2221
Sök

Trimma snikbilar?

12 086 Inlägg
11 oktober 2007
Min Maxima har en motorblock som tål säkra 1000hk!
Så jag snålar inte wink
Senast redigerat av JapMax (11 oktober 2007)

Smålänning
7 887 Inlägg
11 oktober 2007
De e ingen sport att köpa färdigt wink
Måste ju ha nått å pilla med.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
twin_cam skrev:

Precis!
Köp bilen med minsta snikmotorn och pilla upp den säger jag!
(kommer från han som köpte en 850 T5 när man kunde köpt en 850 SE eller liknande tongue)

Sen det där med chip-hästar får man ta med en nypa salt.
Jag tar min bil som ett exempel bara för den är lätt att relatera till.

Jag har 225hk orginal. Detta var när bilen var ny och nu har jag kanske 200hk i runda slängar.
Säg att jag köper ett chip som ska ge 80hk enligt tillverkaren. Jag kan räkna med ungefär 50hk i förbättring.
Så från mina 200 har jag alltså fått ca 250hk, trots att fabrikssiffror+chiptillverkarsiffor (långt ord) skulle bli 305hk.

Trimmar du en 740 TIC med ett chip så kan du gå runt att skryta om att du har 250hk, men ingen kommer att tro dig wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Herr
1 722 Inlägg
12 oktober 2007
Alla snackar om chip hit chips dit, chip va det sista jag köpte till min bil när jag trimma.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

1 741 Inlägg
12 oktober 2007
men locktar bilarnas programvara är olika. våra bilar ställer t.ex inte laddtrycket med chippet.

men håller med dig. och ska ni nu trimma kör på ett vettigt sprut direkt så slipper ni chip träsket. big_smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

.......
2 655 Inlägg
12 oktober 2007
tecman skrev:
men locktar bilarnas programvara är olika. våra bilar ställer t.ex inte laddtrycket med chippet.

men håller med dig. och ska ni nu trimma kör på ett vettigt sprut direkt så slipper ni chip träsket. big_smile

ja tänk om man hade haft råd me ett annat sprut å grejer tongue. faan e ju skitkul att labba lite, ja som håller på att sugtrimma min så mycke som ja kan, har råd me, kommer inte ge mej förän ja har passerat 200hk haha tongue, ioförsej inte så svårt ändå när den ligger på 145hk 205nm orginal tongue.

sen ett hett tips för dom som inte har en bil som går som en hästspark i ryggen: släng ut allt som har me vikt och göra, de har ja känat in sjuuukt mycke på. väger inte mycke nu helle big_smile...

Son Of Murphy
782 Inlägg
12 oktober 2007
En 740 är ganska trimvänlig och till ganska så låga priser ändå... Hade min t.ex. 740GLE 86a innan, den hade extraktorgrenrör steg 2, 2.5" avgassystem ifrån Simons och sportfilter i orginalboxen.
Denna konfiguration har kört ifrån Saab 9000turbo, t.ex. och prislappen nytt var väl ca. 4.500kr... Vågar dock inget säga om hk antal, eller så. Men det var en redig ekonomitrimning då bilen drog ca. 0.7-0.8l/mil...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

1 661 Inlägg
12 oktober 2007
John87 skrev:
twin_cam skrev:

Precis!
Köp bilen med minsta snikmotorn och pilla upp den säger jag!
(kommer från han som köpte en 850 T5 när man kunde köpt en 850 SE eller liknande tongue)

Sen det där med chip-hästar får man ta med en nypa salt.
Jag tar min bil som ett exempel bara för den är lätt att relatera till.

Jag har 225hk orginal. Detta var när bilen var ny och nu har jag kanske 200hk i runda slängar.
Säg att jag köper ett chip som ska ge 80hk enligt tillverkaren. Jag kan räkna med ungefär 50hk i förbättring.
Så från mina 200 har jag alltså fått ca 250hk, trots att fabrikssiffror+chiptillverkarsiffor (långt ord) skulle bli 305hk.

Trimmar du en 740 TIC med ett chip så kan du gå runt att skryta om att du har 250hk, men ingen kommer att tro dig wink

Säg ett chip som ger 80 hk.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
Hardjim skrev:

Men läser du ens inlägget du svarar på?
Ibland undrar man om du är blind eller nåt.

1 661 Inlägg
12 oktober 2007
John87 skrev:
Hardjim skrev:

Ska du skriva ett exempel kan du väl hålla dig till rimliga siffror.
ibland undrar man ju om folk verkligen tror att chip kan ge sådana effekter, och du verkar vara en sådan.
Senast redigerat av Hardjim (12 oktober 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
Hardjim skrev:
John87 skrev:
Hardjim skrev:

ibland undrar man ju om folk verkligen tror att chip kan ge sådana effekter, och du verkar vara en sådan.

Gah!
Jag får väl ta det jag skrev innan igen, fast på enklare svenska så du förstår.

Det finns chiptillverkare som hävdar att deras chip ska ge 80hk på en turbomotor. Jag tänker inte leta fram ett exempel men jag vet att det finns.
Om en leverantör hävdar 80hk i förbättring ska man inte räkna med mer än 50hk i verkligheten.
Precis detta skrev jag tidigare:
John87 skrev:

Eftersom chiptillverkning och -montering är en branch med mycket konkurrens så tar de flesta tillverkare till lite när de meddelar effektsiffror för att verka bättre än sina konkurrenter.
I de allra flesta fallen stämmer inte de siffror. Just därför tog jag ett exempel på 80hk som i verkligheten skulle bli 50hk.

Om du läser inläggen innan du svarar så slipper du kanske idiotförklara dig själv.

346 Inlägg
12 oktober 2007
Många gillar nog att bygga lösa problemen som uppstår och personifiera bilen.

.......
2 655 Inlägg
12 oktober 2007
Ashra skrev:
Många gillar nog att bygga lösa problemen som uppstår och personifiera bilen.

exakt. finns väl inget roligare än att bygga å fixa samt lära sej massa, då ja köpte e30 då kunde ja rätt mycke om bilar och sånt men va ju ingen bygg expert men nu har ja lärt mej så pass mycka att ja trimmar och renoverar allt själv på motorn och bilen. för att man har fixat och donat och lärt sej under tidens gång...

167 Inlägg
12 oktober 2007
BSR-chippet till 30-årsversionen GTIn ger 308hk har jag för mig. Så effekthöjning på 78hk!!

3 968 Inlägg
12 oktober 2007
På en Honda behöver man inte trimma så mycket för att
de ska gå bra, och man behöver inte massa hästkrafter
heller, med tanke på låg vikt på vissa Honda-modeller. smile

Och turbo behövs inte när det finns VTEC o.s.v

Vikten är värd mycket på en bil... många bilar väger ju
hur mycket som helst.

Det jag bytt på min bil är avgas, filter/short ram intake, växellåda,
bara de grejerna gjorde att bilen går bättre, det märks,
sen för att man har kolfiberhuv o vinge som väger mindre än original,
gör det lite på sig också.

Sen när det gäller chip o.s.v tror jag inte speciellt ofta på vad folk
skryter om att man kan få si och så antal hästkrafter, för oftast
ger ett chip på många bilar betydligt mindre än det antal hk företagen
anger då folk köper sina chip.

Ser själv inget syfte i att ha en bil med massor av hästkrafter, när
man kan ha en bil som väger lite och ändå går bra.

Dessutom många som är ute efter massa hästkrafter kan oftast
inte hanter alla hästar.
Senast redigerat av Andreas79 (12 oktober 2007)

427 Inlägg
12 oktober 2007
Overmann skrev:
BSR-chippet till 30-årsversionen GTIn ger 308hk har jag för mig. Så effekthöjning på 78hk!!

Måste vara riktigt mesiga inställningar på den motorn från fabrik isf....

1 661 Inlägg
12 oktober 2007
John87 skrev:
Hardjim skrev:
John87 skrev:

Gah!
Jag får väl ta det jag skrev innan igen, fast på enklare svenska så du förstår.

Det finns chiptillverkare som hävdar att deras chip ska ge 80hk på en turbomotor. Jag tänker inte leta fram ett exempel men jag vet att det finns.
Om en leverantör hävdar 80hk i förbättring ska man inte räkna med mer än 50hk i verkligheten.
Precis detta skrev jag tidigare:
John87 skrev:

Eftersom chiptillverkning och -montering är en branch med mycket konkurrens så tar de flesta tillverkare till lite när de meddelar effektsiffror för att verka bättre än sina konkurrenter.
I de allra flesta fallen stämmer inte de siffror. Just därför tog jag ett exempel på 80hk som i verkligheten skulle bli 50hk.

Om du läser inläggen innan du svarar så slipper du kanske idiotförklara dig själv.

Jo, jag har läst dina fanatasi inlägg. Kul att du tror att ett chip ens kan ge 50hk.
På en vanlig sugmotor ska man va glad om man kan bänka 5hk.
På en turbo 15hk. Sedan att alla företag är helt ute och cyklar med sina siffror skiter jag i.
Bänka och bevisa.
Självklart finns det vissa extrembilar som går att chippa massvis men inte fan en volvo på 220 hk. Pinsam är du, bänka din "snikbil" då så ska vi sa hur många hk du har.
Senast redigerat av Hardjim (12 oktober 2007)

Sleeper
3 084 Inlägg
12 oktober 2007
Nu börjar Macgyver han trimmar med en tändare och lite eltejp!!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
Hardjim skrev:
Jo, jag har läst dina fanatasi inlägg. Kul att du tror att ett chip ens kan ge 50hk.
På en turbo 15hk. Sedan att alla företag är helt ute och cyklar med sina siffror skiter jag i.
Bänka och bevisa.
Självklart finns det vissa extrembilar som går att chippa massvis men inte fan en volvo på 220 hk. Pinsam är du, bänka din "snikbil" då så ska vi sa hur många hk du har.

Just 80hk är som sagt bara ett exempel. När jag skriver att jag tar ett exempel ur tomma intet varför hakar du upp dig på siffror då?
Min "historia" skrev jag för att visa att chiptillverkares siffror, och även biltillverkares siffror, inte alltid stämmer. Fantasisiffror finns överallt och speciellt inom bilvärlden.

Jag vet chip som ökat mer än 15hk på en turbomotor. Ett chip som höjer laddtryck och ställer upp bränslesprut m.m. ger mer än 15hk. Det finns garanterat folk här som kan bekräfta detta med bänkresultat.
Min bil är otrimmad och kommer inte bänkas förän jag beslutar mig för att trimma den. Därför har jag naturligtvis inga effektpapper på den.

Bara för att du kör en rymdraket som kör ifrån flygplan betyder det inte att alla andra suger wink

.......
2 655 Inlägg
12 oktober 2007
John87 skrev:
Hardjim skrev:
Bänka och bevisa.

Just 80hk är som sagt bara ett exempel. När jag skriver att jag tar ett exempel ur tomma intet varför hakar du upp dig på siffror då?
Min "historia" skrev jag för att visa att chiptillverkares siffror, och även biltillverkares siffror, inte alltid stämmer. Fantasisiffror finns överallt och speciellt inom bilvärlden.

Jag vet chip som ökat mer än 15hk på en turbomotor. Ett chip som höjer laddtryck och ställer upp bränslesprut m.m. ger mer än 15hk. Det finns garanterat folk här som kan bekräfta detta med bänkresultat.
Min bil är otrimmad och kommer inte bänkas förän jag beslutar mig för att trimma den. Därför har jag naturligtvis inga effektpapper på den.

Bara för att du kör en rymdraket som kör ifrån flygplan betyder det inte att alla andra suger wink

haha men låt stackarn va, han e alltid sådär...

Sök