3669
Sök

Vilken utbildning krävs för att få köra brandbil?

Gréve
497 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
som de står i rubriken.. ett C-kort är ju självklart, men tänkte om någon vet lite mera hur de ligger till.. skulle vara roligt å byta upp sig lite cool

by proxy
167 Inlägg
30 augusti 2010
Att bli brandman verkar va ett bra sätt...wink
http://www.msb.se/brandman

Dura lex, sed lex

Trucker
64 Inlägg
31 augusti 2010
räcker med ett c-kort för att använda den i privat bruk tror jag tongue

"Jag litar inte på nått halvfabrikat med en spricka i botten och som blöder 5 dagar i månaden utan att dö"

1 653 Inlägg
31 augusti 2010
som sagt, du måste va brandman...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Gréve
497 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
740Turbo skrev:
räcker med ett c-kort för att använda den i privat bruk tror jag tongue

aa privat ja, men tänkte att de kan vara roligt å köra som en dåre i stan med 3 kubik vatten i en tank som skvalpar runt, å då lär man ju jobba med de^^

Gréve
497 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
men som sagt, att behöva vara brandman bara för å få köra låter nästan jobbigt :p

49 Inlägg
31 augusti 2010
The_Rebel skrev:
men som sagt, att behöva vara brandman bara för å få köra låter nästan jobbigt :p

bara en liten fråga ? du vill köra brand bil, men är jobbigt att behöva vara brandman för att göra det. vf ska du  då köra brandbil?

Gréve
497 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
CoTTeX skrev:
The_Rebel skrev:

bara en liten fråga ? du vill köra brand bil, men är jobbigt att behöva vara brandman för att göra det. vf ska du  då köra brandbil?

jag vill köra brandbilen å sånt men vill inte springa in i eld å lågor å släpa ut folk som jag inte gillar.. då får de vara

49 Inlägg
31 augusti 2010
The_Rebel skrev:
CoTTeX skrev:
The_Rebel skrev:

jag vill köra brandbilen å sånt men vill inte springa in i eld å lågor å släpa ut folk som jag inte gillar.. då får de vara

vf inte köra vanlig lastbil?

1 653 Inlägg
31 augusti 2010
om du kör brandbil men inte är brandman så är du onödig barlast och tar upp en plats helt i onödan i brandbilen, mao du ska va brandman för att få ratta röd lastbil med blåljus.
vad ska du göra annars när ni kommer fram till branden, ställer dig bredvid och tittar på eller?

Det är rätt logiskt om du frågar mig att man självklart har utbildning för att utöva yrket om man ska framföra deras fordon under utryckning, samma gäller ju ambulans och polis osv...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 161 Inlägg
31 augusti 2010
CoTTeX skrev:
The_Rebel skrev:
CoTTeX skrev:

vf inte köra vanlig lastbil?

Jag frågar det samma?

Är garanterat samma sak som att köra en tankbil bara det att ska du köra lika fort i tät bebyggt så blir det olagligt..

Och om skvalpandet så är det antagligen "skvalp väggar" i tanken..

956 Inlägg
31 augusti 2010
The_Rebel skrev:

HAHAHAHA.
Så dumt. Så du ska vara chaufför åt brandmännen som ska jobba? Varför inte göra allt mer effektivt och ha en brandman med som kör som kan hjälpa till när de kommer fram?
Men visst, sticka in ett mandat till Riksdagen.
Du kan ju börja med om att föreslå att polisen ska ha nån som kör polisbilen åt dem till utryckningarna. Sen kan ju den sitta o uggla i bilen tills det är klart att åka där ifrån.

Så dumt....

Gréve
497 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Glader9991 skrev:
The_Rebel skrev:

HAHAHAHA.
Så dumt. Så du ska vara chaufför åt brandmännen som ska jobba? Varför inte göra allt mer effektivt och ha en brandman med som kör som kan hjälpa till när de kommer fram?
Men visst, sticka in ett mandat till Riksdagen.
Du kan ju börja med om att föreslå att polisen ska ha nån som kör polisbilen åt dem till utryckningarna. Sen kan ju den sitta o uggla i bilen tills det är klart att åka där ifrån.

Så dumt....

haha nej skönt som fan ju^^  btw så är jag redan lastbilschaufför till yrket..

1 948 Inlägg
31 augusti 2010
Samma sak som att köra "vanlig" lastbil e det ju då inte... med tanke på att dom gör bortåt 150-160 och att folk viker ner i diket när dom får syn på dig i backspegeln smile

Men att få jobb som "brandbils-chaufför" kommer du aldrig få smile Lär känna en brandman så kanske du får provköra wink
Senast redigerat av baltis (31 augusti 2010)

49 Inlägg
31 augusti 2010
baltis skrev:
Samma sak som att köra "vanlig" lastbil e det ju då inte... med tanke på att dom gör bortåt 150-160 och att folk viker ner i diket när dom får syn på dig i backspegeln smile

Men att få jobb som "brandbils-chaufför" kommer du aldrig få smile Lär känna en brandman så kanske du får provköra wink

150-160??

1 948 Inlägg
31 augusti 2010
CoTTeX skrev:
baltis skrev:

150-160??

km/h... förstod du inte det? tongue

49 Inlägg
31 augusti 2010
baltis skrev:
CoTTeX skrev:
baltis skrev:

150-160??

jag fatta, men tror knappast dom gör det

1 948 Inlägg
31 augusti 2010
CoTTeX skrev:
baltis skrev:
CoTTeX skrev:

150-160??

du tror... jag vet hehe big_smile faktum är att nerikes brandkår i kumla/hallsberg har en som gör 180 MEN michelin vägrar godkänna sina däck för den hastigheten så dom håller sig till max 160 med den bilen.

49 Inlägg
31 augusti 2010
baltis skrev:
CoTTeX skrev:
baltis skrev:

du tror... jag vet hehe big_smile faktum är att nerikes brandkår i kumla/hallsberg har en som gör 180 MEN michelin vägrar godkänna sina däck för den hastigheten så dom håller sig till max 160 med den bilen.

max ja men dom håller ju inte det

1 948 Inlägg
31 augusti 2010
CoTTeX skrev:
baltis skrev:
CoTTeX skrev:

max ja men dom håller ju inte det

Håller inte? Som i att dom inte kör i dom hastigheterna eller att bilarna går sönder? Jo då dom kör så fort, när det tillåts! Bättre att brandbilen kommer fram till branden än att den kör ihjäl 2 människor på vägen dit smile Brandkåren som jag snackade om ligger brevid en motorväg... så deras bilar åker i den hastigheten ganska så ofta.

Sök