Kört utan fläkträm -924

Lundbergarn
19 augusti 2010 · 89 Inlägg

Hej körde nydligen hem en kompis med porschen och märkte att det gnissla mycket från fläkt rämmen men tänkte la inte mer på det utan körde. sen sluta det så var glad för det.

sen efter jag lämnat av kompisen så började batteri lampan lyssa. blev lite konfunderad men körde på ändå.

sen helt plötsligt såg ju hur temp. på motorn gick i taket. så stannade fort som attan och kolla in under motorhuven å då såg ja att fläkträmmen var helt av.

men hade ingen som kunde hämta mig å var ca ½ mil hem så ja la mig och körde på tomgång hem. å klara mig ändå hem.

men märkte att när man gasa på börja det låte lite konstigt.


så jag undrar kan motorn har klarat sig? och vad skulle kunna hänt som gjorde att den lätt mysko? e lite lätt panikslagen så vill gärna veta allt va ni tror!!yikes

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
ante123
19 augusti 2010 · 546 Inlägg

hmmm om den remmen går av då har man väl inget som driver generatorn å vatten pumpen?
har du otur så har ju motorn gått varm.
rätta mig om jag har fel

ajonasson
19 augusti 2010 · 583 Inlägg

Vet ej vad fläktremmen driver i ditt fall. Är ofamiljär vid porsche.
Oftast driver väll remmar så som AC, Generator, Servo och ibland Vattenpump (ifall den inte är mekanisk).

AC kan man leva utan, Även generator (ett tag tills bilen stannar), samt servo går att köra utan.
Därimot ifall den nu driver vattenpumpen kan motorn gått varm och det kan blivit bestående skador.

Hur såg temperaturmätaren ut på vägen hem när du körde dina 1½mil?.
Och hur menar du att bilen låter konstigt nu?. Vad för typ av ljud?.
Såg du mätaren stiga och stängde av den när den var påväg upp? eller märkte du att mätarnålen låg i topp, och du stängde av den sedan?.

Har du testat att låta bilen kallna, ladda batteriet, kolla oljan och eventuellt fylla på kylarvättska för att se ifall bilen låter lika konstigt då?. Testa isåfall att starta och varva lite på tomgång, ifall du hör något av de konstiga ljuden så stäng av bilen för att inte åstakomma mer skada.

Eventuellt kan du ifall du har ett stetoskop lyssna vart ljudet kommer ifrån.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Lundbergarn
19 augusti 2010 · 89 Inlägg

Fläkt rämmen driver generatorn och vatten pumpen ja. så den har gått varm men den funka ju ändå?  tempen va på högta när ja puttra hem på tomgång. å det typ klonka lite när ja drog på i slutet upp för uppfarten..sad ska köpa ny fläkträm ida vågar man starta den tro?

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Hellectric Trött
19 augusti 2010 · 267 Inlägg

Lundbergarn skrev:
Tempen va på högsta när ja puttra hem på tomgång.

Dåså. Byt motor.

HenkeTIC
19 augusti 2010 · 888 Inlägg

Om det börjar låta konstigt(klonka/banka) när man drar på är det oftast vevlagerna som gått. har du otur har oljan blivigt så varm att den mist sin smörjning och du har rasat din motor.

Vad va det som fick dig att KÖRA hem med tempen i topp? inte bättre att gå eller få någon att hämta dig?

Lundbergarn
19 augusti 2010 · 89 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Om det börjar låta konstigt(klonka/banka) när man drar på är det oftast vevlagerna som gått. har du otur har oljan blivigt så varm att den mist sin smörjning och du har rasat din motor.

Vad va det som fick dig att KÖRA hem med tempen i topp? inte bättre att gå eller få någon att hämta dig?

ingen aning vad som fick mig att köra hem. känner mig så jävla pucka!

okej får verkligen hoppas på att det inte är det då.

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Lundbergarn
19 augusti 2010 · 89 Inlägg

men motorn gick fortfarande ju. och så? kan kanske bara ramlagrerna gått utan att haft sönder så mycket i motorn? för det klonka inte direkt svårt att beskriva läten men när man gick över 1500 varv så lätt det bara lite konstigt. så tänkte på toppakningen?

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Dagge88
19 augusti 2010 · 629 Inlägg

Kräng dit remmen, testa att slå igång bilen , och se om den beter sig vettigt.
du kan som sagt ha blåst topppackningen / dödat vevlagrena.

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Lundbergarn
19 augusti 2010 · 89 Inlägg

Dagge88 skrev:
Kräng dit remmen, testa att slå igång bilen , och se om den beter sig vettigt.
du kan som sagt ha blåst topppackningen / dödat vevlagrena.

så det ska inte vara någon fara att starta den? tänkte om lagrerna har gått så.yikes

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Lundbergarn
19 augusti 2010 · 89 Inlägg

Ah! hmm alltid viljat ha lite sportigare motor men. vill försöka rädda denna så ska prova att starta lite försiktigt. jadu låg på 5 an i 40-50 vet inte tiden dock 10 min kanske?

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Lundbergarn
22 augusti 2010 · 89 Inlägg

så ny fläkträm på. den starta relativt lätt faktiskt gick utan missljud i motorn vid alla varv va jag hörde ialla fall. men tomgången har blivit riktig låg plus att det är mycket vit rök i avgaserna? så vad beror detta på?

fick någonstans i skallen att det är toplockspackningen men. men undrar om någon har någon aning vad det kan vara?

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
gamlingen
22 augusti 2010 · 5 198 Inlägg

vit rök = vatten i cylinder = topplockspackning eller spricka i topp/cylindervägg

Lundbergarn
22 augusti 2010 · 89 Inlägg

dom 2 senare låter ju inte så roligt:( finns det inget sätt att veta vilket det är lite mer exakt?roll

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
maco
22 augusti 2010 · 1 207 Inlägg

gamlingen skrev:
vit rök = vatten i cylinder = topplockspackning eller spricka i topp/cylindervägg

Eller skevt topplock. Missljudet du hörde var troligen vatten som kokade.

Jimmy_N Makaronborrare
22 augusti 2010 · 993 Inlägg

Med dom symptomen så finns det nog inget annat att göra än att riva ner toppen.

Senast redigerat av calibra1992 (22 augusti 2010)

Lundbergarn
22 augusti 2010 · 89 Inlägg

maco skrev:

gamlingen skrev:
vit rök = vatten i cylinder = topplockspackning eller spricka i topp/cylindervägg

Eller skevt topplock. Missljudet du hörde var troligen vatten som kokade.

skeft?yikes har kan ja kolla detta isåna fall?


ska ja börja att kolla toplockspackningen eller? vet inte vart ja ska börja:/

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
gamlingen
22 augusti 2010 · 5 198 Inlägg

börja riva av toppen..

Stefan Varberg Supraman
22 augusti 2010 · 2 300 Inlägg

Av med toppen och kolla efter sprickor i topp och cylinderloppen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
ajonasson
23 augusti 2010 · 583 Inlägg

Ifall du misstänker att du får in vatten i cylindrarna så ber jag dig tänka igenom lite innan du börjar riva.
Ibland kan det vara kondens i avgassystemet alternativt utomhus omständigheterna som spökar lite. Vem har inte sett lite modernare bilar en morron och det ser ut som alla har vit rök ur avgaspipan? (jag säger bara att man inte skall förhasta).

Finns några sett att försöka diagnostiera problemet utan att riva.
Först se så att kylarsystemet inte läcker externt allså att det droppar någonstanns. Lägg tidningspapper under bilen och leta med en ficklampa där du ser. Tänk på att ibland kan man ha oturen att bilar bara läcker när de byggt upp tryck i kylarsystemet. Kolla noggrant för att se vart det isåfall läcker nånstanns.

Ifall man skall felsöka om bilen läcker intert går det oftast att göra.
Det mest uppenbara är att ifall bilen misstänks få in kylarvatten i cylindrarna så måste detta även betyda att bilens kylarvatten tar slut över tid (därför det är viktigt att veta att det inte läcker externt). Även så är det så att för det ska komma in vatten i cylindern måste denna byta plats med luft ifrån cylindern, du kommer därför få ett bubblande i expansionskärlet. Ifall du märker detta så är det antagligen brusten topplockspackning, spricka i block eller topplock. Topplocket kan även blivit skevhet i toppen pga värme villket kan korrigeras med planing av toppen.

Ha i åtanke att det kan läcka både externt och internt samtidigt.

Ifall du nu fått indikationer av att bilen läcker internt, så skruva av tändstiften och håll koll på villken cylinder de kom ifrån för att jämföra dem. Det tändstiftet som verkar vara renast är antagligen där det läckt in kylarvatten (detta är med beroende på mängd vatten och tid bilen körts, förutsatt att alla tändstift varit bytta samtidigt). Detta ger dig en indikation när du tar isär motorn om vart du ska leta efter felet någonstanns.

När du rivit motorn så kanske det säkert går att se ifall nån cylindervägg och kolv ser renare ut än någon annan för att försäkra dig om att du letar extra noggrant på rätt ställe. Ta givetvis en titt överallt och glöm inte cylinderväggarna. Gör du detta med kolvar i så dra runt motorn för hand, titta noggrant med ficklampa och känn på cylinderväggarna.

Fyll gärna på, fråga samt korrigera ifall det är något som inte stämmer, skriver detta kl 02 på natten så hoppas ni var förberedda på stavfel och grammatik likt en 5åring tongue. Språk & skrift är för att kommunicera, gick budskapet fram lyckades kommuniceringen cool.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang