5709
Sök

Mitsubishi Colt 94, Batteri stendött

5 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Hej,

Skulle använda bilen idag, men batteriet var stendött. Ingenting hände när man vred om nyckeln (och larm osv funkade inte heller).

Jag använde bilen så sent som i fredags kväll då den startade utmärkt (idag söndag em). Kan batteriet verkligen ha kroknat på den korta tiden? Eller kan det vara något annat fel på bilen (tex generatorn)?

Jag har mätt spänningen mellan batteripolerna med en voltmeter, och fick låga 3,75V. Öppnade och kollade vätskan i cellerna, man ser att det är vätska där men jag kan inte avgöra om det är tillräckligt (det finns inga min-max-linjer eller något liknande).

Generatorremmen verkar i alla fall vara intakt.

Är det nån idé att byta batteri eller tyder den snabba urladdningen på att det är något annat fel? (Urladdningen kanske inte alls är snabb, jag vet väldigt lite om det här.)

Tacksam för svar och tips!

med vänlig hälsning

-J

21 761 Inlägg
29 augusti 2010
Vet du hur gammalt batteriet är?

En sån där urladdning är direkt skadlig för bilbatterier, även djupcyklingsvarianter. Om batteriet är relativt nytt och fräscht så kan det gå att ladda upp det igen, men det kan vägra att ta emot laddning. Urladdningen var snabb, det har du rätt i. Frågan är ju om någon lampa har varit påslagen eller om batteriet själv har fått kortslutning i någon/några celler.

Är batteriet ett antal år gammalt så får du nog vara beredd på byte, det kan man säga. När/om du sätter dit ett annat batteri så bör du dock göra tjuvströmsmätningar för att säkerställa att det batteriet inte råkar ut för onödig urladdning. smile

Har du möjlighet att tillfälligt låna ett batteri så kan du redan nu göra provmätningar, då får du eventuellt reda på vad som kan ha orsakat urdragning av ordinarie batteriet.

5 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Tack Drönirettab!

Batteriet är gammalt, jag har inte bytt det sen jag köpte bilen (begagnad) för ca fem år sen. Så jag är helt beredd på (och OK med) att köpa ett nytt. Jag vill bara inte att det nya också stendör efter nån dag på grund av att något annat är fel.

Jag antar att jag bör göra en tjuvströmsmätning genom att koppla in en amperemeter mellan polen och ena kabeln, stämmer det? Hur mycket läckage är OK?

Jag tror inte jag hade någon lampa på i bilen, men jag är inte helt säker såklart. Möjligt att jag hade någon innertakslampa på, jag tror inte det, men strålkastarna var i alla fall av.

En annan grej: i min bilmanual står det att kapaciteten ska vara "36, 48 eller 52Ah". Jag antar att det betyder att det är OK att tex sätta in ett 50Ah batteri, stämmer det? Eller måste det vara exakt 36, 48 eller 52? Och går det att sätta i ett starkare, tex 58Ah (om det får plats)?

21 761 Inlägg
29 augusti 2010
Jag ser egentligen bara fördelar med att sätta så stort batteri som får plats på batterihyllan, enda nackdelen är väl plånboken i så fall. wink

Du har rätt i det där med tjuvströmsmätningen, precis så hade jag tänkt föreslå. En sån där bil ska inte dra mycket ström i avstängt läge, såvida inte en massa extrautrustning sitter monterat (tex larm och "lull lull"). Jag kan gå med på typ 50 mA som mest på den bilen, men det bör ligga på lägre värde.

Ligger det på flera hundra mA så får du kolla upp diverse smålampor, men rör det sig om flera ampere så kan tex generatorns diodbrygga vara en misstänkt bov. I så fall tar du loss den grova generatorkabeln och mäter mellan generatorns B+ och kabeln, även kabeln på D+ får mätas också har jag för mig (lite osäker). smile

5 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Tack igen Drönirettab!

Gick upp och kollade bilen igen, och självklart var innerbelysningen på med ett svagt glödande sken. Nu är den i alla fall avstängd, det misstaget gör jag nog aldrig om.

Ska försöka starta den med en kompis startkablar och köra runt ett tag, förhoppningsvis tar batteriet emot ström då. Om det slutar med att jag ändå måste köpa ett batteri känns det i alla fall som att jag slipper felsöka.

Tusen tack!

5 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
PS, kul namn, jag knäckte koden :-)

21 761 Inlägg
29 augusti 2010
Äsch, nu blev jag avslöjad. wink

Batteriet ska laddas upp med batteriladdare om du vill kunna använda det ett tag till, det finns ingan chans i världen att generatorn ska hinna ladda upp det genom att "köra runt ett tag". Ifall det tar emot laddning så kommer det säkert att ta kanske två dygn innan det är fulladdat (enligt laddaren alltså). smile

5 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Aj då. Jag bor i lägenhet och kan inte dra ut kabel till gatan även om jag hade haft en batteriladdare (vilket jag alltså inte har...). Kan såklart ta in batteriet i lägenheten också men då kanske det är lika enkelt att bara köpa ett nytt batteri istället.

Tack för infon.

3 259 Inlägg
30 augusti 2010
Prova att "köra runt" i en halvtimme eller nåt och sedan stänga av bilen(på en bra plats) o se om den startar igen,(går ju också att stänga av den i farten, startar den inte på startmotorn går den ju att rulla igång) gör den inte det så kan du prova att ladda upp batteriet igen med batteriladdare! Är det ett friskt batteri tar det emot ström tillräckligt för att kunna starta bilen igen efter lite körning, dock blir det aldrig fulladdat bara av att köra(om man nu inte tar en tripp på några timmar)

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök