9005
Sök

Bromsslitagevarnare?

6 903 Inlägg
Igår 18:53
Trådstartare
På min 1989 Audi 100 så ser det ut så här på kretsschemat till bromsslitagevarningen.
Bilden visar främre bromsarna.
Hur ska man tyda bilden? Hur fungerar slitage varningen i bromsbackarna?
När backarna blivit nedslitna...bryts då strömmen eller sluts strömmen?!https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6083d522639967f33d1f708f8a9fa3d4.jpg
Senast redigerat av jaka54 (Igår 18:55)

3 283 Inlägg
för 23 timmar sedan
Kretsen bryts när tråden slits av.
Vanligen så är tråden inkapslad i en plastbit som har till uppgift att slitas ned och således bryta kretsen när det är ett par millimeter kvar på beläggen.

Vill man rationalisera bort det systemet så klipper man av kablarna och byglar dem med varandra.

6 903 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Tack! Men då undrar jag? Den här kretsen är ju kopplad till bromsvarningslampan så vid en eller båda bromsbackarna slitna så ska bromsvarningslampan börja blinka! -Hur kan lampan blinka om den inte får spänning via kretsen genom bromsbackarna? Eller är det så att det är någon krets  på instrumentet som känner av att det har blivit "kabelbrott"?
Det ska tilläggas att jag har det "enklare instrumentet" på min Audi 100 2,0E med RT motorn, med en varningslampa för både . bromsbackar, hydraulkärl, bromsvätskekärl, kylarvätska i expansionskärlet, samt tryckbortfall vid brakeboostern.

4 215 Inlägg
för 4 timmar sedan
Öppen krets så lyser lampan.
Tvivlar på annat än en avkänning.
Var vanligt att ingjutna tråden gick av pga rost/ärg, och då byglade man bara.

Satt det ens på båda sidorna?
Har för mig det var ett belägg bara.

Minns det inte som blinkande lampa utan konstant lysande. Men finns säkert varianter.

6 903 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Jodå! Backarna har elanslutningar på både höger och vänster sida.
Varför jag frågar beror på att i fredags så bytte jag bromsvätska som jag brukar göra vart tredje år ungefär men...den här gången när jag startade motorn för att kontrollera att bromsarna fungerade så blinkade bromsvarningslampan hela tiden...den ville inte slockna. Jag har haft problem med blinkande lampa sedan ca 2014 och jag vet att felet kan bero på olika saker som att trycket från hydraulpumpen (ca 150 bar) inte håller i "brakeboostern", låg nivå på kylarvätska mm och läckande styrväxel. -Det sista upptäckte jag för tre år sedan då jag bytte styrväxeln , då upphörde blinkningarna helt när jag startat motorn.
Så jag frågar mig!- Vad finns det för samband med att blinkningarna började så fort jag bytt bromsvätska???
Har beställt nya bromsbackar så får se vad som händer när jag bytt dem.

4 215 Inlägg
för 1 timme sedan
Finns nivåflottör i bromsvätskebehållaren?

Hydrualtrycket till "Bomben" (som vi kallade hydrualtrycksbehållaren),  eller slitagevarningskabeln borde inte påverkas av vätskebyte.

Dålig kontakt i slitagevarnarna som kommer och går är fullt möjligt.
Kan ju testa och tillfälligt bygla i kontakten först bara, innan kablaget till beläggen klipps sönder och byglas bättre.

Minns Volvo 200serien (med två kretsar i varje framok) hade en givare för tryckbalansen mellan kretsarna som ofta lyste om det var luft. Vissa Audi kanske har liknande....
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)

6 903 Inlägg
för 51 minuter sedan
Trådstartare
Jodå!
Flottörer i samtliga behållare (expansionskärl,  bromsvätska och hydraulvätska).
Ska sätta dit tryckmätaren på "brakeboostern" i morgon och kolla trycket (hade den monterad i ca 6-7 år sedan). Men hydraultrycket verkar bra eftersom jag kan trycka på bromsen ca 30-35 gånger (motorn avslagen) utan att tryckgivaren på "brakeboostern" slår till. Den slår till när trycket sjunker under ca 90 bar.  -Kan inte begripa sambandet med att byta bromsvätska och blinkande bromsvarningslampa

Sök