Golf III VR6 vs Golf III VR6 Syncro, skillnaden?

TurbOla Reservdansk
17 augusti 2010 · 6 271 Inlägg

Om du har en ställbar mittdiff, så vore det väl isåfall det smidigaste.

Å andra sidan brukar man bara använda låst mellandiff i terräng, så det du letar efter är diffbromsar till fram och bakaxel.

Om du låser mittdiffen och svänger kommer det att påfresta hela drivlinan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MostWanted93
17 augusti 2010 · 143 Inlägg

TurbOla skrev:
Om du har en ställbar mittdiff, så vore det väl isåfall det smidigaste.

Å andra sidan brukar man bara använda låst mellandiff i terräng, så det du letar efter är diffbromsar till fram och bakaxel.

Om du låser mittdiffen och svänger kommer det att påfresta hela drivlinan.

Finns de sånna till Golf eller måste man ta från nån annan bil och typ bygga om?
Sen om de fanns nån som kunde förklara lite mer invecklat hur drivningen funkar? Alltså Hur bakhjulen får drivning, och sånna saker ^^
Är inte så spec insatt i sånthär som ni kanske märker ^^

MeloveGolf Vw trimmare
17 augusti 2010 · 2 995 Inlägg

Putteliten skrev:
VR6 har 2,8 litersmotor på 174 hk och VR6 Syncro har 2,9 liters maskin med 190 hk. Syncron är lite törstigare än 2,8an. Vet inte om jag hade otur med min, men efter en del banzai starter så rasade min tryckplatta. Inget kul jobb att byta koppling på en syncro heller kan ja lova. Annars är det en riktigt rolig bil, det är inte många som kör ifrån dig vid rödljusen. Vet inte hur stor skillnad det är på en syncro och en 4-motion som efterträdde syncron, men har hört mera skit om 4-motion bilarna.

Du vet att kopplingsbytet är LÄTTARE på syncron än på fwd? Kolla hur axlarna sitter så förstår du wink

Att tryckplattan rasa har ju inget med själva 4-hjulsdriften att göra går ju döda kopplingar/tryckplattor med lite häst om man bara våldar lite är den dessutom 15år gammal och tidigare ägare har kört som idioter är det inte konstigt att den rasar smile

Och syncron driver på ALLA hjul hela tiden (jo det gör den även om kraftöverförning varierar kraftigt beroende på om det slirar eller inte) och tiden som det tar för visco kopplingen/diffarna att skjuta kraften är så liten att man inte märker skillnad gentemot nått annat system...

enkelt förklarat kan man säga att den stora skillnaden mellan 4-motion och syncro är att haldexen är elektronisk man använder en pump för att vispa olja istället för lameller som slirar...

Och ska du ha 50/50 kommer bilen bli mycket mer svårkörd dra grymt mycket mer soppa och slitage på bilen i övrigt ökar man kan haldex konvertera men det är inget du kommer ha nytta av alls..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
TurbOla Reservdansk
17 augusti 2010 · 6 271 Inlägg

MeloveGolf skrev:
Och ska du ha 50/50 kommer bilen bli mycket mer svårkörd dra grymt mycket mer soppa och slitage på bilen i övrigt ökar man kan haldex konvertera men det är inget du kommer ha nytta av alls..

Men det finns väl boxar till Haldexen som man kan styra den med?

Tror jag såg det på en projekttråd om en R32.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MeloveGolf Vw trimmare
17 augusti 2010 · 2 995 Inlägg

TurbOla skrev:

MeloveGolf skrev:
Och ska du ha 50/50 kommer bilen bli mycket mer svårkörd dra grymt mycket mer soppa och slitage på bilen i övrigt ökar man kan haldex konvertera men det är inget du kommer ha nytta av alls..

Men det finns väl boxar till Haldexen som man kan styra den med?

Tror jag såg det på en projekttråd om en R32.

Haldexen är igentligen dyngkorkad behöver inte ens box man kan styra den mekaniskt med, vet inte om dutchdub fortfarande tillverkar Haldex-boxar dom kan du styra med precis vad du vill vattentemp,abs,laddtryck osv (för att ingen ska missupffata så menar jag att tex om jkör input på laddtryck så kan man låta bilen vara fwd vid vaccum och sedan gradvis öka drivningen bakåt upp till 50% vid fullt laddtryck) även ställa 0-50% drivning bak finns säkert flera boxar nu mer eller mindre avancerade beroende på om man ska köra bana eller på vanlig väg orignal är det ofta mer än 30inputs på haldexens sida (stäng av 4-wd vid handbroms tex minska vid inbromsning osv)

Senast redigerat av MeloveGolf (17 augusti 2010)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
MostWanted93
18 augusti 2010 · 143 Inlägg

Men om dom nu driver på alla 4 hjulen konstant äre ju lugnt ^^ Om den nu gör de?
Men nån som kan förklara hur syncron funkar med drivning och sånna saker? Hört de pratats om nån Visco koppling, vad fyller den för funktion? Hur funkar den? och sånt.

Sen som jag då har fattat de är de ingen större skillnad på soppaförbrukningen på en vanlig och Syncro? ^^
Och jag antar då att om en vanligt och en Syncro möter varran med rödljusen, sticker Syncron?
Och jag antar också att de är samma sjuuuuuuuuukt underbara motorljud i dom med sportavgasystem och sånna saker? Tänkte då de är större borring i syncron å så.

MeloveGolf Vw trimmare
18 augusti 2010 · 2 995 Inlägg

MostWanted93 skrev:
Men om dom nu driver på alla 4 hjulen konstant äre ju lugnt ^^ Om den nu gör de?
Men nån som kan förklara hur syncron funkar med drivning och sånna saker? Hört de pratats om nån Visco koppling, vad fyller den för funktion? Hur funkar den? och sånt.

Sen som jag då har fattat de är de ingen större skillnad på soppaförbrukningen på en vanlig och Syncro? ^^

Och jag antar då att om en vanligt och en Syncro möter varran med rödljusen, sticker Syncron?
Och jag antar också att de är samma sjuuuuuuuuukt underbara motorljud i dom med sportavgasystem och sånna saker? Tänkte då de är större borring i syncron å så.

Viscon = lameller som slirar i en speciell oljeblandning desto mer slir desto stelare blir oljan desto mer kraft till bakhjulen lär dig googla om du ska ha mer info...

Klart det är skillnad i bärnsleförbrukningen, mer hk mer vikt 4wd allt lägger till extra..

Ja syncro sticker men i höga hastigheter är det inga skillnader..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 augusti 2010 · 2 972 Inlägg

MeloveGolf skrev:
[enkelt förklarat kan man säga att den stora skillnaden mellan 4-motion och syncro är att haldexen är elektronisk man använder en pump för att vispa olja istället för lameller som slirar...

Fast det är inte oljan i Haldexen som gör att lamellerna snurrar som på en visko.
Trycket som pumpen skapar används till att mekaniskt trycka ihop lamellerna olika mycket (i olja visserligen, annars skulle den inte fungera länge), och på så sätt överföra olika mycket moment helt steglöst. Detta är också ett snabbare sätt än att vänta på att oljans viskositet ändras (på båda håll, både för att överföra mer och mindre moment). Som bekant kan ju viskon "hänga sig" ett tag när det blivit varmt wink

Därmed inte sagt att Haldex är bättre, det är bara annorlunda och fungerar inte helt likasamma. Alla får ha sin favvo. Själv kör jag med Torsen just nu tongue

Senast redigerat av matteeee (18 augusti 2010)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
MostWanted93
18 augusti 2010 · 143 Inlägg

Hmm. Hittade nån tråd här på garaget nu där de har diskuterats olika 4wd system. Såg nånting om att efter en stund blir oljan för varm i syncron och slutar ge drivning åt bakhjulen, stämmer de eller? Man vill ju ha 4wd mest för vinterns skull, men om man tappar drivning på bakhjulena efter en stund om man är och leker på nån stor parkering, så känns de ju inte lika roande att skaffa en sån.

Kan man bygga om syncron till 4motion? Så att man har Haldex koppling istället tänkte jag på. Vad kostar de isåfall ungefär? smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 augusti 2010 · 2 972 Inlägg

Man kan (jag kan inte, det kräver en hel del modifieringar, inget man gör hur som helst), men då är det ett par resor billigare att köpa en nyare bil med Haldex från början! Och så superkänsligt är det nog inte, leta lite på youtube så ser du filmer på folk som leker med de olika varianterna.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
MostWanted93
18 augusti 2010 · 143 Inlägg

Tack för alla svaren föresten!
Hmm, okej.
Finns fästen å så för ett ev syncro-konvertera en vanlig? Eller är de väldigt mkt jobb med nått sånt?

sen då jag lix håller på att ställa 4000 frågor, nån som vet hur många Watt std generatorn ligger på i en VR6´a? smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 augusti 2010 · 2 972 Inlägg

Nej, det är ganska olika mellan FWD och synchro. Men allt går ju!

Sammanfattning: köp den modell du vill ha från början, bygg inte om.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
MostWanted93
18 augusti 2010 · 143 Inlägg

matteeee skrev:
Nej, det är ganska olika mellan FWD och synchro. Men allt går ju!

Sammanfattning: köp den modell du vill ha från början, bygg inte om.

Problemet är att jag vet inte vilket jag vill ha riktigt, lutar nog mer mot FWD då syncron kostar typ 10 000 kr mer nästan. Tänkte då om man senare nångång skulle ha tur å hitta nån krockad synrco eller så och ta delar ifrån och bygga om ^^
Men känns som att de är lika bra att lyssna på er och ge fan i de tongue

Bobzza
18 augusti 2010 · 273 Inlägg

Varför skulle du vilja syncro konvertera en vanlig, det kommer bli mycket dyrare än att köpa en syncro från början, sedan så har du en mindre motor motor osv, ser ingen bra anledning till att göra det, eller hur tänkte du?

MostWanted93
18 augusti 2010 · 143 Inlägg

Frontline skrev:
Varför skulle du vilja syncro konvertera en vanlig, det kommer bli mycket dyrare än att köpa en syncro från början, sedan så har du en mindre motor motor osv, ser ingen bra anledning till att göra det, eller hur tänkte du?

Tänkte bara att ifall man skulle kunna få tag i komplett vxllåda med axlar och allt från för kanske 3-4000, och då bygga om en vanlig, vilket då skulle va billigare än att köpa en färdig. Men de va ju som du sa dedär med motorn också.
Men lutar nog ändå mot en vanlig och Inte bygga om, verkar som att de blir rätt dyrt om nått händer med Syncron hmm

Putteliten
19 augusti 2010 · 9 078 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Putteliten skrev:
VR6 har 2,8 litersmotor på 174 hk och VR6 Syncro har 2,9 liters maskin med 190 hk. Syncron är lite törstigare än 2,8an. Vet inte om jag hade otur med min, men efter en del banzai starter så rasade min tryckplatta. Inget kul jobb att byta koppling på en syncro heller kan ja lova. Annars är det en riktigt rolig bil, det är inte många som kör ifrån dig vid rödljusen. Vet inte hur stor skillnad det är på en syncro och en 4-motion som efterträdde syncron, men har hört mera skit om 4-motion bilarna.

Du vet att kopplingsbytet är LÄTTARE på syncron än på fwd? Kolla hur axlarna sitter så förstår du wink

Att tryckplattan rasa har ju inget med själva 4-hjulsdriften att göra går ju döda kopplingar/tryckplattor med lite häst om man bara våldar lite är den dessutom 15år gammal och tidigare ägare har kört som idioter är det inte konstigt att den rasar smile

Och syncron driver på ALLA hjul hela tiden (jo det gör den även om kraftöverförning varierar kraftigt beroende på om det slirar eller inte) och tiden som det tar för visco kopplingen/diffarna att skjuta kraften är så liten att man inte märker skillnad gentemot nått annat system...

enkelt förklarat kan man säga att den stora skillnaden mellan 4-motion och syncro är att haldexen är elektronisk man använder en pump för att vispa olja istället för lameller som slirar...

Och ska du ha 50/50 kommer bilen bli mycket mer svårkörd dra grymt mycket mer soppa och slitage på bilen i övrigt ökar man kan haldex konvertera men det är inget du kommer ha nytta av alls..

Kopplingen var bara typ 5 år gammal på min, så den var hårt plågad.
Enligt VAG (dom har något konsting program med instruktioner och tid mm.) tar det 9 timmar att byta kopplingen på en syncro och ca 3 timmar på en FWD.
På syncron ska man egentligen plocka ner hela motorpaketet med växellåda, fördelningslåda, fjäderben och framvagns balk. Sen får man sära på allting på golvet, då högra drivaxeln går igenom fördelningslådan.


Har googlat runt lite fakta om Viskokoppling. Såhär står det i motorguder och Wikipedia.
Så funkar det: I grunden framhjulsdrivna, men en viskokoppling leder kraft till bakhjulen om framhjulen slirar. Viskokopplingen består av lamellskivor i olja. När oljan är varm, bromsas lamellerna och kraften skickas bakåt. Känns mest framhjulsdriven, på gott och på ont. Ofta framhjulsdriven till cirka 90 procent.
Tryggt understyrda köregenskaper på landsväg. Enkelt, lätt och billigt system att tillverka. Ofta kombinerat med antispinnsystem.
Tar lång tid ibland innan bakhjulen driver med kraft. Då kan framhjulen redan ha grävt ned sig i lera eller snö. Dyrt att laga, funktionen har slutat att fungera på vissa bilar.

Viskokoppling även kallad viskodifferential, är en typ av koppling som fördelar kraften mellan drivaxlarna och som används på fyrhjulsdrivna bilar.

Viskokopplingen ser ut som en diffbroms med lameller. Vätskan i kopplingen är en silikonolja som har den egenskap att den kan ändra sin trögflythet även kallat viskositet. Det används i viskokopplingen, när det är varvtalsskillnad mellan lamellerna rörs oljan om och blir varm. Värmen som uppstår höjer oljans viskositet (trögflythet) oljan blir trögare och en bromsverkan uppstår mellan lamellerna.

Viskodiffrentialen är vanligast som mittdiffrential.

MostWanted93
19 augusti 2010 · 143 Inlägg

Börjar ju typ fatta hur den funkar nu ^^
Men borde man inte kunna låsa viscokopplingen på nått sätt då för att få konstant drivning?
Typ "vanlig" olja med tillräckligt hög viskositet så att lamellerna greppar "lagomt" hela tiden? Eller nånting åt de hållet ^^ Eller kanske man förstör lamellerna då?


Gäller de föresten för alla sorters lameller? Att dom greppar bättre med högre viskositet? Tänkte om de skulle funka med moppekopplingen som slirar typ för ingenting när man trimmar ^^(ja, är fortfarande kvar i de stadiet, tyvärr)

Senast redigerat av MostWanted93 (19 augusti 2010)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 augusti 2010 · 2 972 Inlägg

Du får ge upp tanken med att låsa diffen för konstant drivning. Konstant 50-50 funkar i terräng med dåligt grepp, när hjulen kan slira enkelt mot underlaget. På asfalt kommer bilen att bli okörbar och inte vilja svänga ö.h.t.

Viskon sköter ju drivningen åt dig - när du behöver drivning bak får du det (eftersom drivningen fram inte får tillräckligt grepp), när du inte behöver det slipper du det. Varför vill du ha drivning bak när det inte behövs?
Annars får du väl köpa dig en bil med torsen-diff (läs: audi A4, A6 m fl), som i grunden är 50-50 men som tillåter förändring med ca 50% på båda hållen, alltså totalt 25-75 eller 75-25..

Vad är det du vill göra med din 4hjulsdrivna bil? Burna donuts på asfalt? Leka i snön? Dra tunga saker i terrängen?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
MostWanted93
19 augusti 2010 · 143 Inlägg

Jahapp, får väl göra de då tongue
Var bara en tanke då viscon verkar lite seg.

Största anledningen till att jag vill ha 4wd är för att leka i snön ^^
Dounts på asfalt hade väl varit kul å, men känns som att golfen har lite för lite och köra med för de? Och att drivknutarna inte riktigt tycker om de..... eller? ^^

matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 augusti 2010 · 2 972 Inlägg

Sök då på youtube efter snow, 4wd, synchro eller såna termer så ser du att det går alldeles utmärkt att leka i snö med en helt standard Golf med synchro... Klödda inte till det mer än så.
Det går på asfalt också (med fördel om den är lite blöt) men man får provocera fram det, annars har man för mycket grepp.
Enklast och billigast är att köpa en helt standard bil och slänga på tokdåliga däck som ger minimalt med grepp. Dock är det inte så praktiskt om du tänkt använda bilen till vardags med.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang