MeloveGolf skrev:
Putteliten skrev:
VR6 har 2,8 litersmotor på 174 hk och VR6 Syncro har 2,9 liters maskin med 190 hk. Syncron är lite törstigare än 2,8an. Vet inte om jag hade otur med min, men efter en del banzai starter så rasade min tryckplatta. Inget kul jobb att byta koppling på en syncro heller kan ja lova. Annars är det en riktigt rolig bil, det är inte många som kör ifrån dig vid rödljusen. Vet inte hur stor skillnad det är på en syncro och en 4-motion som efterträdde syncron, men har hört mera skit om 4-motion bilarna.
Du vet att kopplingsbytet är LÄTTARE på syncron än på fwd? Kolla hur axlarna sitter så förstår du
Att tryckplattan rasa har ju inget med själva 4-hjulsdriften att göra går ju döda kopplingar/tryckplattor med lite häst om man bara våldar lite är den dessutom 15år gammal och tidigare ägare har kört som idioter är det inte konstigt att den rasar
Och syncron driver på ALLA hjul hela tiden (jo det gör den även om kraftöverförning varierar kraftigt beroende på om det slirar eller inte) och tiden som det tar för visco kopplingen/diffarna att skjuta kraften är så liten att man inte märker skillnad gentemot nått annat system...
enkelt förklarat kan man säga att den stora skillnaden mellan 4-motion och syncro är att haldexen är elektronisk man använder en pump för att vispa olja istället för lameller som slirar...
Och ska du ha 50/50 kommer bilen bli mycket mer svårkörd dra grymt mycket mer soppa och slitage på bilen i övrigt ökar man kan haldex konvertera men det är inget du kommer ha nytta av alls..
Kopplingen var bara typ 5 år gammal på min, så den var hårt plågad.
Enligt VAG (dom har något konsting program med instruktioner och tid mm.) tar det 9 timmar att byta kopplingen på en syncro och ca 3 timmar på en FWD.
På syncron ska man egentligen plocka ner hela motorpaketet med växellåda, fördelningslåda, fjäderben och framvagns balk. Sen får man sära på allting på golvet, då högra drivaxeln går igenom fördelningslådan.
Har googlat runt lite fakta om Viskokoppling. Såhär står det i motorguder och Wikipedia.
Så funkar det: I grunden framhjulsdrivna, men en viskokoppling leder kraft till bakhjulen om framhjulen slirar. Viskokopplingen består av lamellskivor i olja. När oljan är varm, bromsas lamellerna och kraften skickas bakåt. Känns mest framhjulsdriven, på gott och på ont. Ofta framhjulsdriven till cirka 90 procent.
Tryggt understyrda köregenskaper på landsväg. Enkelt, lätt och billigt system att tillverka. Ofta kombinerat med antispinnsystem.
Tar lång tid ibland innan bakhjulen driver med kraft. Då kan framhjulen redan ha grävt ned sig i lera eller snö. Dyrt att laga, funktionen har slutat att fungera på vissa bilar.
Viskokoppling även kallad viskodifferential, är en typ av koppling som fördelar kraften mellan drivaxlarna och som används på fyrhjulsdrivna bilar.
Viskokopplingen ser ut som en diffbroms med lameller. Vätskan i kopplingen är en silikonolja som har den egenskap att den kan ändra sin trögflythet även kallat viskositet. Det används i viskokopplingen, när det är varvtalsskillnad mellan lamellerna rörs oljan om och blir varm. Värmen som uppstår höjer oljans viskositet (trögflythet) oljan blir trögare och en bromsverkan uppstår mellan lamellerna.
Viskodiffrentialen är vanligast som mittdiffrential.