Volvo 945 ltt t-kors dåligt för motorn?

Dirtydirt
18 augusti 2010 · 10 Inlägg

Skulle vilja att säga att jag inte är speciellt kunnig på ämnet.

Pappa köpte en 945 ltt för över 10 år sen, då satt det ett vanligt t-kors vid turbon (mellan wastegaten och turbon om jag har rätt). Efter pappa hade kört bilen ca 5000 mil började bilen hacka rejält vid gaspådrag, det var en av slangarna till t-korset som hade lossnat. Pappa lämnade in bilen och slangarna byttes ut och moterades igen utan t-kors. Pappa tyckte dock bilen var väldigt slö vilket var förståeligt, och for tillbaka till verkstaden. Då monterades ett annat t-kors eller vad man nu ska säga:

bild: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Bild0064.jpg

Hur som helst, bilen hackar nu vid fullt gaspådrag men du får en rejäl effekt av turbon vid 60-70% gas utan hack och det behövs aldrig mer gas vid en normal omkörning eller liknande. Känns inte alltför bra för motorn dock och andra personer som testkört bilen tycker det känns som den har över 200hk, vilket kanske är lite väl mycket för en ltt. Känns inte som turbon jobbar alls under 60-70% gas också, fast kanske är lite svårt att bedöma då standard ltt knappt ger någon effekt alls.

Bilen har nu gått 27000 mil varav kanske 5 tusen mil har körts som jag nyss beskrev med "t-korset" på bilden. Det var den tidigare ägaren som hade monterat det tidigare t-korset, och då fanns det inget "hack" vid fullt gaspådrag och vi vet inte hur långt bilade rullade med det t-korset, kan vara möjligt att den gått med det tidigare t-korset alla 22000 mil som återstår.

Pappa kör nästan aldrig på högre varvtal överhuvudtaget, ända gångerna han gör det är när han kör riktigt fort då bilen varvar en del i 180+ på 5:an.

Volvo 945 -95
B230FK

Frågan är, är detta skadligt för motorn? Är det ett dåligt sätt att få ut mer effekt ur motorn och om det skulle vara det, hur kan vi får ut mer effekt ur motorn på ett icke skadligt sätt för en billig peng?

Senast redigerat av Dirtydirt (18 augusti 2010)

Volvo_Mannen Volvoskadad
18 augusti 2010 · 6 017 Inlägg

Har du en graderad laddtrycksmätare i bilen? Ganska viktigt att kunna hålla koll på laddet. För med ett t-kors så får man inget stabilt laddtryck, kan skena ganska lätt.

Jonas
Dirtydirt
18 augusti 2010 · 10 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Har du en graderad laddtrycksmätare i bilen? Ganska viktigt att kunna hålla koll på laddet. För med ett t-kors så får man inget stabilt laddtryck, kan skena ganska lätt.

Nej, har ingen laddtrycksmätare. Känns som laddet är väldigt ostabilt om du läser allt jag skrev, nästan inget ladd alls under 60-70% gas och antagligen för mycket ladd vid 100% gas då bilen börjar hacka rejält.

volv0 Nyman Motorsport
18 augusti 2010 · 57 Inlägg

hur mkt är de kvar på den delen av slangen som är öppen från t-korset?

" Nyman Motorsport "
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 augusti 2010 · 6 017 Inlägg

Ska man ha höjt laddtryck så är det en ställbar tryckklocka och bränslechip som gäller om det ska vara seriöst. Sen en laddtrycksmätare.

Jonas
Dirtydirt
18 augusti 2010 · 10 Inlägg

volv0 skrev:
hur mkt är de kvar på den delen av slangen som är öppen från t-korset?

Den är helt öppen som du ser på bilden om jag förstår dig rätt.

Dirtydirt
18 augusti 2010 · 10 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Ska man ha höjt laddtryck så är det en ställbar tryckklocka och bränslechip som gäller om det ska vara seriöst. Sen en laddtrycksmätare.

Jo, men vad kostar allt det där och är det lätt att montera? Och eftersom bilen går väldigt bra med 60-70% gas så känns det onödigt att göra något åt det om det inte är väldigt billigt och enkelt. Om det inte är skadligt för motorn att ha som det är just nu så känns det inte som det behöver åtgärdas. Kan även tilläggas att så mycket gas så att bilen börjar hacka ges aldrig längre då det inte behövs mer än 60-70% för normal körning.

volv0 Nyman Motorsport
18 augusti 2010 · 57 Inlägg

sorry kolla inte bilden.. sätt dit en 10cm lång slang där t-korset är helt öppen. så gjorde dom på volvoverkstäderna, ev. plus, minus någon cm

" Nyman Motorsport "
Dirtydirt
18 augusti 2010 · 10 Inlägg

volv0 skrev:
sorry kolla inte bilden.. sätt dit en 10cm lång slang där t-korset är helt öppen. så gjorde dom på volvoverkstäderna, ev. plus, minus någon cm

Kommer det att motverka hacket vid fullt gas pådrag?

mulleri
18 augusti 2010 · 508 Inlägg

skippa t-korset och sätt en slang mellan wastegate och kompressorhuvet,  den laddar väl som ett åsnearsle. åk orginal istället...

Dirtydirt
18 augusti 2010 · 10 Inlägg

mulleri skrev:
skippa t-korset och sätt en slang mellan wastegate och kompressorhuvet,  den laddar väl som ett åsnearsle. åk orginal istället...

Om det inte är skadligt för motorn som det är just nu känns det inte som en bra idé att åka original då den är MYCKET slöare då.

Senast redigerat av Dirtydirt (18 augusti 2010)

epapower
18 augusti 2010 · 593 Inlägg

Håll inte på me massa t-kors och skit.. Bara riktigt vågat "bonntrim".. För det första, ska man öka laddet till mer än 0,45bar (som en fulltryckare har) så rekommenderas en chippning starkt!

Man kan inte bara ösa på laddtryck och inte soppa och tror det ska fungera?!

Är du/ni något rädd om bilen och vill den ska hålla en tag (men ändå inte va slö) rekommenderar jag ett bränslechip och en NY 1,0 bars tryckklocka! Detta kostar dig max 2 lapp och då har du en bil med ca 200hk som inte strular eller skenladdar.

Sen om det är någon mer faktor som spelar in för den hackar vågar ja inte svara på, men en bra början är att göra det ja precis nämnt och sedan självklart se till att tänddelar är schyssta

mvh

epapower
18 augusti 2010 · 593 Inlägg

Dirtydirt skrev:

mulleri skrev:
skippa t-korset och sätt en slang mellan wastegate och kompressorhuvet,  den laddar väl som ett åsnearsle. åk orginal istället...

Om det inte är skadligt för motorn som det är just nu känns det inte som en bra idé att åka original då den är MYCKET slöare då.

Det är klart motorn tar skada om den får för mkt ladtryck men inte soppa, då blir det högre förbränningstemp. vilket i sin tur leder till slitage. Sen nämnder du även den hackar, och det kan ju vara sk. "spikningar", och har du då otur så kan den skenladda med t-kors och då kan du få plocka kolvrester.

Senast redigerat av epapower (18 augusti 2010)

mulleri
18 augusti 2010 · 508 Inlägg

Dirtydirt skrev:

mulleri skrev:
skippa t-korset och sätt en slang mellan wastegate och kompressorhuvet,  den laddar väl som ett åsnearsle. åk orginal istället...

Om det inte är skadligt för motorn som det är just nu känns det inte som en bra idé att åka original då den är MYCKET slöare då.

Jag hade aldrig skrivit detta om det inte var farligt för motorn ,då att slänga på mera laddtryck utan att kompromissa med liet mera bränsle, hellre att den är MYCKET slöare än att ha ett motorras på posten... lyssna på vad dem andra skriver och säger, då du inte verkar veta följderna av ditt handlande.
Bränslechip och större hårdare wastegateklocka så går den som du vill...

Dirtydirt
18 augusti 2010 · 10 Inlägg

mulleri skrev:

Dirtydirt skrev:

mulleri skrev:
skippa t-korset och sätt en slang mellan wastegate och kompressorhuvet,  den laddar väl som ett åsnearsle. åk orginal istället...

Om det inte är skadligt för motorn som det är just nu känns det inte som en bra idé att åka original då den är MYCKET slöare då.

Jag hade aldrig skrivit detta om det inte var farligt för motorn ,då att slänga på mera laddtryck utan att kompromissa med liet mera bränsle, hellre att den är MYCKET slöare än att ha ett motorras på posten... lyssna på vad dem andra skriver och säger, då du inte verkar veta följderna av ditt handlande.
Bränslechip och större hårdare wastegateklocka så går den som du vill...

Okej, Min huvudfråga var ju just om det var skadligt för motorn vilket jag inte fick ett bra svar på innan epapower svarade.


Någon som vet var man får tag på bränslechip och en annan tryckklocka då? Gärna i umeå men kanske behöver beställa sånt.

Dirtydirt
18 augusti 2010 · 10 Inlägg

epapower skrev:
Håll inte på me massa t-kors och skit.. Bara riktigt vågat "bonntrim".. För det första, ska man öka laddet till mer än 0,45bar (som en fulltryckare har) så rekommenderas en chippning starkt!

Man kan inte bara ösa på laddtryck och inte soppa och tror det ska fungera?!

Är du/ni något rädd om bilen och vill den ska hålla en tag (men ändå inte va slö) rekommenderar jag ett bränslechip och en NY 1,0 bars tryckklocka! Detta kostar dig max 2 lapp och då har du en bil med ca 200hk som inte strular eller skenladdar.

Sen om det är någon mer faktor som spelar in för den hackar vågar ja inte svara på, men en bra början är att göra det ja precis nämnt och sedan självklart se till att tänddelar är schyssta

mvh

Okej, vart får man tag på ett bränslechip och en tryckklocka? gärna i umeå. Påverkar det bränsleförbrukningen? drar den mer eller mindre?

Mitsuhini
18 augusti 2010 · 337 Inlägg

min gissning är att du har skenande laddtryck (peakar) samt att när den hackar får du fuelcut då inte soppan räcker till. detta medför att varken tändning, soppa, luft eller några värden stämmer och fortsätter du såhär har du bra många fler tusenlappar att lägga ut. troligtvis spikar motorn vid dessa tillfällen också. sätt tillbaka original och försök förstå att du inte har en gratis värstingmaskin under huven. vill du åka fort, trimma seriöst eller köp ny bil med fler hp i från början.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
epapower
18 augusti 2010 · 593 Inlägg

Dirtydirt skrev:

epapower skrev:
Håll inte på me massa t-kors och skit.. Bara riktigt vågat "bonntrim".. För det första, ska man öka laddet till mer än 0,45bar (som en fulltryckare har) så rekommenderas en chippning starkt!

Man kan inte bara ösa på laddtryck och inte soppa och tror det ska fungera?!

Är du/ni något rädd om bilen och vill den ska hålla en tag (men ändå inte va slö) rekommenderar jag ett bränslechip och en NY 1,0 bars tryckklocka! Detta kostar dig max 2 lapp och då har du en bil med ca 200hk som inte strular eller skenladdar.

Sen om det är någon mer faktor som spelar in för den hackar vågar ja inte svara på, men en bra början är att göra det ja precis nämnt och sedan självklart se till att tänddelar är schyssta

mvh

Okej, vart får man tag på ett bränslechip och en tryckklocka? gärna i umeå. Påverkar det bränsleförbrukningen? drar den mer eller mindre?

Har en kille ja litar på som kan ordna chip för 600kr. Har handlat chip av honom förut till kompisars 940;is med gott resultat. Sedan köper du BSR trycklocka 1,0bar (mkt stabilt och exakt ladd) runt 1300kr. Sen är saken biff smile Jadu, när du kör lungt kan den dra ngt mindre enligt min erfarenhet, men gasar du på så finns ju både soppa och laddtryck så då går det åt lite mer.

Kan pm;a dig med länkar och kontaktnummer.

mvh

Dirtydirt
19 augusti 2010 · 10 Inlägg

epapower skrev:

Dirtydirt skrev:

epapower skrev:
Håll inte på me massa t-kors och skit.. Bara riktigt vågat "bonntrim".. För det första, ska man öka laddet till mer än 0,45bar (som en fulltryckare har) så rekommenderas en chippning starkt!

Man kan inte bara ösa på laddtryck och inte soppa och tror det ska fungera?!

Är du/ni något rädd om bilen och vill den ska hålla en tag (men ändå inte va slö) rekommenderar jag ett bränslechip och en NY 1,0 bars tryckklocka! Detta kostar dig max 2 lapp och då har du en bil med ca 200hk som inte strular eller skenladdar.

Sen om det är någon mer faktor som spelar in för den hackar vågar ja inte svara på, men en bra början är att göra det ja precis nämnt och sedan självklart se till att tänddelar är schyssta

mvh

Okej, vart får man tag på ett bränslechip och en tryckklocka? gärna i umeå. Påverkar det bränsleförbrukningen? drar den mer eller mindre?

Har en kille ja litar på som kan ordna chip för 600kr. Har handlat chip av honom förut till kompisars 940;is med gott resultat. Sedan köper du BSR trycklocka 1,0bar (mkt stabilt och exakt ladd) runt 1300kr. Sen är saken biff smile Jadu, när du kör lungt kan den dra ngt mindre enligt min erfarenhet, men gasar du på så finns ju både soppa och laddtryck så då går det åt lite mer.

Kan pm;a dig med länkar och kontaktnummer.

mvh

Ska höra med pappa och se vad han säger, är ju hans bil.

Vad blir det för skillnad genom att sätta en ca 10cm lång slang på den delen utan slang som någon föreslog? Tänkte mer som en tillfällig lösning då det kan fixas väldigt lätt direkt. Ger det ungefär samma effekt men med lägre ladd och stabilare ladd?

Panzar_Audi
19 augusti 2010 · 820 Inlägg

På min Audi 100 vart det samma sak när slangen mer eller mindre gått av i bägge ändar(!), gick riktigt jävla brutalt på 60-70% gas men vid fullgas så gick fuelcutten in, jag har dock en laddtrycksmätare, när man gav fullt så ladda den ju så mkt den orka.

Men att laddet blir ostabilt med pysventil tycker jag inte stämmer, inte på min bil iaf, sålänge alla slangar håller tätt så ligger laddet där jag vill ha det.

Om man säger
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang