3357
Sök

Saab 9-3 Aero drar motorolja

54 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej alla!

Mina föräldrar har en Saab 9-3 Aero 05a som gått 13000 mil och förra servicen är gjord på 11400 mil. Med Castrol 0-30 longlife olja. Men nu när vi kollade oljan så är stickan helt torr och vi stod plant också. Så vad kan felet vara tro? Bilen är lugnt körd och har full servicebook. Tacksam för svar den som kan ha en aning.

Mvh Patrik!
Senast redigerat av saab_freaket (19 augusti 2010)


59 Inlägg
19 augusti 2010
#2
Listan kan göras i princip hur lång somhellst

1, läcker det
2,Sliten turbo (blå rök i avgasysytemet)
3,otäta ventil tätningar (blårök i avgasystemet.)
4, hög vevhuskomp (blårök i avgasystemet.)


Kort å gott antingen så förbränner motorn olja=blå rök eller så läcker det=söl på marken

man kan ju börja att kolla lättare saker så som tex att det inte är tryck i vevhusvent slangen. Kolla att turbon inte är sliten och kolla runt packboxar

54 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#3
Nej den läcker inte olja, ingen pöl på marken droppar eller något liknande. Om man ska kolla vevhusventilationen hur kollar man det då? var sitter vevhusventilationen på saab 9-3. Har ingen aning så väldigt tacksam för svar.


59 Inlägg
19 augusti 2010
#4
jag är absolut ingen höjdare på saab. det va mer generellt jag svara om vad man kan kolla. men finns säkert någon saabtok som kan säga hur du kollar det. oftast så sitter det en vacum slang på ventilkåporna som sedan går till insuget

2 271 Inlägg
19 augusti 2010
#5
Aeron drar rätt mycket olja överhuvudtaget.
Runt litern per 1000 mil vid lugn körning, men vid hård körning går det åt mer
har själv fyllt på 1,5 l på 680 mil.smile

Men har du/ni inte fyllt på sedan förra servicen? då är det dags att lära sig kolla oljan med jämna
mellanrum.
Förövrigt betyder inte serviceintervallen att oljan ska räcka så långt, bara att den byts.

Mvh Tompa
Senast redigerat av lingua (19 augusti 2010)


8 910 Inlägg
19 augusti 2010
#6
Att just Aeron skulle dra olja stämmer nog inte, jag behöver aldrig fylla mellan bytena (1000 mil)

Vad som gör att trådskaparens drar olja vet jag inte men jag skulle nog låta en kunnig ta en titt på bilen


Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

300 Inlägg
20 augusti 2010
#7
lingua skrev:
Aeron drar rätt mycket olja överhuvudtaget.
Runt litern per 1000 mil vid lugn körning, men vid hård körning går det åt mer
har själv fyllt på 1,5 l på 680 mil.smile

Men har du/ni inte fyllt på sedan förra servicen? då är det dags att lära sig kolla oljan med jämna
mellanrum.
Förövrigt betyder inte serviceintervallen att oljan ska räcka så långt, bara att den byts.

Mvh Tompa

Det där är ju onormalt... Måste läcka nånstans.


2 271 Inlägg
20 augusti 2010
#8
RoniisH skrev:
lingua skrev:
Aeron drar rätt mycket olja överhuvudtaget.
Runt litern per 1000 mil vid lugn körning, men vid hård körning går det åt mer
har själv fyllt på 1,5 l på 680 mil.smile

Men har du/ni inte fyllt på sedan förra servicen? då är det dags att lära sig kolla oljan med jämna
mellanrum.
Förövrigt betyder inte serviceintervallen att oljan ska räcka så långt, bara att den byts.

Mvh Tompa

Det där är ju onormalt... Måste läcka nånstans.

Läcker ingenting, ryker ingenting.
Lite mer pulver och mycket stadskörning så blir det så.
Hårdare körning drar mer olja så är det bara, vilket är också är ett bra tecken.

"Hamilton" I jämnförelse mot andra SS (vilket jag menade) så drar Aeron mer jo.

Mvh Tompa


Tvivlare
2 266 Inlägg
20 augusti 2010
#9
Blandar den ut det i kylvattnet? Enkelt att se, har du oboy i expansionskärlet så har du en blåst toppackning.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

4 586 Inlägg
20 augusti 2010
#10
felet sitter i longlife oljan som blir som all annan olja när den gått länge i motorn. Olja blir som vatten. Minska serviceintervallen samt kör med en vanlig rekomenderat olja så får du ner förbrukningen.
Senast redigerat av jocke_gronberg (20 augusti 2010)


59 Inlägg
20 augusti 2010
#11
jocke_gronberg skrev:
felet sitter i longlife oljan som blir som all annan olja när den gått länge i motorn. Olja blir som vatten. Minska serviceintervallen samt kör med en vanlig rekomenderat olja så får du ner förbrukningen.

mkt bra utläggning.

1, om oljan blir för tunn=antingen läckage genom packboxar. och TS säger att det inte finns någon olja på marken. och även om det bara läckte under oljetryck= när oljan blir varm och bilen är i rullning så skulle det isf hänga oljedroppar lite här och var.

2, om olja förbränns blir det blårök avsett viskositet

3, dom flesta oljor har någon som reglar viskositeten när oljan blir varm som gör att den blir tjockare.

4, Vatten är inte speciellt tunnt. sprit bensin m.m är tunnare


Det finns säkert en naturlig förklaring men att säga att oljor som har låg viskositet läcker här å där på "morderna" bilar är lite som en 240 raggare skulle säga när han pumpar i 0w-30 i sin jänkare från 50 talet som har gått på "smörjfett" i 50år

7 281 Inlägg
20 augusti 2010
#12
suprahellstrom skrev:
jocke_gronberg skrev:
felet sitter i longlife oljan som blir som all annan olja när den gått länge i motorn. Olja blir som vatten. Minska serviceintervallen samt kör med en vanlig rekomenderat olja så får du ner förbrukningen.

mkt bra utläggning.

1, om oljan blir för tunn=antingen läckage genom packboxar. och TS säger att det inte finns någon olja på marken. och även om det bara läckte under oljetryck= när oljan blir varm och bilen är i rullning så skulle det isf hänga oljedroppar lite här och var.

2, om olja förbränns blir det blårök avsett viskositet

3, dom flesta oljor har någon som reglar viskositeten när oljan blir varm som gör att den blir tjockare.

4, Vatten är inte speciellt tunnt. sprit bensin m.m är tunnare


Det finns säkert en naturlig förklaring men att säga att oljor som har låg viskositet läcker här å där på "morderna" bilar är lite som en 240 raggare skulle säga när han pumpar i 0w-30 i sin jänkare från 50 talet som har gått på "smörjfett" i 50år

Men om jätte, jättelite olja förbränns då borde väl inte det ge någon synlig rök direkt. Eller?


54 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#13
Hej! jag körde bakom den idag. Och den får sig ett svartmoln när jag ligger bakom och pappa gasar. Men när han gasat ur den lite så slutar den att svart ryka. Den går ju mest stadskörning. Går ju nästan aldrig hårt i heller. Den körs nästan alltid försiktigt. Oljan är som sagt riktigt skitig, svart. Men den ska bytas var 1000 e mil nu smile. Vad rekomenderar ni när ett oljebyte ska ske på en Aero?

Mvh Patrik


59 Inlägg
22 augusti 2010
#14
svart rök är ofta att bilen går fett. Blå rök är förbränd olja

7 281 Inlägg
22 augusti 2010
#15
suprahellstrom skrev:
svart rök är ofta att bilen går fett. Blå rök är förbränd olja

Behöver inte alltid vara så.
Polarens 9-5 svartrykte när kolvringarna hade sot och skit på sig.
Drog en hel del olja.
Fixades dock med WD40 metoden...


1 498 Inlägg
23 augusti 2010
#16
Har för mig att det to.m står i den lilla boken i handsfacket (service/instruktionsboken) att den kan dra 1liter på 1000mil så sätt er ner i soffan och läs i den.


GBR = Galning bakom ratten
69 Inlägg
9 september 2010
#17
Jag får fylla på min 9-3 Aero med olja typ varannan månad. Känns som att det inte borde vara så tongue

Avundsjuka är att se någon annan lyckas med det du själv inte klarar.

3 132 Inlägg
9 september 2010
#18
saab_freaket skrev:
Hej! jag körde bakom den idag. Och den får sig ett svartmoln när jag ligger bakom och pappa gasar. Men när han gasat ur den lite så slutar den att svart ryka. Den går ju mest stadskörning. Går ju nästan aldrig hårt i heller. Den körs nästan alltid försiktigt. Oljan är som sagt riktigt skitig, svart. Men den ska bytas var 1000 e mil nu smile. Vad rekomenderar ni när ett oljebyte ska ske på en Aero?

Mvh Patrik

Om du kör sakta som en kärring och mycket kallstarter kan det säkert vara vevhusventilationen som börjar bli tilltäppt. smile


670 Inlägg
9 september 2010
#19
WD40-metoden kan kanske göra susen?

Mvh Daaanyy

1 854 Inlägg
9 september 2010
#20
För att kolla om vevhusventilationen är täppt, kan man inte kolla det genom att ta bort oljestickan/påfyllningslocket och se om det ryker?

Ryker det så är det dags o fixa de.

Rätta mig om jag har fel


Sök