Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11
Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett hörn.
Hej gott folk............... Det har gått en tid sen det hände något med turbomotorn. Har fått hem vevaxeln och så men har haft fullt upp med annat. Bland annat att göra en bra vinstaffär på en audi a3, meckat ihop en vinterbil (740) och smällt bmwn i ett räcke...
Lite framtidsplaner: Har ju lite mer på gång än bara turbomotorn så trycker in allt i den här projekttråden... Ska köpa en halvrostig bmw 328 touring nästa vecka (för pengarna från audiaffären) och flytta över allt lullull från den krockade 325an.
Tänkte flytta över toppen från 325an och ta bort vanosen, lägga på extraktorgrenrör, coilovers, lamelldiff, m20svänghjul och sachskopplingen etc. Lär bli gott mos till nästa sommar 2.8l.
Turbomotorn ska snart börjas plockas ihop med...
Lite bilder nudå: Innan:
Efter: Ingen särskillt hård smäll egentligen, så jävla mjukt i fronten...
Audin som jag ägde ca 2,5 månad:
Vinteråket var det en del pyssel med men nu är den igenom besiktningen. Det sitter en iordninggjord 531 topp och annan kam i Enhjular gott:
Meckade in en finstol när jag ändå var igång:
Det var allt för tillfället, köper 328an nästa vecka, sen blir det tomteverkstad hela vintern
/T
Senast redigerat av Tuggummimannen (6 november 2011)
Ska plocka över så mycket som möjligt från 325an till kommande 328a, ska försöka sälja av mycket delar också innan den skrotas. Skicka pm om något är av intresse så får vi se om jag vill ha det till 328an eller inte
Fan va meck det blev igår kväll... Jag och fredde hinka ur motorn ur 325an efter jobbet.
Köpte 328an idag med, blir gott att hugga tänderna i i vinter :)
Bilder från gårdagens dumheter:
Skar i hjärtat när Fredde tog till slipen:
Plopp!:
Kvällens klantighet: Jag och fredde vurpade med motorlyften och gjorde ett fint märke i farsans(!!) garage:
Lite bilder på Vinterpulkan:
Får lacka svart under andra framlyset också så det ser någorlunda vettigt ut... Annars rätt fin för att vara en ful bil :)
Och slutligen den nyinköpta touringen:
19k mil, 6 ägare, lite rost i här och var, men den är fin undertill. Något ska man ju ha att göra i vinter...
Planen är nu att få tourungen genom besiktningen (byta kattarna och ett bromsrör) och sedan plocka ner den och trimma och göra iordning under vintern och ha den klar till nästa sommar :)
Då har man börjat lite lätt med touringen... Först ska den alltså genom besiktningen, och det som krävs för det är fungerande katalysatorer och bytta bromsrör bak. Fick av avgassystemen från både touringen och 325an idag och spånar lite på hur jag ska kunna använda 325ans katalysatorer på 328ans system... tror jag har en idé
325ans till vänster och 328ans till höger:
hmmm.... Knixet är ju att 328ans kattar är böjda... Tänkte kapa bort kattarna och resonansljuddämparna på 328ans och svetsa dit två böjar och 325ans kattar.
Har någon ett annat förslag på smidigt ett sätt att använda 325ans kattar, så framför gärna det!
-stoffe- skrev: sätt dit hela 325 ans istället. går inte de?
Det skulle kunna gå för besiktningen faktiskt , men tänkte bygga lite mer långsiktigt. På 325ans går det ju ihop till ett tvåtumsrör vid lambdan, funderar på om det är lite litet för en 2.8 liters sexa som ska varvas, blir nog bättre med dubbla rör då
Kollade lite i touringens papper och den är importerad från tyskland i september 2001. Det förklarar rostangreppen då de oftast har tunnare grundlack då de inte saltar vägarna där. Det förklarar även varför den är i princip helt rostfri under Verkar som om jag fått tag i en potent kärra ändå
Flawo0 skrev: Alltid lika kul att se dig fixa och dona! Följde din andra tråd med, Ska blir kul att se vad det blir av denhär!
Jadå, blir najs med touring
Stoffe: Det är ett bra tips, kanske gör så, får se... Eller så kanske jag bygger ordentligt med desamma, har inte bestämt mig än
Mvh /T
Senast redigerat av Tuggummimannen (15 november 2011)
granen_ skrev: Tycker att du ska bygga typ från grunden så de blir bra med flöde;)
Bara det är två rör hela vägen och inte går ihop till ett någonstans så duger det Om man slipar upp lite och gör koniskt framme där avgasrören möter grenrören för extraktorgrenrören är lite grövre än orginal
granen_ skrev: Du kan ju dra med så dom korsar varandra jämmna ut trycket, fast vet inte hur mycket det gör på en 6a. v8or brukar man göra så, lite bättre med effekt blir de
Det kanske man kan göra sen... måste läsa på lite om det där först kan tänka mig att den bättre cylinderraden hos en v8 drar upp den dåliga en aning, men vet inte hur det blir på en sexa
Då var bromsrören bak bytta, efter många svordomar och lite skrik och sparkhjälp från Fredde. Rören går ju över tankhelvettet så ena fick vi fan inte loss, så har dragit det ena röret på ett annat sätt.
Vart bara två bilder:
Ska åka ner till besiktningen imorn, får se hur det går
Besiktigade imorse. bromsrören gick igenom men fortfarande högt hc-värde, låg på 112 . Men då kan man utesluta kattarna.
Lambda låg på 1,03 (övre gränsen) så antar att den går lite snålt. Tänkte leta efter spruckna vacuumslangar och byta tändstift. Något mer man kan göra?
Jag har läst runt lite på nätet och tydligen kan hc-värdet bli högt om man inte bytt olja stift och filter på länge, så har köpt olja och filter ska mäta avgasvärdena och ev besiktiga på tisdag. Sen blir det att börja riva i den
zemet skrev: Tycker det låter lite som en myt att olja och stift skulle påverka hc värdet såpass mkt att man inte klarar besiktningen pga det.... Troligare att du har något litet hål innan katten lr grenrörspackningen/byxrörspackningen som läcker.
Okej, det låg ifs bara 12 över gränsen . Tyckte att det inte läckte något, men kollar det en extra gång idag tack för tipset !
Då har jag bytt: kattar, bromsrör bak, tändstift, olja, oljefilter och luftmassemätare. Nu bör den gå igenom !
Gårdagens klantighet: Fick ett ryck när jag kom hem från tjenen igår klockan 22 och skulle ut och byta olja och oljefilter på bilen i stormen. Sent, trött, grining, lätt stressad... När jag äntligen var klar hissade jag ner bilen och KRAS! Jäklar, bunkhelvettet med spilloljan från oljebytet var kvar under bilen, eller i alla fall resterna av den. 6,43 liter olja rätt ner i geosfären! Offrade 30 minuter samt resterande trasor i garaget till att åtgärda det grövsta, suck!
Delarna av bunken ligger nu i skrothögen:
Dagens klantighet: Låg under bilen för att se om avgaset var tätt överallt och får något ryck och sätter undre delen av ögonbrynet i en neråtstickande bult: Fyller år på torsdag så släkten kommer på besök, hoppas inte det svullnar upp... Lyckat!
Skrutt 328an hade för högt hc värde ändå prövade tanka 70-30 med etanol också utan resultat... så förmodligen drar han tjuvluft vid någon vacuumslang under insuget. Så nu bajsar jag i att försöka få skiten genom besiktningen och bygger om den först istället... Kör den till en trång garageplats som jag fått hyra billigt nu i veckan...
Nu gäller det att ta allt värdefullt från 325an innan snön kommer:
cykelpump skrev: men ta å spreja lite bromsrengöring eller startgas vid alla gummislangar/vakuumslangarnas anslutningar så märker du fort om han drar luft
MVH
Det är sant, men ska ju ändå lyfta ur motorn och byta topp/ renovera toppen, så det spelar inte så stor roll nu
cykelpump skrev: men ta å spreja lite bromsrengöring eller startgas vid alla gummislangar/vakuumslangarnas anslutningar så märker du fort om han drar luft
MVH
Det är sant, men ska ju ändå lyfta ur motorn och byta topp/ renovera toppen, så det spelar inte så stor roll nu
/T
jaja men då är det skitsam, tänkte att du kanske tyckte de va värt att prova å se ifall den går att skrämma igenom bess