Vad är grejen med automat lådor?

Helvete_racing Arg Snickare
6 september 2010 · 875 Inlägg

Rock-Star skrev:

-Michael skrev:
Vad jag har förstått så blir det ju långt ifrån billigt om automatlådan rasar.
En gubbe som kom in på skolan en gång i tiden skulle få ge 58.000kr för en ny låda i sin Saab 9-3.

Ganska så ovärt med automat om man leker mycket om priserna för ny låda inkl. montering skall ha ett högre värde än hela bilen.

fick lägga 53000:- för ny autolåda på S80 p2 99. och 19000:- för en krökt kolv i min gamla s60 automat.

krökt kolv?

weian Concordia res parvae crescent
6 september 2010 · 924 Inlägg

jobbar man som väktare så finns de inget skönare än att ha automat. fö de blir en jävla massa start,stop,start,stop

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
volvoentusiasten
6 september 2010 · 4 005 Inlägg

weian skrev:
jobbar man som väktare så finns de inget skönare än att ha automat. fö de blir en jävla massa start,stop,start,stop

Samma sak för Polis... och brevbärare...

Ksj skrev:
Jag skulle t ex ha roligare i en gammal golf med manuell låda är i en nyare bmw med automat, men men thats me.

Du har ju uppenbarligen NOLL KOLL alternativt en jäkla diffus inställning om vad som är kul...

Klassar du BMW M5 -2010 som tråkig bil och väljer en golf2a med manuell? smile

Volvofreak89 Volvo Nörd
6 september 2010 · 85 Inlägg

zoopåse skrev:
Som jag ser det borde automat vara standard och manuell finnas som tillval. Anledningen är att jag tycker det är föraren som ska kontrollera bilen och bilen ska se till att lyda föraren i grunden. Det oavsett vad det sitter för motor eller annan teknik i bilen. Föraren ska inte behöva gå in och detaljstyra det tekniska som hör till bilens maskineri. Det leder bara till att alla bilar ser likadana ut under huven för att alla ska kunna lära sig att köra dem.

Moderna bilar har ju både automatisk start, choke och luftkonditioneringsanläggning. Varför ska man envisa sig med att växla manuellt och trampa på skuttaivägpedalen?

Det är ju roligare att köra automat där bilen gör som man säger att den ska göra. Accellerera/sakta ner beroende på hur man trycker ner pedalerna.

Moderna lådor motorbromsar och har lockup på 3:an och uppåt, växlar intelligent och drar lite bränsle.

Förstår inte va du menar med att bilen ska lyda föraren ? En manuell lyder ju föraren lika bra som en automat ? Denna tråden är ju värdelös endast för att skapa irritation ?

Dom som kör automat har ju valt det för att dom gillar det bättre än manuell och tvärtom, varför är det alltid likadant på detta forumet bara en massa gnäll på allt å alla beroende på bilmärke, vilken grupp man tillhör, å vad man har för växellåda ? Fattar att man inte vill ha automat om man kör en sunkig bil lr en 740 men har man lite nyare bil så är automat grymt skönt, även om jag aldrig skulle vilja ha en automat eftersom jag vill bestämma själv över min växling och inte vill lita på att lådan och elektroniken ska göra rätt för sig ??

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D
Volvo V90 "R-design" (2018)
zoopåse
6 september 2010 · 1 171 Inlägg

Förstår inte va du menar med att bilen ska lyda föraren ? En manuell lyder ju föraren lika bra som en automat ?

Det jag menar är att jag vill kontrollera vad bilen ska göra och inte hur. Hur bilen ska göra det jag vill att den ska göra är ju upp till tekniken i bilen vanligtvis. Det är allt jag menar och är mera ett filosofiskt perspektiv och inget att irritera sig på.

Rock-Star
6 september 2010 · 2 982 Inlägg

volvo_r-optik skrev:

Rock-Star skrev:

-Michael skrev:
Vad jag har förstått så blir det ju långt ifrån billigt om automatlådan rasar.
En gubbe som kom in på skolan en gång i tiden skulle få ge 58.000kr för en ny låda i sin Saab 9-3.

Ganska så ovärt med automat om man leker mycket om priserna för ny låda inkl. montering skall ha ett högre värde än hela bilen.

fick lägga 53000:- för ny autolåda på S80 p2 99. och 19000:- för en krökt kolv i min gamla s60 automat.

krökt kolv?

'
japp det var det klåparna på bilia sa. jag fattade noll. men betalade..

Gronwalls
6 september 2010 · 1 808 Inlägg

Amrikanare + v8 + automat = Sant
Svenssonbilar + 4 - 6 cylindrar + manuell = Sant

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Rock-Star
6 september 2010 · 2 982 Inlägg

linuslinje skrev:

weian skrev:
jobbar man som väktare så finns de inget skönare än att ha automat. fö de blir en jävla massa start,stop,start,stop

Samma sak för Polis... och brevbärare...

Ksj skrev:
Jag skulle t ex ha roligare i en gammal golf med manuell låda är i en nyare bmw med automat, men men thats me.

Du har ju uppenbarligen NOLL KOLL alternativt en jäkla diffus inställning om vad som är kul...

Klassar du BMW M5 -2010 som tråkig bil och väljer en golf2a med manuell? smile

jag kör en "nyare" bmw och har automatlåda... grejen är att "fina" bilar skall köras med automat enl. mig.

mao. jag bör ha haft automatlåda alla dagar.. och en kralligare motor då bilen är för tung.

Volvofreak89 Volvo Nörd
6 september 2010 · 85 Inlägg

zoopåse skrev:

Förstår inte va du menar med att bilen ska lyda föraren ? En manuell lyder ju föraren lika bra som en automat ?

Det jag menar är att jag vill kontrollera vad bilen ska göra och inte hur. Hur bilen ska göra det jag vill att den ska göra är ju upp till tekniken i bilen vanligtvis. Det är allt jag menar och är mera ett filosofiskt perspektiv och inget att irritera sig på.

aha okej då fattar jag missförtog dig, men det var inte dig jag irriterade mig på utan trådskaparna som startar sån här skit ?

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D
Volvo V90 "R-design" (2018)
LeafBox Lat Perfektionist
6 september 2010 · 6 359 Inlägg

? skrev:
Klassar du BMW M5 -2010 som tråkig bil och väljer en golf2a med manuell? smile

Klassar du en BMW M5 -2010 Automat roligare än en Manuell?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
ekelund88
6 september 2010 · 2 656 Inlägg

LeafBox skrev:

? skrev:
Klassar du BMW M5 -2010 som tråkig bil och väljer en golf2a med manuell? smile

Klassar du en BMW M5 -2010 Automat roligare än en Manuell?

eftersom m5 v10ian inte finns renodlad manuell då måste golf2an vara en roligare bil

thelaughingmadman
6 september 2010 · 711 Inlägg

LeafBox skrev:

? skrev:
Klassar du BMW M5 -2010 som tråkig bil och väljer en golf2a med manuell? smile

Klassar du en BMW M5 -2010 Automat roligare än en Manuell?

Den har ju i princip manuell, då du växlar sekventiellt (om man så önskar).

För mig: Liten, kvick busbil: Manuell. (Ex. den E30 jag hade skulle nog varit ljusår tråkigare med en (dessutom omodern) automatare)
Glidarbil (som t.ex. BMW 540 som jag spanar in för närvarande): automat vilken dag i veckan som helst.

Varför automat? Bekvämt - kör mycket i stan. Kommer jag inte iväg före cirka kvart över 7 på morgonen till jobbet måste jag köa hela Lidingövägen, hela Valhallavägen, förbi rondellen i Roslagstull, köa bort till E4N genom Nortull, sen rullar det på ganska bra på E4:an, sen ska jag köa hela vägen genom Solna, bort längst bort till Solna Business Park.

Men E30n som jag i princip bara körde på helger var det skitsamma, då ville man ju ha buset med manuell, så att man kan växla ner hur mycket man vill, hålla på och varva upp lite medan man rullar osv osv.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Rock-Star
6 september 2010 · 2 982 Inlägg

kan säga såhär: vid buskörning har du mer kontroll över bilen med manuell låda än automat!
dvs. om du inte lärt dig din automatlådas beteende.

hursomhelst.. glidarbil = automat
busbil = manuell.

. palla växla en bmw F01 med 7 växlar MANUELLT!

Senast redigerat av Rock-Star (6 september 2010)

Helvete_racing Arg Snickare
6 september 2010 · 875 Inlägg

Rock-Star skrev:

volvo_r-optik skrev:

Rock-Star skrev:

fick lägga 53000:- för ny autolåda på S80 p2 99. och 19000:- för en krökt kolv i min gamla s60 automat.

krökt kolv?

'
japp det var det klåparna på bilia sa. jag fattade noll. men betalade..

okok

Iam2fast4U
6 september 2010 · 1 534 Inlägg

automat är för folk som inte kan växla
manuell är det som gäller i alla lägen

BMW E34 "538" (1990)
thelaughingmadman
6 september 2010 · 711 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
automat är för folk som inte kan växla
manuell är det som gäller i alla lägen

Läs t.ex. mitt inlägg.
Kan jag växla? Svar: Ja.
Vill jag sitta och växla, lira med kopplingen osv i 1 timme i köer genom stan? Svar: Nej.

Lösning: Automat.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Knugcab
6 september 2010 · 5 111 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
automat är för folk som inte kan växla
manuell är det som gäller i alla lägen

Startmotor är för folk som inte kan veva
Startvev är det som gäller i alla lägen

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rinnegan Malleus Malificarum
6 september 2010 · 2 401 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
automat är för folk som inte kan växla
manuell är det som gäller i alla lägen

Hur skulle du vilja köra lite dragracing och behöva växla igenom 6 växlar per gång?

Större chans för felsteg och växla fel, större chans att spränga växellådan och kröka stötstänger/knäcka ventiler därefter, samt att det blir jävligt oregelbunden tid du får.

Senast redigerat av Rinnegan (6 september 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
zlaban08 Glidarn
6 september 2010 · 408 Inlägg

jimmy-124 skrev:

Ksj skrev:
Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt.

Jo för det stämmer ju skitbra! skönt att det är ur världen.....

Bullschait!

(obrut)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Rock-Star
6 september 2010 · 2 982 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
automat är för folk som inte kan växla
manuell är det som gäller i alla lägen

Är det ditt sätt att försöka nedvärdera folk som kör automat?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang