Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11

Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett hörn.
  • 235 Följare
  • 502 018 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 juli 2017
-stoffe-
14 november 2011 · 1 271 Inlägg

sätt dit hela 325 ans istället. går inte de?

Tuggummimannen Taggad
14 november 2011 · 1 507 Inlägg

-stoffe- skrev:
sätt dit hela 325 ans istället. går inte de?

Det skulle kunna gå för besiktningen faktiskt smile, men tänkte bygga lite mer långsiktigt. På 325ans går det ju ihop till ett tvåtumsrör vid lambdan, funderar på om det är lite litet för en 2.8 liters sexa som ska varvas, blir nog bättre med dubbla rör då smile

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Flawo0
14 november 2011 · 136 Inlägg

Alltid lika kul att se dig fixa och dona! Följde din andra tråd med, Ska blir kul att se vad det blir av denhär! big_smile

-stoffe-
15 november 2011 · 1 271 Inlägg

Tuggummimannen skrev:

-stoffe- skrev:
sätt dit hela 325 ans istället. går inte de?

Det skulle kunna gå för besiktningen faktiskt smile, men tänkte bygga lite mer långsiktigt. På 325ans går det ju ihop till ett tvåtumsrör vid lambdan, funderar på om det är lite litet för en 2.8 liters sexa som ska varvas, blir nog bättre med dubbla rör då smile

Mvh
/T

gör de å bygg nytt roligare efter bes

Tuggummimannen Taggad
15 november 2011 · 1 507 Inlägg

Kollade lite i touringens papper och den är importerad från tyskland i september 2001. Det förklarar rostangreppen då de oftast har tunnare grundlack då de inte saltar vägarna där. Det förklarar även varför den är i princip helt rostfri under smile Verkar som om jag fått tag i en potent kärra ändå smile

Flawo0 skrev:
Alltid lika kul att se dig fixa och dona! Följde din andra tråd med, Ska blir kul att se vad det blir av denhär! big_smile

Jadå, blir najs med touring smile

Stoffe: Det är ett bra tips, kanske gör så, får se... Eller så kanske jag bygger ordentligt med desamma, har inte bestämt mig än tongue

Mvh
/T

Senast redigerat av Tuggummimannen (15 november 2011)

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
granen_
16 november 2011 · 32 Inlägg

Tycker att du ska bygga typ från grunden så de blir bra med flöde;)

Senast redigerat av granen_ (16 november 2011)

Tuggummimannen Taggad
19 november 2011 · 1 507 Inlägg

granen_ skrev:
Tycker att du ska bygga typ från grunden så de blir bra med flöde;)

Bara det är två rör hela vägen och inte går ihop till ett någonstans så duger det big_smile Om man slipar upp lite och gör koniskt framme där avgasrören möter grenrören för extraktorgrenrören är lite grövre än orginal smile

/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
granen_
19 november 2011 · 32 Inlägg

Du kan ju dra med så dom korsar varandra jämmna ut trycket, fast vet inte hur mycket det gör på en 6a. v8or brukar man göra så, lite bättre med effekt blir de

Tuggummimannen Taggad
19 november 2011 · 1 507 Inlägg

granen_ skrev:
Du kan ju dra med så dom korsar varandra jämmna ut trycket, fast vet inte hur mycket det gör på en 6a. v8or brukar man göra så, lite bättre med effekt blir de

Det kanske man kan göra sen... måste läsa på lite om det där först tongue kan tänka mig att den bättre cylinderraden hos en v8 drar upp den dåliga en aning, men vet inte hur det blir på en sexa smile

/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
19 november 2011 · 1 507 Inlägg

Update 19 nov

Har byggt klart 328ans avgassystem. Blev inte alltför extremt för tillfället då sista dag för efterkontroll hos besiktningen är på måndag :S

Blev ganska bra och kan förbättras senare (Slipa upp mynningarna mot grenrören och byta bakre dämparen till min remus som jag hade på 325an) big_smile

328ans till höger:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-15b277b1a2ba81c1296b2501ee49aeb4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-c7af95196e78634d4f5b14f96e811083.jpg

Jonte på besök med miggen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-bc5d130236a683ba48f5f38cceabf40d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-d06108d104437c4893bdb3a0fcc1b3ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-0d6af915352904cec29d05a55c54bfbf.jpg

/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
22 november 2011 · 1 507 Inlägg

Update 22 nov

Då var bromsrören bak bytta, efter många svordomar och lite skrik och sparkhjälp från Fredde.
Rören går ju över tankhelvettet så ena fick vi fan inte loss, så har dragit det ena röret på ett annat sätt.

Vart bara två bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-78de41f3d5c4a4d6a2e04ba5ee5ebb8f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-30c0d0d8ca20be1681718265a9499613.jpg

Ska åka ner till besiktningen imorn, får se hur det går big_smile

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
23 november 2011 · 1 507 Inlägg

Besiktigade imorse. bromsrören gick igenom men fortfarande högt hc-värde, låg på 112 sad. Men då kan man utesluta kattarna.

Lambda låg på 1,03 (övre gränsen) så antar att den går lite snålt.
Tänkte leta efter spruckna vacuumslangar och byta tändstift. Något mer man kan göra?

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
25 november 2011 · 1 507 Inlägg

Jag har läst runt lite på nätet och tydligen kan hc-värdet bli högt om man inte bytt olja stift och filter på länge, så har köpt olja och filter smile ska mäta avgasvärdena och ev besiktiga på tisdag.
Sen blir det att börja riva i den smile

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
zemet
25 november 2011 · 4 061 Inlägg

Tycker det låter lite som en myt att olja och stift skulle påverka hc värdet såpass mkt att man inte klarar besiktningen pga det.... Troligare att du har något litet hål innan katten lr grenrörspackningen/byxrörspackningen som läcker.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Tuggummimannen Taggad
26 november 2011 · 1 507 Inlägg

zemet skrev:
Tycker det låter lite som en myt att olja och stift skulle påverka hc värdet såpass mkt att man inte klarar besiktningen pga det.... Troligare att du har något litet hål innan katten lr grenrörspackningen/byxrörspackningen som läcker.

Okej, det låg ifs bara 12 över gränsen hmm. Tyckte att det inte läckte något, men kollar det en extra gång idag smile tack för tipset !

Mvh /T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
28 november 2011 · 1 507 Inlägg

Update 28 nov

Då har jag bytt: kattar, bromsrör bak, tändstift, olja, oljefilter och luftmassemätare. Nu bör den gå igenom !

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-bc060ffacc99347632ee5d7ff444bc75.jpg

Gårdagens klantighet:
Fick ett ryck när jag kom hem från tjenen igår klockan 22 och skulle ut och byta olja och oljefilter på bilen i stormen. Sent, trött, grining, lätt stressad...
När jag äntligen var klar hissade jag ner bilen och KRAS! Jäklar, bunkhelvettet med spilloljan från oljebytet var kvar under bilen, eller i alla fall resterna av den. 6,43 liter olja rätt ner i geosfären! Offrade 30 minuter samt resterande trasor i garaget till att åtgärda det grövsta, suck!

Delarna av bunken ligger nu i skrothögen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-e2e42a0ac61dcbc47bad4518ac589674.jpg

Dagens klantighet:
Låg under bilen för att se om avgaset var tätt överallt och får något ryck och sätter undre delen av ögonbrynet i en neråtstickande bult:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-edd99e4f107dea486d8c410a14eca478.jpg
Fyller år på torsdag så släkten kommer på besök, hoppas inte det svullnar upp...
Lyckat!

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
5 december 2011 · 1 507 Inlägg

Skrutt 328an hade för högt hc värde ändå sad prövade tanka 70-30 med etanol också utan resultat... så förmodligen drar han tjuvluft vid någon vacuumslang under insuget. Så nu bajsar jag i att försöka få skiten genom besiktningen och bygger om den först istället...
Kör den till en trång garageplats som jag fått hyra billigt nu i veckan...

Nu gäller det att ta allt värdefullt från 325an innan snön kommer:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-5e2bab76d06cf773dd90126ad4f65679.jpg

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Cyklop
5 december 2011 · 1 277 Inlägg

men ta å spreja lite bromsrengöring eller startgas vid alla gummislangar/vakuumslangarnas anslutningar så märker du fort om han drar luft smile

MVH

Tuggummimannen Taggad
5 december 2011 · 1 507 Inlägg

cykelpump skrev:
men ta å spreja lite bromsrengöring eller startgas vid alla gummislangar/vakuumslangarnas anslutningar så märker du fort om han drar luft smile

MVH

Det är sant, men ska ju ändå lyfta ur motorn och byta topp/ renovera toppen, så det spelar inte så stor roll nu smile

/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Cyklop
5 december 2011 · 1 277 Inlägg

Tuggummimannen skrev:

cykelpump skrev:
men ta å spreja lite bromsrengöring eller startgas vid alla gummislangar/vakuumslangarnas anslutningar så märker du fort om han drar luft smile

MVH

Det är sant, men ska ju ändå lyfta ur motorn och byta topp/ renovera toppen, så det spelar inte så stor roll nu smile

/T

jaja men då är det skitsam, tänkte att du kanske tyckte de va värt att prova å se ifall den går att skrämma igenom bess smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang