Ljudisolering i bilen?

Tallriksmodellen
13 augusti 2010 · 159 Inlägg

Jag vill ha det så tyst som möjligt i bilen, hur ska jag ta mig till?

Jag har lagt SilentCoat i dörrarna, och funderar på om jag skulle lägga det på golvet också?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/145004/1003356_2oq029.jpg

Jag har även Asfaltsmattor/bitylmattor eller va de heter, som ligger i Original, på golvet, ska man ta bort dessa, innan man lägger dig SilentCoat isåfall?

Men det är många som säger att man ska ha ljudabsorberande mattor och inte vibrationsdämpande mattor.. Till exempel Lonefox:

Lonefox skrev:
För vägbuller skall du eg. ha ljudabsorberande mattor och inte vibrationsdämpande mattor.
Dock är kombinationen av detta underbart. Jag har nog en av de tystare Fiat Puntos i västsverige för tillfället big_smile

- Hur har du lyckats med detta?
- Är det något liknande SilentCoat Noise Isolator du pratar om?
- Kan man ha dessa i dörrarna också eller bara på golvet/i taket?
- Hur blir det om man först lägger SilentCoat på golvet och sedan Noise Isolator ovanpå?

Här är en bild från Blekinge bilradio om SilentCoat:
http://blekingebilradio.se/PICTURE/2663-14-b3.jpg

På bilden ser det ut som att det är först SilentCoat och sedan Noise Isolator ovanpå.

Sound Absorber ser ut som något man skulle kunna ha inuti dörren..

Någon som är lite mer haj på det här som skulle kunna förklara för mig?

Tack på förhand, MVH Tallriksmodellen.

Senast redigerat av Tallriksmodellen (7 maj 2011)

grena
14 augusti 2010 · 173 Inlägg

Silent Coat är samma matta som gamla M1, fast med nytt namn och utseende. Den funkar kanon, används av dom flesta. 40 ark för 1000kr är riktigt billigt dessutom smile

jinxs 90mil+ på en tank.
14 augusti 2010 · 484 Inlägg

Vad ska du ljudisolera.? vägljud.? skrammel.?

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Tallriksmodellen
14 augusti 2010 · 159 Inlägg

jinxs skrev:
Vad ska du ljudisolera.? vägljud.? skrammel.?

Jag ska isolera för att få bort vägljud och även dörrarna ska isoleras så att dörrhögtalarna fungerar bättre...

Tallriksmodellen
14 augusti 2010 · 159 Inlägg

grena skrev:
Silent Coat är samma matta som gamla M1, fast med nytt namn och utseende. Den funkar kanon, används av dom flesta. 40 ark för 1000kr är riktigt billigt dessutom smile

M1 har jag heller aldrig hört talas om, vad är det för något?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

grena skrev:
Silent Coat är samma matta som gamla M1, fast med nytt namn och utseende. Den funkar kanon, används av dom flesta. 40 ark för 1000kr är riktigt billigt dessutom smile

Nja inte riktigt, M1 mattan var 4mm tjock, SC är bara 2mm men ska tydligen vara lite annorlunda uppbyggd.

Tallriksmodellen: Mattorna är nog väldigt snarlika varandra i uppbyggnad och funktion, så med samma tjocklek så får du nog samma funktion oavsett vilken du väljer. Alla bygger ju på butylmassa med en tunn alufolie på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jinxs 90mil+ på en tank.
14 augusti 2010 · 484 Inlägg

Ska själv isolera bilen från vägljud, Kan ju berätta vad jag ska göra. Först asfalts matta,bitum matta "kärt barn har många namn" Den från blekinge bilradio är mest prisvärd 40 ark för 1000:- Det är för att dämpa stom ljudet. Ljud som överförs över och in i plåten.
-Tänk på att all den sorts matta har samma funktion,Dämpa stomljudet. Så det gäller bara att hitta den som är billigast.

Och medans man ändå har alla paneler,matta borta. Så ska jag sätta dit en ljudabsorbations matta mellan plåten och alla plastpaneler.  Sen ska en ljuddämpnings matta sättas fast bakpå alla paneler.Där det går.
-Kanske överkurs,Men det är så jävla skönt att ha en bil. Som man kan prata i normal samtalston i ,När man kör på vinterdäck i 110.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Nja nu har du nog rört till det här, den matta som BBR säljer för 989kr/40ark är SilentCoat och det är en butylmatta. Bitumen är som du skriver, asfaltsmatta och den är krångligare att montera och sitter tydligen inte lika bra som butylditto. Dock billigare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
14 augusti 2010 · 7 241 Inlägg

grena> Nej....... Silent Coats matta är INTE ersättare för M1 hos STP utan har ersatt STP M1 hos Blekinge Bilradio.
Det är två helt skillda mattor.

Tallriksmodellen> Silent Coat når inte upp till Dynamat, B2-mattan mfl av den tyngre skolan.
MEN man får inte tag på ngn mer PRISVÄRD matta idag. Lättarbetad, gör sitt jobb (dock ej fullt lika bra som dyrare men den funkar)

jinxs> För vägbuller skall du eg. ha ljudabsorberande mattor och inte vibrationsdämpande mattor.
Dock är kombinationen av detta underbart. Jag har nog en av de tystare Fiat Puntos i västsverige för tillfället big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Horsyhorse
14 augusti 2010 · 1 727 Inlägg

Lonefox skrev:
jinxs> För vägbuller skall du eg. ha ljudabsorberande mattor

Precis!
Och då går dom under FOAM-mattor.

Kanske STP's SPL 04 eller 08a.
Eller varför inte Dynamats Dynaliner.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
grena
14 augusti 2010 · 173 Inlägg

Lonefox skrev:
grena> Nej....... Silent Coats matta är INTE ersättare för M1 hos STP utan har ersatt STP M1 hos Blekinge Bilradio.
Det är två helt skillda mattor.

Hmm, enligt min lokala bilstereohandlare var det samma sak. Men nu vet jag smile

Lonefox Bad music kills good sound
14 augusti 2010 · 7 241 Inlägg

grena skrev:

Lonefox skrev:
grena> Nej....... Silent Coats matta är INTE ersättare för M1 hos STP utan har ersatt STP M1 hos Blekinge Bilradio.
Det är två helt skillda mattor.

Hmm, enligt min lokala bilstereohandlare var det samma sak. Men nu vet jag smile

Snackade lite med en kille från Svensk Standardplast som har M1-mattan om det och han visste inte om han skulle skratta eller gråta och sade sedan lugnt att de inte har ngt med Silent Coat att göra. Iom att han jobbar för dem så tror jag hnom ;-)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Tallriksmodellen
7 maj 2011 · 159 Inlägg

Redigerad första inlägg, någon som har någon idé?

MVH Tallriksmodellen.

Lonefox Bad music kills good sound
7 maj 2011 · 7 241 Inlägg

Nu har du missuppfattat mig.

Vibrationsdämpande matta för att dämpa plåtvibrationerna(vilket i sig genererar en tystare bil) men för att dämpa yttre ljud som vägbuller osv så är det foam-mattor som är konstruerade att dämpa ljud som gäller.

Ja. Noise Isolator är en form av sådan matta och den lägger man ovanpå sin vibrationsdämpande matta.

Soundabsorber verkar mer som en difusor (google it).
Densitter bakom högtalaren och "bryter" ner luften som kommer när högtalaren rör sig vilket även det minskar vibrationer.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
anafylaxi
8 augusti 2011 · 1 107 Inlägg

Jag skall klämma in silent coat överallt i hela bilen smile
Ingen skrammel alls här inte smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang