5983
Sök

Volvo s40 -99 startade inte, "exploderade" & började ryka

9 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
Imorse när jag skulle starta bilen ville den inte alls, det rasslade till från motorhuven och jag tänkte att det såklart var batteriet som hade gett upp. Min sambo styrde och jag knuffade på nerför några backar, tänkte få igång den på det sättet men det gick inte. Min sambo öppnade mororhuven och tittade lite och så bad han mig vrida om nyckeln och när jag gör detta exploderar hela skiten.
Det small till sjukt högt och en plastbit flög iväg och sen började det ryka som bara den inne i bilen vid ratten. Fick lite panik och tittade inte precis var det kom ifrån. Det slutade efter ca 1 min. Och sen var den helt död. Har letat och letat men kan inte hitta vad plastbiten kommer ifrån !
Någon som har en aning om vad det var som hände med bilen, vad som är sönder osv ?

Hoppas på svar. /M

10 287 Inlägg
25 augusti 2010
Kolla om batteriet har exploderat. Detta låter som batterifel / kortslutning och tyvärr är det säkerligen verkstad som gäller om det har gått så långt att det börjat ryka vid ratten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

9 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Kolla om batteriet har exploderat. Detta låter som batterifel / kortslutning och tyvärr är det säkerligen verkstad som gäller om det har gått så långt att det börjat ryka vid ratten.

/Göran

Hur ser man det ? Det syns ingenting utanpå batteriet eller så.
Det är något vitt pulverliknande som låg runtom "+skruven" på batteriet.
För när det small flög något inne bilen.

Tack M

10 287 Inlägg
25 augusti 2010
OK.

Det framgick inte av din första post.

Nåja, jag tror fortfarande att det är något fel i elsystemet. Kan man så är det första man gör att mäta batterispänningen. Har man inte möjlighet att göra det så är det verkstad som gäller.

/Göran

toccat skrev:
För när det small flög något inne bilen.

Tack M

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

9 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Felet var fan att airbagen small i bältet. Något vi inte alls la märke till !
Ett nytt bälte och sen till verkstaden och släckte lampan.

Tack för hjälpen

690 Inlägg
5 september 2010
du menar bältessträckaren?
Om den nu utlöst bara sådär så torde det vara något elfel eller liknande som bör ses över så det inte händer igen...
Tänk dig att du ska sätta på dig bältet och är halvvägs ner med det när den går av igen... har du otur så skär den av eller sliter med sig några fingrar eller hela handen i värsta fall...
Senast redigerat av AEN (5 september 2010)

Sök