1939
Sök

Trimma snikbilar?

Smålänning
7 887 Inlägg
12 oktober 2007
Jag har sugmotor och testade ett öppet filter smile
Några häst förlorade jag nog i alla fall wink

Men faktum är att på äldre bilar med t.ex jetronic och motronic så kan man komma rätt långt med originalsprut, genom att bara tillverka ett eget extrasprut. Är man lite finurlig så kan man få till en konvertering som är nästan lika driftsäker som en fabrikskonvertering.
Ta äldre snikbilar t.ex. Ofta är kanaler och skarvar långt ifrån idealidska för mycket effekt, men stakar och sådant är dimensionerat för dubbla effekten kankske, för att dom inte kunde räkna ut det.
Ta:
Hemmagjord matchportning
Hemmagjort grenrör
Turbo från skroten
Sprut, antingen ett beggat från skroten eller ett MS, så man kommer billigt undan
finjusteringar, kanske lite mekande med att bygga om tändning till brytarlöst osv, men slutsumman behöver inte bli så mucket högre än kanske 4 - 6000.

Matchportning: 0kr
Hemmagjort grenrör: Kanske 300 i matrial
Skapligt frisk turbo från skroten: 500 - 1000kr
Beggat sprut, org. med tillägg eller MS: 500 - 5000
Slusumma om man har otur med skrotarna: 6300, om man har tur: 1800 t.om... Det kanske är lite väl billigt, men ni förstår tanken väl?

På rätt motor så kan det fördubbla effekten faktiskt.

Säg att man har en gammal B18 på 60 hk, då kan man säkert få ut 80 - 100 om man gör modifieringarna på rätt sätt och är skapligt noggrann. Det är inte omöjligt i alla fall.
Dessutom är det fränare än kalle på andra sidan parkeringen med sin chippade s60r med 300 häst. Varför? Jo, man har gjort det själv.
Hoppas alla förstår tanken bara...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

.......
2 655 Inlägg
12 oktober 2007
twin_cam skrev:
Jag har sugmotor och testade ett öppet filter smile
Några häst förlorade jag nog i alla fall wink

Men faktum är att på äldre bilar med t.ex jetronic och motronic så kan man komma rätt långt med originalsprut, genom att bara tillverka ett eget extrasprut. Är man lite finurlig så kan man få till en konvertering som är nästan lika driftsäker som en fabrikskonvertering.
Ta äldre snikbilar t.ex. Ofta är kanaler och skarvar långt ifrån idealidska för mycket effekt, men stakar och sådant är dimensionerat för dubbla effekten kankske, för att dom inte kunde räkna ut det.
Ta:
Hemmagjord matchportning
Hemmagjort grenrör
Turbo från skroten
Sprut, antingen ett beggat från skroten eller ett MS, så man kommer billigt undan
finjusteringar, kanske lite mekande med att bygga om tändning till brytarlöst osv, men slutsumman behöver inte bli så mucket högre än kanske 4 - 6000.

Matchportning: 0kr
Hemmagjort grenrör: Kanske 300 i matrial
Skapligt frisk turbo från skroten: 500 - 1000kr
Beggat sprut, org. med tillägg eller MS: 500 - 5000
Slusumma om man har otur med skrotarna: 6300, om man har tur: 1800 t.om... Det kanske är lite väl billigt, men ni förstår tanken väl?

På rätt motor så kan det fördubbla effekten faktiskt.

Säg att man har en gammal B18 på 60 hk, då kan man säkert få ut 80 - 100 om man gör modifieringarna på rätt sätt och är skapligt noggrann. Det är inte omöjligt i alla fall.
Dessutom är det fränare än kalle på andra sidan parkeringen med sin chippade s60r med 300 häst. Varför? Jo, man har gjort det själv.
Hoppas alla förstår tanken bara...

riktigt mycke sanning i de där smile. har sett e30 320 me ca 220hk me snikkonvertering, och dom är 130hk orginal. och 325 på runt 250hk och orginal 170hk så att effekten dubblas är de inga tvivel på. en beror de ju på hur mycke man vill att de ska hålla också så man behöver ju inte ladda för mycke tongue. och på e30 så räcker de ju att vända grenrören uppochner och svetsa ihop en addapter så nå hemma fulat grenrör behövs inte smile...
Senast redigerat av beemern (12 oktober 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
beemern skrev:
riktigt mycke sanning i de där smile. har sett e30 320 me ca 220hk me snikkonvertering, och dom är 130hk orginal. och 325 på runt 250hk och orginal 170hk så att effekten dubblas är de inga tvivel på. en beror de ju på hur mycke man vill att de ska hålla också så man behöver ju inte ladda för mycke tongue. och på e30 så räcker de ju att vända grenrören uppochner och svetsa ihop en addapter så nå hemma fulat grenrör behövs inte smile...

Det viktigaste att ha när det gäller trimning som detta är kunskap. Du kommer otroligt långt med "sniktrimningsprylar" och massa erfarenhet och främst kunskap inom området smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 661 Inlägg
12 oktober 2007
beemern skrev:
John87 skrev:
Hardjim skrev:
Jo, jag har läst dina fanatasi inlägg. Kul att du tror att ett chip ens kan ge 50hk.
På en vanlig sugmotor ska man va glad om man kan bänka 5hk.
På en turbo 15hk. Sedan att alla företag är helt ute och cyklar med sina siffror skiter jag i.
Bänka och bevisa.
Självklart finns det vissa extrembilar som går att chippa massvis men inte fan en volvo på 220 hk. Pinsam är du, bänka din "snikbil" då så ska vi sa hur många hk du har.

Just 80hk är som sagt bara ett exempel. När jag skriver att jag tar ett exempel ur tomma intet varför hakar du upp dig på siffror då?
Min "historia" skrev jag för att visa att chiptillverkares siffror, och även biltillverkares siffror, inte alltid stämmer. Fantasisiffror finns överallt och speciellt inom bilvärlden.

Jag vet chip som ökat mer än 15hk på en turbomotor. Ett chip som höjer laddtryck och ställer upp bränslesprut m.m. ger mer än 15hk. Det finns garanterat folk här som kan bekräfta detta med bänkresultat.
Min bil är otrimmad och kommer inte bänkas förän jag beslutar mig för att trimma den. Därför har jag naturligtvis inga effektpapper på den.

Bara för att du kör en rymdraket som kör ifrån flygplan betyder det inte att alla andra suger wink

haha men låt stackarn va, han e alltid sådär...

Stackarn? jo, jag e faktiskt trött på att alla tror att chip är så satans bra. Personligen tycker jag att det är trams. Okej, har man en Saab där man kan chippa upp styrboxen och därmed sprutet som org klarar uppåt 3-400hk och ännu mer om man kan justera tändningen så kan man kalla en mappning för ett mkt bra chipp. Men då ska man ha bytt massvis annat. Och detta kallar jag mappning, inte chippning.
Ok, visa bänkpapper på en bil som endast är chippad och det har gett 50 hk så ska jag aldrig säga nåt mer ang chip. Skulle va kul att se 20hk ens.
Senast redigerat av Hardjim (12 oktober 2007)

1 741 Inlägg
12 oktober 2007
Hardjim skrev:
Stackarn? jo, jag e faktiskt trött på att alla tror att chip är så satans bra. Personligen tycker jag att det är trams. Okej, har man en Saab där man kan chippa upp styrboxen och därmed sprutet som org klarar uppåt 3-400hk och ännu mer om man kan justera tändningen så kan man kalla en mappning för ett mkt bra chipp. Men då ska man ha bytt massvis annat. Och detta kallar jag mappning, inte chippning.
Ok, visa bänkpapper på en bil som endast är chippad och det har gett 50 hk så ska jag aldrig säga nåt mer ang chip. Skulle va kul att se 20hk ens.

om du inte tror på orginal ecu så hur kan du då köra med piggyback. det är ju exakt samma sak som chippat fast du kan ställa sakerna själv. och hur många hk gör det?

felet med chip är att dom nästan aldrig är gjorda för exakta specsen som finns på bilen. och det är ett otroligt misstag. chip kan göra otroligt mycket men bara om man har någon som skapar dom efter rätta modsen.

det enda du gör med en piggyback är att lura orginal ecu och det är ju inte alls så optimalt. så sluta klaga på chip när du själv kör med nåt som är så gott som samma sak och tror du har massa hk. skulle fatta att du klagade på chip om du körde med ett vettigt sprut.

tycker du klagar på tok för mycket jämför med vad du hjälper.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

.......
2 655 Inlägg
12 oktober 2007
John87 skrev:
beemern skrev:

Det viktigaste att ha när det gäller trimning som detta är kunskap. Du kommer otroligt långt med "sniktrimningsprylar" och massa erfarenhet och främst kunskap inom området smile

exakt:D

.......
2 655 Inlägg
12 oktober 2007
Hardjim skrev:
beemern skrev:
John87 skrev:

Just 80hk är som sagt bara ett exempel. När jag skriver att jag tar ett exempel ur tomma intet varför hakar du upp dig på siffror då?
Min "historia" skrev jag för att visa att chiptillverkares siffror, och även biltillverkares siffror, inte alltid stämmer. Fantasisiffror finns överallt och speciellt inom bilvärlden.

Jag vet chip som ökat mer än 15hk på en turbomotor. Ett chip som höjer laddtryck och ställer upp bränslesprut m.m. ger mer än 15hk. Det finns garanterat folk här som kan bekräfta detta med bänkresultat.
Min bil är otrimmad och kommer inte bänkas förän jag beslutar mig för att trimma den. Därför har jag naturligtvis inga effektpapper på den.

Bara för att du kör en rymdraket som kör ifrån flygplan betyder det inte att alla andra suger wink

haha men låt stackarn va, han e alltid sådär...

men för jösse namn, sluta lipa som en barnunge. de va en slupad siffra som han tog bara som exempel...

1 661 Inlägg
12 oktober 2007
tecman skrev:
Hardjim skrev:

om du inte tror på orginal ecu så hur kan du då köra med piggyback. det är ju exakt samma sak som chippat fast du kan ställa sakerna själv. och hur många hk gör det?

felet med chip är att dom nästan aldrig är gjorda för exakta specsen som finns på bilen. och det är ett otroligt misstag. chip kan göra otroligt mycket men bara om man har någon som skapar dom efter rätta modsen.

det enda du gör med en piggyback är att lura orginal ecu och det är ju inte alls så optimalt. så sluta klaga på chip när du själv kör med nåt som är så gott som samma sak och tror du har massa hk. skulle fatta att du klagade på chip om du körde med ett vettigt sprut.

tycker du klagar på tok för mycket jämför med vad du hjälper.

Herrgud nu får du skärpa dig, ett chipp och ett piggyback sprut är väl inte ens i närheten av samma sak. Jag använder dem för att tvinga in mer soppa och högre ladd. Det är ju inte det man gör med ett chip. Dem flesta chip höjer inte ens laddtryck. Och visst vill du chippa för att höja ladd så är det bättre att köpa laddstyrning med en gång, passa för spikning bara. jag tror jag har massa hk? Ja, jag tror att jag har mer än 300 iallfall. Vad har det med saken att göra? Vi skulle väl diskutera att trimma snikbilar? Jag sniktrimmar inte min bil iallfall.

Till tråden så kan man mkt billigt trimma med en pysventil, men då måste man hålla koll på laddtrycket annars kan man spika motorn. Har man en sugmotor bil så tycker jag att man ska överladda annars kostar det en halv förmögenhet. Räkna med 1000kr per HK sade folk som kan sånt mer än jag. Fast inte alla vill ju trimma för att det ska hålla bra, vissa kör till nåt pajjar och byter då istället.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
Hardjim skrev:
..tvinga in mer soppa och högre ladd. Det är ju inte det man gör med ett chip. Dem flesta chip höjer inte ens laddtryck.

Många chip höjer visst laddtryck.
Det finns bilar där sånt sköts elektroniskt.
Du har rätt, men inte helt. Det finns bilar som du inte ökar ladd på med hjälp av ett chip, men också många där du gör det.

Men det visste du redan va? wink

1 661 Inlägg
12 oktober 2007
John87 skrev:
Hardjim skrev:
..tvinga in mer soppa och högre ladd. Det är ju inte det man gör med ett chip. Dem flesta chip höjer inte ens laddtryck.

Många chip höjer visst laddtryck.
Det finns bilar där sånt sköts elektroniskt.
Du har rätt, men inte helt. Det finns bilar som du inte ökar ladd på med hjälp av ett chip, men också många där du gör det.

Men det visste du redan va? wink

Ja det visste jag, dock så är det inte mkt alls ett chipp höjer laddtrycket.
Största problem med chip är att dem inte alls är anpassade efter bilarna dem ska sitta i.
En annan nackdel är att man minskar alla marginaler i soppasystemet.
Plus att din Volvo motor utan problem kan köra org på 92 oktan, men med chip som höjer tändnig (sugmotor) eller höjer laddet på en Turbobil och om det är ett bra chip även sänker tändningen, så är detta förmodligen anpassat för 98 och då kan du spika bilen om du tankar billigare sås. oftast så höjer chipen även spridartiden men marginalerna blir självklart mindre än org.
Har du ett sprut eller piggyback så är bilen mappad med den motor som man faktiskt har och det är bättre.
Senast redigerat av Hardjim (12 oktober 2007)

2 118 Inlägg
12 oktober 2007
en beror de ju på hur mycke man vill att de ska hålla också så man behöver ju inte ladda för mycke tongue

en polare kasta på en turbo på sin 245 -91a men det elektroniska sprutet, laddar 1.2bar me orginal sprut.. bilen har hållt hela sommaren, han kör dock på 100% etanol

D.i.l.l.i.g.a.f

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
Hardjim skrev:
Plus att din Volvo motor utan problem kan köra org på 92 oktan, men med chip som höjer tändnig (sugmotor) eller höjer laddet på en Turbobil och om det är ett bra chip även sänker tändningen, så är detta förmodligen anpassat för 98 och då kan du spika bilen om du tankar billigare sås. oftast så höjer chipen även spridartiden men marginalerna blir självklart mindre än org.

Om någon chippar en bil och sen tankar nåt mindre än 98-oktan så har den personen inte alla indianer i kanoten, så att säga.
Autotech (som jag ska dra in bilen till nåndag när jag vill ha mer kräm) säger också att 98-oktan är det som gäller. Varför skulle någon tanka 92-oktan då?

Det går, på vissa bilar, att höja laddtrycket så högt att du spräcker orginalsnurran. Tycker du att det är "inte mkt alls ett chipp höjer laddtycket"?
Nu citerade jag t.o.m dina stavfel, men annars blir det inget citat tongue

Smålänning
7 887 Inlägg
12 oktober 2007
Eller så lägger man ut dom extra tusingarna och får ett specialanpassat chipp eller en styrbox mappad efter egna önskemål. DÅ får man t.om vara med vid rullande landsvägen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 661 Inlägg
12 oktober 2007
John87 skrev:
Hardjim skrev:

Om någon chippar en bil och sen tankar nåt mindre än 98-oktan så har den personen inte alla indianer i kanoten, så att säga.
Autotech (som jag ska dra in bilen till nåndag när jag vill ha mer kräm) säger också att 98-oktan är det som gäller. Varför skulle någon tanka 92-oktan då?

Det går, på vissa bilar, att höja laddtrycket så högt att du spräcker orginalsnurran. Tycker du att det är "inte mkt alls ett chipp höjer laddtycket"?
Nu citerade jag t.o.m dina stavfel, men annars blir det inget citat tongue

Du menar att nån har gjort detta med ett chip? inte pysventil? isåfall var det ett mkt dåligt chipp, kanske va det fel på det.
Jag menade naturligtvis chip man köper till vanliga bilar, inte om du pratar om nåt hemmameck eller nåt man kan köpa till rallybilar. visa gärna vart man köper chip som dubblar laddet, för det lär behövas.

Mekaniker
472 Inlägg
12 oktober 2007
Ja eller så fattarman att om man ska trimma massa och det ska bli bra så är ett annat sprut det ända som funkar bra. Ett MS eller ett VEMS tex behöver inte kosta mer än 10K för både tändning och sprut. Att tro att mna kan trimma hur mycket som helst med en orginalbox är ju bara löjligt. Speciellt på sprut med fast fördelare som man inte äns kan ställa tändning på som på min 525a. Därför måste man antingen skaffa ett justerbart kamdrev och godkänna att bilen går skit på togång och halvkass under normalt gaspådrag. Eller så köper man ett riktigt sprut. Ju mer man trimmar en motor ju minddre lämpar den sig för gatbruk dessutom.

BMW-tok

Troligen galen...
567 Inlägg
12 oktober 2007
Hardjim skrev:
visa gärna vart man köper chip som dubblar laddet, för det lär behövas.

Känner att jag vill lägga mig lite wink

Min förra bil, s40 2.0T laddade 0,45bar orginal (jag vet vad den laddade eftersom jag hade laddtrycksmätare inkopplad, så den diskussionen behöver vi inte ta.)

Med BSR steg 1 peakade laddet på 1,1bar och låg stabilt på 1,0 bar. Så visst finns det chip som höjer (till och med mer än dubblar) laddet.

Min nuvarande bil laddade 0,8bar orginal, och med Autotech steg 1 som jag har nu peakar laddet på 1,3bar och ligger stabilt på 1,25bar.

Ett annat exempel är S60 T5 nya modellen (-05 och nyare) som har 260hk orginal, men orginalturbon är samma turbo som S60R har. Med steg 1 chip hamnar man utan problem på minst 320hk. Med helsats avgas, större spridare och steg3 chip får man ut 350hk ur den maskinen.

Jag har sett bromspapper på 2 sådana bilar med ovanstående modifieringar, och på veven är det ovan angiven effekt .
Senast redigerat av Mebb (12 oktober 2007)

Mekaniker
472 Inlägg
12 oktober 2007
Så du menar asså att ett chipp gör att spridaran blir större dom med? Asså Volvo har det inte så mycket tilltaget att dom skulle räckatill vid det laddet även om dom stog öppna konstant. Även om man höjer bränsletrycket så får man en korrupt spridarbild och jag skulle själv aldrig utsätta en bil för detta. Speciellt inte en sån ny bil som du har.

Du verkar lita blint på vad säljaren säger. dom som har bänkat har ju fått erfara många gånger att man kanske får hälften av effekthöjningen som utlovas.
Senast redigerat av BMWKimmo (12 oktober 2007)

BMW-tok

863 Inlägg
12 oktober 2007
Jodå nog går de om man kan göra mycket själv smile Kan turbo konvertera min kadett för 3000:- plus priset för slangarna smile bör väl ha runt 200+ i bilen då på ca 900kg, de skulle alltså innebära rätt fin bil för under 15 000:- smile (hänger på många bilar med turbo trots att jag kör sugis!)
Senast redigerat av Mister_Opel (12 oktober 2007)

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

Troligen galen...
567 Inlägg
12 oktober 2007
BMWKimmo skrev:
Så du menar asså att ett chipp gör att spridaran blir större dom med? Asså Volvo har det inte så mycket tilltaget att dom skulle räckatill vid det laddet även om dom stog öppna konstant. Även om man höjer bränsletrycket så får man en korrupt spridarbild och jag skulle själv aldrig utsätta en bil för detta. Speciellt inte en sån ny bil som du har.

Du verkar lita blint på vad säljaren säger. dom som har bänkat har ju fått erfara många gånger att man kanske får hälften av effekthöjningen som utlovas.

Jag menar inte att spridarna blir större. Men om du läser på lite i ämnet så ser du ganska snart att spridarna på volvos nyare modeller går långt under sin maxkapacitet med orginal programvara.

Orginalspridarna i s60 T5 hänger utan problem med upp till 320hk vid 1.35bars laddtryck. När jag plockar ut strax under 300hk på veven i min maskin så har jag många % spridarkapacitet kvar.
Senast redigerat av Mebb (12 oktober 2007)

Mekaniker
472 Inlägg
12 oktober 2007
Haha, ska jag plugga i ämnet? Jag kan tala om två saker för dig.

1: Jag jobbar på en Volvoverkstad.

2: Jag är relativt nyutbildad och i kursen om systemteknik ottomotor fick jag MVG.

Men det är klart. Du har ju hört massa folk prata som "kan sin sak" så du är nog bättre.

BMW-tok

Sök