3950
Sök

Saab 900c -87 stannar och vägrar starta FIXAT!

Privatchaufför
303 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej.

• Bilmodell
SAAB 900C AA55C-P
Motor är en b20 på 100hk (73kw)

• Årsmodell
1987
• Miltal
27500
• Modifikationer på bilen 
Öppet sportluftfilter är det ändå som är gjort motormässigt

• Hur yttrar sig felet? 
Felet kommer oftast när jag skall växla ner och sakta in, då stannar motorn och laddlampan börjar lysa och strax efter tänds oljetryckslampan. Oftast räcker det med att lägga i en lägre växel och släppa kopplingen så startar den igen. Där emot om man stannar och försöker starta med nyckeln är bilen stendöd. Han drar jätte fint på starten men vägrar starta. Bilen har för övrigt fin tomgång annars varken för låg eller för hög, Ibland händer det att den bara dör när man kör också, men då går det ej att rulla igång den. Då drar han bara på starten som annars utan att starta. Alltså inga tecken på liv.


• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Felet uppstår bara ibland vilket gör att det är svårare att hitta än ett permanent fel. Väderförhållanden har ingen inverkan alls på felet. Bilen brukar alltid vara varm när det händer om det är till någon hjälp.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Jag har bytt till ny rotor och ny fördelare, även vattenpumpen (även fast jag vet att den ej är felet bara att lagrena gick i den) Bytte olja luftfilter och oljefilter vid 27000mil.

Lägger upp bilder på motorn, (kanske underlättar)https://www1.garaget.org/gallery/archive/102729/934977_385kfe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/102729/934990_d69fcw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/102729/934986_4v7eml.jpg

Hoppas någon har någon bra idé eller nåt tips på vad det kan vara.
Jag funderar på om det kan vara sändspolen som blir för varm och slår ifrån då när den bara dör och inte ens går att rulla igång, men det är bara en gissning. Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig big_smile
Tack på förhand smile
Senast redigerat av lennyboy (25 augusti 2010)

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

3 259 Inlägg
22 augusti 2010
#2
Nästa gång bilen blir sådär segstartad, se till att ha ett löst tändstift med dig som du kan plugga i en tändkabel så du kan se om du har gnista när bilen är sådär segstartad, ha även med startgas som du kan spruta in o se om den försöker starta då, då vet du snabbt om det är bränslesystemet eller tändsystemet det är fel på! Då har man iaf halverat felsökningsområdet! smile

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (22 augusti 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Privatchaufför
303 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#3
Tror faktiskt jag kan ha något stift liggandes får ta med det och se vad som händer. Sen tänkte jag ta loss soppaslangen och se om det kommer någon soppa när han "dör" har en känsla av att det kan vara något vajsing med pumpen.

Startgas äger jag ingen tyvärr...

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

3 259 Inlägg
22 augusti 2010
#4
Att du får soppa fram till förgasaren utesluter inte att det är fel på förgasaren, men då vet du ju om det är soppa pumpen som är trasig eller inte! Startgas kostar 50kr på närmaste mack och är ovärdeligt när man felsöker! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Privatchaufför
303 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#5
jo precis,
missförstå mig rätt, men det gäller bara på att vänta på att den stannar när man är redo för det så man kanske kan lokalisera felet:P

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår

Privatchaufför
303 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#6
Jag pratade med dom nere på Dahl's (Saab) här i Finspång och dom sade att det är hallgivaren i fördelaren som är felet. Oftast brukar den gå sönder helt och då startar ju inte bilen, men det är inte direkt fel fick jag förklarat. Utan det är så att hallgivaren blir (överhettad) och då slutar den fungera tillfälligt, när den sen fått svalna en stund så fungerar den igen. Så dom sade att det är bara att åka ner till skroten och köpa en begagnad fördelare med axel och allt och byta så var felet löst sen.
Skönt att man hittat felet.

Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår


Sök