5681
Sök

Saab ng900 -94 Broms och kopplingsproblem

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Halloj, har en saab ng900 2.0s -94 som jag ägt i ca 3 månader...
Efter ca 1 månad rasade kopplingen, rådfrågade mina nära och kära efter en bra men billig verkstad som kunde fixa ett nytt kopplingskit samt montera. Hittade en som kunde göra det för en rimlig peng??? (6000:- nyttkopplingskit + montering + ny växellådsolja) Är det ett ok pris?
Var vid den tiden skadad i axeln och kunde därför inte köra bilen från verkstaden, så min kompis fick göra det. Han tyckte den kändes bra.

Felen;
1. När jag körde min bil första ggn efter att axeln hade var fixad så hörde jag att det är som ett "surrande" ljud när jag trycker ner kopplingen... (när man "raceväxlar" låter det nästan som en tyst liten dump wink )

Troligt fel enligt mig; Urtrampningslagret?

2. När jag kör med för "hög växel" tex 5:an i 55-60km/h så är det prcis som att bilen hoppar fram (oregelbundet) när jag gasar. Men varvtalet ökar inte!? (har inte varvräknare)

Troligt fel enligt mig; Kopplingen slirar till på något vis eller att bromsarna nypertill?

3. När jag bromsar så är det precis som att Abs;en slår till... Känns väligt konstigt och bromspedalen blir lite stummare...  och inte full bromsförmåga. Det "smäller" som ett smatterband också.
(Obs, detta hander bara ibland)

Troligt fel enligt mig; abs;en???

4. När jag kör,rullar osv... låter det framifrån ett tickande som ökar med hastigheten...

Troligt fel enligt mig; Någon axel utav något slag!?

Har ni några frågor så är det bara att ställa dom smile
Är inte speciellt bra på bilar, så hade varit skönt med era funderingar.

Mvh/Figge

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Sök