Vad är grejen med automat lådor?

Aga_Diff Bärs!
3 september 2010 · 3 456 Inlägg

Automat istheshit.
Varför? För att man ska slippa skvätta ut hela groggen.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Turbomotor volvolover
3 september 2010 · 667 Inlägg

du har bra smak ;D

2ooSX skrev:
Fattar inte heller riktigt, att crousa runt går hur fint som helst med en manuell.. om jag nu gillade amrikanare, så skulle ja vilja ha en som va manuell också..tycker inte automat är så attraherande :p

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
3 september 2010 · 667 Inlägg

grogga när man kör ? lol

Aga_Diff skrev:
Automat istheshit.
Varför? För att man ska slippa skvätta ut hela groggen.

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
3 september 2010 · 667 Inlägg

do it dude ;D

jimmy-124 skrev:

2ooSX skrev:
Fattar inte heller riktigt, att crousa runt går hur fint som helst med en manuell.. om jag nu gillade amrikanare, så skulle ja vilja ha en som va manuell också..tycker inte automat är så attraherande :p

smaken är som baken helt enkelt smile




PS: jag sätter mig med chips och cola och avaktar tills tråden spårar ur tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
B-Body GM B-Body Nörd
3 september 2010 · 370 Inlägg

ge mig en bra anledning att köra manuellt, har man en gång hafft en automat bil så är man fast. 
Den enda gången jag vill ha manuell är om man ska "svina" med bilen.  och att bogsera med automat är inga problem det beror väll på vad det är för bil man har. har man någon liten skit bil med automat så förstår jag.  jag har flera gånger bogserat bilar med chevan och man märker inte äns att det är en bil bakom.  det ända problemet är att BLI bogserad då får man köra max 1-2mil i max 20-30 km/h brukar det va.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Aga_Diff Bärs!
3 september 2010 · 3 456 Inlägg

Turbomotor skrev:
grogga när man kör ? lol

Aga_Diff skrev:
Automat istheshit.
Varför? För att man ska slippa skvätta ut hela groggen.

Absolut, det blir så mkt roligare så. roll

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
B-Body GM B-Body Nörd
3 september 2010 · 370 Inlägg

Turbomotor skrev:
do it dude ;D

jimmy-124 skrev:

2ooSX skrev:
Fattar inte heller riktigt, att crousa runt går hur fint som helst med en manuell.. om jag nu gillade amrikanare, så skulle ja vilja ha en som va manuell också..tycker inte automat är så attraherande :p

smaken är som baken helt enkelt smile




PS: jag sätter mig med chips och cola och avaktar tills tråden spårar ur tongue

jag skulle ALDRIG ha en bil med manuell att cruisa med efter ca 5-6 timmar cruisande så är man helt slut i benen efter att bara ha bromsat, skulle man sen ha en kopplings pedal att trampa på också så skulle det inte va kul, och sen så är äldre jänkare med manuell inte lika smidiga som modernare bilar.

Senast redigerat av theBIGburner (3 september 2010)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Ratko
3 september 2010 · 2 Inlägg

Gamla amerikanare med manuell låda är ingen fest att växla, då känns det oftast bättre med automat.
Både koppling och växellåda kan vara grymt tungjobbade på äldre jänkare.
En BMW med automat är ju närmast en styggelse eftersom deras manuella lådor är så sköna.
En stor pösmunksmerca eller liknande bilar passar ju oftast bättre med automat. En radikal offroadbil gör sej i regel bättre med automat. Fast i mer vanliga bilar är det ju egentligen helt upp till användaren vad man trivs bäst med.

Turbomotor volvolover
3 september 2010 · 667 Inlägg

har faktist inte så mkt att argumentera emot. men man kan växla när man vill, och man kan motorbromsa på ett helt annat sätt. vad ja vet så rullarman bara vidare med en automat och de är ju inte lika bra om man vill sakta ner, visseligen finns det bromsar, har även hört att det inte är bra att bogsera med automat då det är ngt med lådan, vet inte vad det var bara sad

theBIGburner skrev:
ge mig en bra anledning att köra manuellt, har man en gång hafft en automat bil så är man fast. 
Den enda gången jag vill ha manuell är om man ska "svina" med bilen.  och att bogsera med automat är inga problem det beror väll på vad det är för bil man har. har man någon liten skit bil med automat så förstår jag.  jag har flera gånger bogserat bilar med chevan och man märker inte äns att det är en bil bakom.  det ända problemet är att BLI bogserad då får man köra max 1-2mil i max 20-30 km/h brukar det va.

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Mack Forum- och sitemoderator
3 september 2010 · 26 113 Inlägg

Jag skulle inte vilja ha automatlåda i tidningsbilen, det är en sak som är säker i alla fall. Har ett trettiotal trapphus där man ska in och ut, och säg alla start och stopp vid varje brevlåda..vågar inte räkna ut hur många gånger jag stannar och kör iväg..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Turbomotor volvolover
3 september 2010 · 667 Inlägg

men effektförluster och vridmoment, hur ändras det då ? med automat så tappar man väl en del hk mer en i en manuell ?

Ratko skrev:
Gamla amerikanare med manuell låda är ingen fest att växla, då känns det oftast bättre med automat.
Både koppling och växellåda kan vara grymt tungjobbade på äldre jänkare.
En BMW med automat är ju närmast en styggelse eftersom deras manuella lådor är så sköna.
En stor pösmunksmerca eller liknande bilar passar ju oftast bättre med automat. En radikal offroadbil gör sej i regel bättre med automat. Fast i mer vanliga bilar är det ju egentligen helt upp till användaren vad man trivs bäst med.

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
B-Body GM B-Body Nörd
3 september 2010 · 370 Inlägg

Turbomotor skrev:
har faktist inte så mkt att argumentera emot. men man kan växla när man vill, och man kan motorbromsa på ett helt annat sätt. vad ja vet så rullarman bara vidare med en automat och de är ju inte lika bra om man vill sakta ner, visseligen finns det bromsar, har även hört att det inte är bra att bogsera med automat då det är ngt med lådan, vet inte vad det var bara sad

theBIGburner skrev:
ge mig en bra anledning att köra manuellt, har man en gång hafft en automat bil så är man fast. 
Den enda gången jag vill ha manuell är om man ska "svina" med bilen.  och att bogsera med automat är inga problem det beror väll på vad det är för bil man har. har man någon liten skit bil med automat så förstår jag.  jag har flera gånger bogserat bilar med chevan och man märker inte äns att det är en bil bakom.  det ända problemet är att BLI bogserad då får man köra max 1-2mil i max 20-30 km/h brukar det va.

rmotor bromsa kan man med automat med, det är bara att spärra lådan på tex 2:an,  det går helt utmärkt att bogsera om det går för trökt och lådan växlar upp och ner helatiden eller om det är jojo lockup så är det bara att spärra den på den lägre växeln smile

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Rallyhalle
3 september 2010 · 4 299 Inlägg

Ksj skrev:
Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt.

Du är då bra jävla bitter...

Kan ju va så att man väljer en automat också om man gör som jag och många andra och ligger dagligen på stockholms infarter i bilkö, då känns det bara meningslöst att ligga och vispa mellan 1 och 2an.

Men om jag ska ut på bana eller liknande är det givetvis manuell som gäller smile

B-Body GM B-Body Nörd
3 september 2010 · 370 Inlägg

Turbomotor skrev:
men effektförluster och vridmoment, hur ändras det då ? med automat så tappar man väl en del hk mer en i en manuell ?

Ratko skrev:
Gamla amerikanare med manuell låda är ingen fest att växla, då känns det oftast bättre med automat.
Både koppling och växellåda kan vara grymt tungjobbade på äldre jänkare.
En BMW med automat är ju närmast en styggelse eftersom deras manuella lådor är så sköna.
En stor pösmunksmerca eller liknande bilar passar ju oftast bättre med automat. En radikal offroadbil gör sej i regel bättre med automat. Fast i mer vanliga bilar är det ju egentligen helt upp till användaren vad man trivs bäst med.

jo man tappar mycket effekt det är därför som automatare oftast drar mer ligger man på landsväg med lockupen så är det likvärdigt med en manuell

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Turbomotor volvolover
3 september 2010 · 667 Inlägg

okej! smile men vad gör lockupen för funktion då? har aldrig förstått det riktigt..

theBIGburner skrev:

Turbomotor skrev:
men effektförluster och vridmoment, hur ändras det då ? med automat så tappar man väl en del hk mer en i en manuell ?

Ratko skrev:
Gamla amerikanare med manuell låda är ingen fest att växla, då känns det oftast bättre med automat.
Både koppling och växellåda kan vara grymt tungjobbade på äldre jänkare.
En BMW med automat är ju närmast en styggelse eftersom deras manuella lådor är så sköna.
En stor pösmunksmerca eller liknande bilar passar ju oftast bättre med automat. En radikal offroadbil gör sej i regel bättre med automat. Fast i mer vanliga bilar är det ju egentligen helt upp till användaren vad man trivs bäst med.

jo man tappar mycket effekt det är därför som automatare oftast drar mer ligger man på landsväg med lockupen så är det likvärdigt med en manuell

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
B-Body GM B-Body Nörd
3 september 2010 · 370 Inlägg

Turbomotor skrev:
okej! smile men vad gör lockupen för funktion då? har aldrig förstått det riktigt..

theBIGburner skrev:

Turbomotor skrev:
men effektförluster och vridmoment, hur ändras det då ? med automat så tappar man väl en del hk mer en i en manuell ?

jo man tappar mycket effekt det är därför som automatare oftast drar mer ligger man på landsväg med lockupen så är det likvärdigt med en manuell

lockuppen är en koppling som låser momentomvandlaren så att den inte slirar då är den ingen "effekt förlust" på chevan går lockuppen i  i ca 73 km/h och ca 47mp/h på mazdan

Senast redigerat av theBIGburner (3 september 2010)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Turbomotor volvolover
3 september 2010 · 667 Inlägg

jaha! tack för svaret!

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 september 2010 · 1 948 Inlägg

Automat är gött, men personligen tycker jag det kan vara lite trist på t.ex min volvo som bara har 170hk. Bilen känns seg o trög när man ska upp i fart(beror nog mest på att den bara är 4 petad och gör ca 120 på 2an).

ENDA nackdelen jag hittat hittils, är vid "aktiv körning" man kan inte kopplingstrampa för att kasta upp på ställ, och det tar ju ett par hundradelar för lådan att fatta vilken växel som ska i när man trampar på.

Med en motorstark bil, säg ca 200hk+ och rätt mycket vrid, så tror jag att nackdelarna med automaten känns mer bagatellartade.

En stor fördel med automat är vid rödljusen, du kan liksom inte misslyckas!! det är bara att trampa ner gasen och segla iväg... Har plockat både en T4 och en bmw 328 med min bil tack vare att de tabbade sig big_smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
B-Body GM B-Body Nörd
3 september 2010 · 370 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Automat är gött, men personligen tycker jag det kan vara lite trist på t.ex min volvo som bara har 170hk. Bilen känns seg o trög när man ska upp i fart(beror nog mest på att den bara är 4 petad och gör ca 120 på 2an).

ENDA nackdelen jag hittat hittils, är vid "aktiv körning" man kan inte kopplingstrampa för att kasta upp på ställ, och det tar ju ett par hundradelar för lådan att fatta vilken växel som ska i när man trampar på.

Med en motorstark bil, säg ca 200hk+ och rätt mycket vrid, så tror jag att nackdelarna med automaten känns mer bagatellartade.

En stor fördel med automat är vid rödljusen, du kan liksom inte misslyckas!! det är bara att trampa ner gasen och segla iväg... Har plockat både en T4 och en bmw 328 med min bil tack vare att de tabbade sig big_smile

vaaa yikes gör din 120 på 2:an chevan gör 150 på 2:an tongue

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
B-Body GM B-Body Nörd
3 september 2010 · 370 Inlägg

skalman1 skrev:

theBIGburner skrev:

AcesHigh666 skrev:
Automat är gött, men personligen tycker jag det kan vara lite trist på t.ex min volvo som bara har 170hk. Bilen känns seg o trög när man ska upp i fart(beror nog mest på att den bara är 4 petad och gör ca 120 på 2an).

ENDA nackdelen jag hittat hittils, är vid "aktiv körning" man kan inte kopplingstrampa för att kasta upp på ställ, och det tar ju ett par hundradelar för lådan att fatta vilken växel som ska i när man trampar på.

Med en motorstark bil, säg ca 200hk+ och rätt mycket vrid, så tror jag att nackdelarna med automaten känns mer bagatellartade.

En stor fördel med automat är vid rödljusen, du kan liksom inte misslyckas!! det är bara att trampa ner gasen och segla iväg... Har plockat både en T4 och en bmw 328 med min bil tack vare att de tabbade sig big_smile

vaaa yikes gör din 120 på 2:an chevan gör 150 på 2:an tongue

Kapitänen gör nog ca 100-110 på 2:an, fast då har jag ju bara 1 växel kvar sedan.
Sedan tycker jag att man med lite vana ganska enkelt kan styra hur lådan ska växla genom att trycka till gasen för att den ska växla ner och lätta på gasen lite för att den ska växla upp.

jo på så sätt så spara man ju lite soppa också smile

Senast redigerat av theBIGburner (3 september 2010)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang