Demonteringa av balans axlar???

Saabarn_Eric
21 augusti 2010 · 265 Inlägg

Hej!
Jag funderar på att ta bort balansaxlarna, tar motorn stryck av det eller är det OK.
Vissa påstår att balansaxlarna inte har någon större funktion och bara tar effekt.
Finns ju många som kör utan.... Jag vill höra era åsikter i detta:D

Rise and rise again, until lambs become lions!
AxlSam
21 augusti 2010 · 1 497 Inlägg

I en vardagsbil rekommenderar jag inte att plocka bort balansaxlarna.

Saabarn_Eric
21 augusti 2010 · 265 Inlägg

AxlSam skrev:
I en vardagsbil rekommenderar jag inte att plocka bort balansaxlarna.

Tack, vet du exakt vad som tar stryck om man skulle ta bort balansaxlarna?? Rent nyfiken big_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!
JonR
21 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Bytte kamkedja på en 9-5a turbo en 99:a eller nåt sådant, då ville ägaren att jag skulle ta bort kedjan till balansaxlarna och det gjorde jag, lät axlarna sitta kvar o så men utan kedjan bara, på den bilen märktes det inte ett dugg iaf... motorn gick lika jämt o fint som innan!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Saabarn_Eric
21 augusti 2010 · 265 Inlägg

JonR skrev:
Bytte kamkedja på en 9-5a turbo en 99:a eller nåt sådant, då ville ägaren att jag skulle ta bort kedjan till balansaxlarna och det gjorde jag, lät axlarna sitta kvar o så men utan kedjan bara, på den bilen märktes det inte ett dugg iaf... motorn gick lika jämt o fint som innan!

Mvh/Jon

okej, jag ska byta min kamkedja nu och antar att att kedjan till balansaxlarna också behöver bytas , så jag funderar på att skipa den tongue

Rise and rise again, until lambs become lions!
kwansa Hmm, vet inte?
21 augusti 2010 · 1 775 Inlägg

eftersom dem flesta i 9000,ng900 och og9-3 inte märker någon skillnad, så skulle jag skippa ballansaxlarna.

9-5an verkar vara mer tjurig utan axlarna.

själv kommer jag köra utan axlar i min med nya motorn, inte för "effekten" som dem tar....utan enbart för att få bort en kedja=svagare länk.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Saabarn_Eric
21 augusti 2010 · 265 Inlägg

kwansa skrev:
eftersom dem flesta i 9000,ng900 och og9-3 inte märker någon skillnad, så skulle jag skippa ballansaxlarna.

9-5an verkar vara mer tjurig utan axlarna.

själv kommer jag köra utan axlar i min med nya motorn, inte för "effekten" som dem tar....utan enbart för att få bort en kedja=svagare länk.

okej, tack för dom bra svaren big_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!
SimonGT
21 augusti 2010 · 105 Inlägg

När ja bytte kamkedjan på min Saab så strunta ja i att sätta på balansaxelkedjan, har nog inte märkt nån skillnad nu mot förut på nått. varken på att motorn skulle gå så mycke ojämnare lr nån effektökning. O som kwansa skrev, bara skönt o ha en grej mindre som kan paja.

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Saabarn_Eric
21 augusti 2010 · 265 Inlägg

SimonGT skrev:
När ja bytte kamkedjan på min Saab så strunta ja i att sätta på balansaxelkedjan, har nog inte märkt nån skillnad nu mot förut på nått. varken på att motorn skulle gå så mycke ojämnare lr nån effektökning. O som kwansa skrev, bara skönt o ha en grej mindre som kan paja.

jo:P  skönt att slipa byta den med tongue

Rise and rise again, until lambs become lions!
Saabarn_Eric
21 augusti 2010 · 265 Inlägg

jonnielahti skrev:
vilken motor har du?
(b202 har inga balansaxlar)

2,3  MED BALANSAXLAR big_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!
Saabarn_Eric
21 augusti 2010 · 265 Inlägg

Saabarn_Eric skrev:

jonnielahti skrev:
vilken motor har du?
(b202 har inga balansaxlar)

2,3  MED BALANSAXLAR big_smile

B234I för att vara exakt big_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang