precis som en vanlig fwd...

Ernlothsson skrev:
om viscokopplingen till syncron skulle gå sönder så ska det tydligen kosta ca: 30000 att reparera. så ska man ha en syncro kan det ju vara bra att veta att den funkar som den ska

Det kostar ca 15,000kr och man kan inte reparera en viscokoppling man kastar den och fixar en ny


Syncro är alltid roligare vinter som sommar!

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
MostWanted93
16 augusti 2010 · 143 Inlägg

Hmm, ser ut som att Syncron kanske inte är så jävla dålig som man hört då ^^
Synd bara att dom kostar ju därefter också..
Men fler hästar pga vikten, hur mycket är de som skiljer i vikten? ^^
Skiljer de nånting i Soppaförbrukningen mellan dom?

Senast redigerat av MostWanted93 (16 augusti 2010)

Putteliten
16 augusti 2010 · 9 074 Inlägg

VR6 har 2,8 litersmotor på 174 hk och VR6 Syncro har 2,9 liters maskin med 190 hk. Syncron är lite törstigare än 2,8an. Vet inte om jag hade otur med min, men efter en del banzai starter så rasade min tryckplatta. Inget kul jobb att byta koppling på en syncro heller kan ja lova. Annars är det en riktigt rolig bil, det är inte många som kör ifrån dig vid rödljusen. Vet inte hur stor skillnad det är på en syncro och en 4-motion som efterträdde syncron, men har hört mera skit om 4-motion bilarna.

Senast redigerat av Putteliten (16 augusti 2010)

MostWanted93
16 augusti 2010 · 143 Inlägg

Putteliten skrev:
VR6 har 2,8 litersmotor på 174 hk och VR6 Syncro har 2,9 liters maskin med 190 hk. Syncron är lite törstigare än 2,8an. Vet inte om jag hade otur med min, men efter en del banzai starter så rasade min tryckplatta. Inget kul jobb att byta koppling på en syncro heller kan ja lova. Annars är det en riktigt rolig bil, det är inte många som kör ifrån dig vid rödljusen. Vet inte hur stor skillnad det är på en syncro och en 4-motion som efterträdde syncron, men har hört mera skit om 4-motion bilarna.

Hur mkt törstigare? Nån som vet de? ^^ Vad ligger dom på för förbrukning för övrigt?
Nån som även skulle kunna förklara dedär med Banzai-starter? tongue vad är de egentligen? tongue

Bobzza
16 augusti 2010 · 273 Inlägg

Jag kom ca 43 mil på full tank vid bara stadskörning, men då körde jag inte som farmor Agda, Syncron har en lite större tank också om jag inte minns helt fel. Syncron är riktigt rolig men 4-motion (Haldex) är lite seriösare eller vad man ska säga, mera säkert bättre system enligt mig, men vad jag minns kunde man köra mera galet med syncron.  Tror du får lägga till nästan 150-200 kg extra vikt för syncron. Kopplingen pajjade på en av mina med syncro, och det var inte billigt, en VW verkstad ville ha ca 14.000:- för att byta den, men en vän fixade det till mig för ungefär halvapriset, men det var första och sista gången han gjorde det på en sådan bil sa han haha, så det lär inte vara så roligt, var inte många som var sugna att titta på den heller, men det är ju slitage delar, men ska du köpa en så lär du kolla att kopplingen känns bra alt är bytt, min dog vid ca 14.000 mil. Kan tanka mig att Banzai starter är när du typ ligger på typ 6000 varv och släpper kopplingen och bara kör fullgas från stillastående big_smile

MostWanted93
17 augusti 2010 · 143 Inlägg

Frontline skrev:
Jag kom ca 43 mil på full tank vid bara stadskörning, men då körde jag inte som farmor Agda, Syncron har en lite större tank också om jag inte minns helt fel. Syncron är riktigt rolig men 4-motion (Haldex) är lite seriösare eller vad man ska säga, mera säkert bättre system enligt mig, men vad jag minns kunde man köra mera galet med syncron.  Tror du får lägga till nästan 150-200 kg extra vikt för syncron. Kopplingen pajjade på en av mina med syncro, och det var inte billigt, en VW verkstad ville ha ca 14.000:- för att byta den, men en vän fixade det till mig för ungefär halvapriset, men det var första och sista gången han gjorde det på en sådan bil sa han haha, så det lär inte vara så roligt, var inte många som var sugna att titta på den heller, men det är ju slitage delar, men ska du köpa en så lär du kolla att kopplingen känns bra alt är bytt, min dog vid ca 14.000 mil. Kan tanka mig att Banzai starter är när du typ ligger på typ 6000 varv och släpper kopplingen och bara kör fullgas från stillastående big_smile

Hur mycke rymmer tanken då? ^^
150-200 kg för drivning till bakhjulena och större kolvar? yikes xD
Jo, tänkte nått sånt också ^^

TurbOla Reservdansk
17 augusti 2010 · 6 271 Inlägg

MostWanted93 skrev:
Hur mycke rymmer tanken då? ^^
150-200 kg för drivning till bakhjulena och större kolvar? yikes xD
Jo, tänkte nått sånt också ^^

150-200kg för en fördelningslåda, annan växellåda, kardan, mellandifferential, bakvagn, bakdifferential, drivaxlar...

Det låter ganska rimligt tycker jag.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MostWanted93
17 augusti 2010 · 143 Inlägg

TurbOla skrev:

MostWanted93 skrev:
Hur mycke rymmer tanken då? ^^
150-200 kg för drivning till bakhjulena och större kolvar? yikes xD
Jo, tänkte nått sånt också ^^

150-200kg för en fördelningslåda, annan växellåda, kardan, mellandifferential, bakvagn, bakdifferential, drivaxlar...

Det låter ganska rimligt tycker jag.

Dock va ju dedär mer bara för att dumma mej lite tongue Klart de låter rimligt ^^

Kan man föresten bygga om den så att den driver på alla 4 hjulena hela tiden? Utan att typ pajja allting eller nått sånt ^^ Typ ba stumsvetsa nån axel eller liknande? Nu är ju kanske de lite att förstöra.... meeen... ah.^^

TurbOla Reservdansk
17 augusti 2010 · 6 271 Inlägg

Man kan ersätta mittdifferentialen med en kardan, men det kommer inte din bil tycka om.

Rakt fram går väl bra, men inte när du ska svänga eller fickparkera. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MostWanted93
17 augusti 2010 · 143 Inlägg

TurbOla skrev:
Man kan ersätta mittdifferentialen med en kardan, men det kommer inte din bil tycka om.

Rakt fram går väl bra, men inte när du ska svänga eller fickparkera. wink

Antar att framhjulen inte går att svänga med? tongue
Finns de nått annat sätt? ^^ som gör att den fortfarande går att svänga med xD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang