4830
Sök

Startproblem Opel Astra -92

1 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Jag behöver hjälp med min Astra 2,0 i -92. Det började med att den ibland inte slog till startmotorn. Bara klicket från solenoiden hördes. Trodde det var batteriet och köpte nytt. Då fungerade det en kort tid. Sedan likadant igen. Köpte ny beg startmotor. Fungerade igen ett par gånger sedan bara klick igen. Drog extra, grov kabel från batteriet till starmotorn. Fungerade men bara ibland. Kan någon hjälpa mig? Instruktionsboken försvann med förra ägaren. Har startrelät något med detta att göra och var sitter det?
(12 V på startmotorn men när bendixdrevet går in sjunker spänningen till 2,8 V).

21 761 Inlägg
26 augusti 2010
Eftersom det egentligen inte blev speciellt mycket bättre när du drog ny pluskabel så får du kolla upp batterijordkabeln/flätan, är det flera jordkablar så kollar du upp samtliga. Glöm inte bort själva batteripolskorna, även de kan vara dåliga.

Du kan dock göra en enkel mätning som visar vilken kabel det blir spänningsförlust i. Sätt mätpinnarna i varsin ände på den aktuella kabeln så mäts spänningsfallet i kabeln. Om allting är korrekt så ska mätvärdet vara så nära noll volt som möjligt, men visar det flera volt så har du hittat rätt "felområde" och kan göra en mer noggrann undersökning. smile

Vid mätningen så ska du alltså även vrida nyckeln i startläge för att få belastning i kablarna.

1 Inlägg
11 september 2010
HJÄLP        kan någon komma med lite hjälp om vadsom kan vara fel på vår opel astra 1.6 -95 det är en automat.
Från att ha gått perfekt tills igår morse så startar den inte i går kväll. vrider om nyckeln och panelens ljus tänds men inget ljud från bilen och den startar inte. försöker att stänga av med nalla ljusen på bilen förblir tända när jag drar ut nyckeln. var tvungen att koppla bort batteriet för att släcka den. Har någon något tips om vad det kan vara...    Startrelät sa någon....? Tackar

Sök