Vad är grejen med automat lådor?

THEBADGUY Gorgilus addictus
4 september 2010 · 4 736 Inlägg

I firmabilen(lastbil) får det gärna vara automatlåda.
Men i privatbilen så ska det vara manuell tongue. Känns lite tråkigt att köra annars.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Masterworks
4 september 2010 ·

THEBADGUY skrev:
I firmabilen(lastbil) får det gärna vara automatlåda.
Men i privatbilen så ska det vara manuell tongue. Känns lite tråkigt att köra annars.

Om det blir tråkigt att köra så har du enbart för lite effekt, beror inte på växellådan!  wink

THEBADGUY Gorgilus addictus
4 september 2010 · 4 736 Inlägg

Masterworks skrev:

THEBADGUY skrev:
I firmabilen(lastbil) får det gärna vara automatlåda.
Men i privatbilen så ska det vara manuell tongue. Känns lite tråkigt att köra annars.

Om det blir tråkigt att köra så har du enbart för lite effekt, beror inte på växellådan!  wink

Tss! tongue
Nu ska vi inte vara såna... sad lol
Effekten i golfen räcker gott och väl för mig tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Roos
4 september 2010 ·

Jag har artros och då det är som värst i vänsterbenet har det helt enkelt blivit så att jag kör automat. Skulle jag sitta med manuell i sthlmsköerna skulle jag inte kunna kliva ur bilen efter ett tags kopplande.
Manuellt är kul att köra men i bruksbil, självklart automat. Tror "gubbstämpeln" över automatare har börjat försvinna alltmer också?

Dansken-
4 september 2010 · 950 Inlägg

Om man tittar globalt, då borde frågan vara "Vad är grejen med manuell låda", för där säljs fler bilar med automatlåda än med manuell. I USA och i Asien är de tokiga i automatlådor, men de har också en annan trafiksituation än i Sverige.

Turbomotor volvolover
4 september 2010 · 667 Inlägg

nä ;P

Hejkel skrev:
Låter ju inte så jävla rock'n'roll att köra tidning/post då du ska ligga och slira runt på kopplingen mellan varje brevlåda..

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
4 september 2010 · 667 Inlägg

ja lite kanske man kan bestämma, men när ja körde mina föräldrars bil på e4  i en uppförsbacke så var ja tvungen att gasa mer för att hålla hastigheten och till slut växlade den ner en växel och ja höll samma gasläge och hastigheten sjönk ännu mer och varvtalet va då på ca 3000 varv/min och då växlade fanskapet ner ännu en gång och då hamnade ja påca 5000var/min ist och jag tycker en motor på 150 hk borde klara det utan att växla ner? så man bestämmer ju inte helt över  den..

AcesHigh666 skrev:

LeafBox skrev:
När det är JAG som kör bil vill JAG kunna bestämma hur och när det ska hända saker. tongue

Om du nånsin provat en automat så borde du veta att det faktiskt är du själv som bestämmer, man bestämmer när den växlar ner/upp med gasen.

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Asparagus
4 september 2010 · 40 Inlägg

Jag kör automat av ett par anledningar, för det första finns det inga Cheva Caprice med manuell, och sen av lathet wink

Men det blir ganska lite att göra bakom ratten måste jag säga, tröstar mig hela tiden med att jag avgudar bilen i övrigt wink

myran Foto/Bilnörd
4 september 2010 · 1 541 Inlägg

Åker automat i bruksbilen(Supran). Skitskönt när man bara åker runt. Saknar inte o växla manuellt alls när det gäller en bruksbil.

I fallet då det ska vara en racingbil eller liknande (som tidigare miata jag ägde som va race-byggd o kördes på klubbträffar) så är det en annan sak.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
_Norrland_ Bilvårdstekniker
4 september 2010 · 766 Inlägg

Har inte läst hela tråden men min åsikt om Automat har alltid varit lite negativ förutom just arbetsbilar kanske. Men en modernare bil med t.ex DSG är ju helt underbart i en bil med lite effekt just med paddelfunktion och att den växlar sjukt snabbt. 


haha aja lite av mina tankar smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
n_andersson
4 september 2010 · 689 Inlägg

Jag ska skaffa en automatväxlad låda om jag skulle bli ivalid och inte kunna växla själv

_night_stalker_ 220 pounds of crazy
4 september 2010 · 1 418 Inlägg

Min fråga e vad folk har emot automatlådor egentligen? ''De blir så tråkigt att köra en automat'' ''De går inte leka med en automat'' räcker inte för att jag ska förstå er.. Och de går visst att leka med en automat, ni har bara för lite kraft under huven om ni säger nått annat.

Har ni egentligen nån egentlig erfarenhet av automatlådor? mer än att ni har kört en lite grann?

Jag själv har manuell i mercan och automat i camaron, och de lär nog ska va en rejält speciell bil för att jag sak köpa en med manuell igen. (såvida jag inte ska ha den till att bygga driftbil/banracingbil lr nått sånt.)

De finns ju även en anledning till att dom som kör dragracing i dom högre klasserna kör med automat, de e så sjukt mkt enklare och snabbare med en automat jämfört med en manuell i dom lägena.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
jimbon
4 september 2010 · 711 Inlägg

För att det är jävligt bekvämt...

loow Jävel
4 september 2010 · 2 018 Inlägg

Automat är asgött med farthållare o grejer.

You got to risk it, to get the biscuit :)
PerfectionR Japanese Engineering
4 september 2010 · 690 Inlägg

Ska jag köpa bil så väljer jag manuell alltid om inte dubbelkopplingslåda finns.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
klimpan
4 september 2010 · 2 600 Inlägg

har kört nu mycket automat på jobbet och blev kär varför ska jag sitta och hålla på koppla dra i spaken hela tiden när man bara kan sitta och gasa lite tongue så nu är jag på jakt efter en automat istället trivs bäst med det så enkelt är det. varför störa sig på dom som kör automat eller manuellt är ju bara löjligt att diskutera.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Asparagus
4 september 2010 · 40 Inlägg

Kan väl säga såhär också, vardagsbil med blandad körning - bekvämt med automat, men i en liten kvick sommarsportbil är det nog ändå manuell som gäller för min del ;P

golf88
4 september 2010 · 956 Inlägg

har både en manuell växlad bil och en automat bil. skönt att köra audin (automat) då man inte märker av när den växlar. men för mig kvittar om det är manuell lr automat

eldus veldus
Audi A6 (2017)
TurbOla Reservdansk
4 september 2010 · 6 271 Inlägg

Väldigt smidigt när man provade grannens Camaro Z28 och han tyckte vi skulle bränna däck vid den lokala parken. Där var automatlådan väldigt smidig, bara låsa den till max 2ans växel, bromsa och gasa, se det ryka.

Likadant när vi skulle köra upp på landsvägen, högersväng och ge gas, och känna bakhjulen tappa fästet direkt. Inget växlande, lådan sköter allt själv.

Däremot kunde den växla lite dumt vid t.ex. fyrvägsstopp och såna ställen, det kan jag hålla med om, men allmänt var det en trevlig upplevelse.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Danne_gg KTH Ingenjör;)
4 september 2010 · 391 Inlägg

Turbomotor skrev:
jag fattar inte poängen med automat? VARFÖR vill folk ha det? är det för att det skulle vara tråkigt att växla sj?
lr för att man  är "lat" av sig ? tongue
det är ju inte speciellt snålt har ja fattat det som, man kan knappast motorbromsa med en automat. och ska man gasa lite mer för att öka farten så växlar den ner, .. visst kan de va olika mellan bil modellerna men ändå.. roll
äta och prata i mobilen och sånt ska man ju inte när man kör.. och kör man mkt i stan tyckeer ja man kan använda cykel ist big_smile hahahaha
en automat låda får man inte ens bogsera bilar med, dom får inte bli bogserade heller..
VARFÖR VILL FOLK HA AUTOMAT? yikes

Vilken underbar trångsynthet:) Man kör det man vill av olika anledningar, själv kör jag manuell då jag tycker det passar MIN bil, men i farsans suv... Då skulle jag vilja skjuta mig själv om det satt en manuell låda!

Nästa bil kommer antagligen bli en audi S4/RS4 med S-tronic(dubbelkopplings automat)! Den växlar snabbare än vad jag någonsin kommer göra, 7 växlar istället för 6, lika snål som manuell, UNDERBART med automat i Stockholmstrafik OCH jag kan växla "manuell" med paddlar på ratten istället för att behöva dumpa kopplingen varje gång:) Manuell låda är kul i början men endast vid aktiv körning, vilket är en ganska låg % av den totala körningen!

Men det är ju bara hur jag ser på saker o ting:)

Four rings to rule them all!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang