4473
Sök

Ersättning vid krock

97 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Hejsan,

Har en bil med trafikförsäkring som jag krockade med för drygt en månad sen. Den andra föraren var helt skyldig och försäkringsbolaget har godkänt det. Det kommer att dröja drygt en månad till innan jag får lämna in bilen till närmaste verkstad som jag vart skickad till där dom besiktar bilen om den ens är värd att laga (troligtvis inte). Bilen är värd ca 15000:-

Från den dag jag blev påkörd tills den dag jag har fått lämna in bilen och troligen fått bilen inlöst av mitt försäkringsbolag så kommer det att ha gått 3 månader. Bilen startar och går "väll" att köra, men jag är ingen mekaniker och vet inte om den kommer att rasa ihop eller stanna på nått olämpligt ställe heller så jag har inte kört bilen utan köpt en annan bil eftersom att jag mer eller mindre var tvungen.

Går det att få nån ersättning från försäkringsbolaget på nått sätt även för lidande utan bil i 3 månader? Försäkringsbolaget har iaf gett den andra föraren skyldig till hela olyckan då jag vart påkörd bakifrån när jag stod still.

Nån som har nån idé?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 augusti 2010
Finns väl en sorts stilleståndsförsäkring?

Ett annat tips är att köra till en annan verkstad, väntetiden för att ta emot en krockad Lexus var 2 månader drygt (Semestertid) i Halmstad. I Kungsbacka tog de emot bilen, besiktigade den och lagade den på mindre än en vecka så den blev klar tills deras semester. I mitt tycke var det klart värt att köra upp bilen dit, men då var bilen i fråga visserligen fullt körbar även om den fått sig en smäll bakifrån.

Och just detta, att den var ok att köra, fick jag märkesverkstaden i stan att titta på och godkänna. Mitt tips är att du ringer ditt försäkringsbolag och försöker få en lösning. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

KHRacing
24 augusti 2010
Du skulle ställt av fordonet dagen efter så hade du sparat massa skatte / försäkrningspengar iaf.

97 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Finns väl en sorts stilleståndsförsäkring?

Ett annat tips är att köra till en annan verkstad, väntetiden för att ta emot en krockad Lexus var 2 månader drygt (Semestertid) i Halmstad. I Kungsbacka tog de emot bilen, besiktigade den och lagade den på mindre än en vecka så den blev klar tills deras semester. I mitt tycke var det klart värt att köra upp bilen dit, men då var bilen i fråga visserligen fullt körbar även om den fått sig en smäll bakifrån.

Och just detta, att den var ok att köra, fick jag märkesverkstaden i stan att titta på och godkänna. Mitt tips är att du ringer ditt försäkringsbolag och försöker få en lösning. smile

Det fanns ingen sådan märkesverkstad i min stad och närmaste var grannstaden 2 mil bort. Det är semestertider och mycket att göra för dom därav lång väntetid. Har pratat med försäkringsbolaget och berättat för dom. "Fullt körbar" har jag svårt att avgöra om bilen är, bilen fick smällen i dragkroken bakifrån och skadorna är plåtskador i bakskärmarna och fastklämd dörr bak. Jag vet inte om bilen kommer att ge upp när jag står någon mil bort.

97 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:
Du skulle ställt av fordonet dagen efter så hade du sparat massa skatte / försäkrningspengar iaf.

Jag har ställt av den och den står bara väntandes. Jag har i princip tvingats att köpa en ny bil eftersom att jag behöver bil till jobbet osv. Jag blir hårt drabbad även fast jag inte är vållande till olycka. Det är inte säkert att alla har råd att snabbt köpa ny bil.

Det är det jag funderar om man kan få någon ersättning för!?

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 augusti 2010
När jag hade bilen skadad fick jag ingen ersättning för den tiden bilen inte stod på verkstad. Med andra ord gick det i ordningen:

1. Skadebesiktning, in med bilen i en vecka, få hyrbil under tiden
2. Beslut om reparation och dess omfattning samt skuldfråga
3. Ta hem bilen och vänta på att verkstaden har tid att ta in den
4. Vänta 2 månader på en jävla Viggen-front
5. In med bilen och få den fixad på allt som allt 3 månader

IF som bolag då. Känns lite småkul med tanke på deras TV-reklam där han bara hinner vända sig om efter dikeskörningen och bilen är reparerad lol

I mitt dåvarande avtal stod det tydligt att stilleståndsersättning utgår med 100 kr/dag om man inte tar hyrbil under den tiden bilen står på verkstaden och arbetas på. Med andra ord täckte min IF-försäkring jag hade då endast stillestånd för den tid bilen var på verkstad, och högst 45 dagar, 14 dagar vid beslut om inlösen. Nu var ju min bil körbar. Hade den inte varit det har jag svårt att tänka mig att de hade fixat en bärgare och dumpat den på min parkering under väntetiden på delar.

Sök