Hej.
Nu är det så att min gammtaxi inte startar när det börjat bli så kallt. Försökt läsa mig till lite men kan inte avgöra själv vad som behövs göras.
Bilen är alltså en Mercedes-Benz 250D 1995 och är mycket svårstartad nu när det börjat bli så kallt, det har alltså varit ner mot 0 grader i natt men om den inte startar nu, hur ska den kunna gå i vinter ens?
Så börja fundera, glödningen är lite konstigt: när man vrider på nyckeln så lyser inte alls glödlampan utan den börjar lysa först kanske 20 sekunder? Glöder den ändå fast inte lampan lyser? När bilen startat lyser glödlampan säkert 1-2 minuter efter jag börjat köra bilen.
Försöker då glöda 2-3 gånger innan jag startar, men den vill inte rikigt hoppa igång, den vill väl tända lite då och då men aldrig så den startar. När den väl startar så blir det världens rökmoln bakom och den går verkligen orent, men sen efter några sekunder börja den gå bra och på alla cyl.
Är bilen varm och har kört med den på dagen så går den igång hur lätt som helst, det är bara när den stått en längre tid, t.ex över natten.
Jag kör på väldigt smutsig diesel just för tillfället, jag KAN ha totalstopp i bränslefilter, sen står bilen oftast i pyttelite uppåtlut.
Glödstiften tänkte jag byta hur som helst, men bör jag ta hem något mer och kan ni bekräfta att det är därför den är så svårstartad?
Tack för svar