Vad kostar det på firma o spruta hela bilen?

lurifaxen lackeraren
6 september 2010 · 32 Inlägg

vpowa skrev:
står överst. nej blir nog bäst o lägga den på plats me riktig spruta. 3-4000kr hade jag gärna betalt men gränsen är nådd vid 6. blir ju minst 10000kr för färg + X antal timmars jobb isf.

men hur lång tid kan det ta o lägga grund, färg o topp? ingen rost, små bucklor eller annat finns. jag "gissar" på att det inte är omöjligt att få det gjort på under 10 timmar.

Ta 8h gånger 3 dagar så kan du säkert få den hyfsad

lackarn-(lurifaxen)
Iam2fast4U
6 september 2010 · 1 534 Inlägg

lurifaxen skrev:

vpowa skrev:
står överst. nej blir nog bäst o lägga den på plats me riktig spruta. 3-4000kr hade jag gärna betalt men gränsen är nådd vid 6. blir ju minst 10000kr för färg + X antal timmars jobb isf.

men hur lång tid kan det ta o lägga grund, färg o topp? ingen rost, små bucklor eller annat finns. jag "gissar" på att det inte är omöjligt att få det gjort på under 10 timmar.

Ta 8h gånger 3 dagar så kan du säkert få den hyfsad

isåfall bara för utvändig lackering wink
för jag fattade det som att HELA bilen skulle lackeras, d.v.s. invändigt runt dörrar osv

BMW E34 "538" (1990)
vpowa hellre avåkt än frånåkt!
6 september 2010 · 51 Inlägg

lurifaxen skrev:
ursäkta men har jag förstått detta helt rätt eller rätta mej .ska du betala 6tusen för en hellack som du själv gjort förarbetet på så du ska betala för grund ,härdare till grund.slippapper .maskpapper .färg,(vattenbaserad ) klarlack härdare till klarlacken,strömkostnad för en hel helg på en lackering plus alla timmar det det tar för en man fredag till söndag 8 timmar om dan tycker du det är dyrt tycker jag du ska lacka den i garaget med sprayburk från biltema för det är vad man får betala i material nästan för en helackering utan arbetskostnad. så 15tusen e rimligt och göra ett bra svart jobb på en hellackreing .och göra ett skitbra jobb utan klagomål från kunden, titta gärna på mina målningsprojekt .usch vad man blir trött på smållänningar som ska ha allt gratis plus att det ska vara 300 hundra procent bra ovan på allt .....hur f-n får ni ihop det

Ska försöka förklara lite snabbt då. Jag har tänkt mig en snabblackering av min bil (det är ingen ferrari) dvs jag är inte ute efter perfektion. jag hade själv tänkt demontera ruta, inredning, lister, belysning osv. sedan slipa ner hela bilen som ska lackeras (tänkte skippa motorrummet) o sen rikta eventuella bucklor. (kommer inte finnas heller inte rost)

som sagt så förstår jag till 100 om en lackerare inte vill att man ska köra på egen färg. så ja allt material köps på plats tänkte jag.

summan jag tycker låter för mkt för mkt är ca 11000kr med materialet (färg grund osv) inte 6000 med lack..... då hade jag varit mer än nöjd. 15000kr o 11000kr e inte nån jätte skillnad så lugna ner dig?

vpowa hellre avåkt än frånåkt!
6 september 2010 · 51 Inlägg

lurifaxen skrev:

vpowa skrev:
om man har slipat ner o förberett hela bilen för grundfärg och lackering? alltså de ska bara stå med sprutan i hand, allt annat är gjort.

primer, färg o lack köper jag separat. ca pris någon?

hade du inte tänkt slipa bilen efter grunden ???? för då lär det inte bli snyggt !!!det blir apelsin gånger tio me slipgrund o färg utanpå den om du slopar att slipa grunden ska du köra bilen hemifrån maskerad o klar också!!eller du ska andvända lackerarens verksta o jobba i när du gör förarbetet ???
bara undra

NEJ den ska som sagt läggas på plats o sen slipas ner!!

vpowa hellre avåkt än frånåkt!
6 september 2010 · 51 Inlägg

Iam2fast4U skrev:

lurifaxen skrev:

vpowa skrev:
står överst. nej blir nog bäst o lägga den på plats me riktig spruta. 3-4000kr hade jag gärna betalt men gränsen är nådd vid 6. blir ju minst 10000kr för färg + X antal timmars jobb isf.

men hur lång tid kan det ta o lägga grund, färg o topp? ingen rost, små bucklor eller annat finns. jag "gissar" på att det inte är omöjligt att få det gjort på under 10 timmar.

Ta 8h gånger 3 dagar så kan du säkert få den hyfsad

isåfall bara för utvändig lackering wink
för jag fattade det som att HELA bilen skulle lackeras, d.v.s. invändigt runt dörrar osv

nja tänkte skippa hela motorrummet o mestadels av inredningen. bara utsidan inte är rinnig. såg en omlackad idag som runnit o va inte spec fint hehe

Iam2fast4U
6 september 2010 · 1 534 Inlägg

Om du nu inte vill betala så mycket och du inte är jätte noga med slutresultatet så rekomenderar jag och lacka på skola

Jag lackerade hela min bmw på lackskolan i Nkpg men jag fick det billigt eftersom jag gick där då.

BMW E34 "538" (1990)
vpowa hellre avåkt än frånåkt!
7 september 2010 · 51 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
Om du nu inte vill betala så mycket och du inte är jätte noga med slutresultatet så rekomenderar jag och lacka på skola

Jag lackerade hela min bmw på lackskolan i Nkpg men jag fick det billigt eftersom jag gick där då.

det ser ju skitbra ut på bilderna. ser de så bra ut i verkligheten så hade jag varit toknöjd smile för under 10 lök då.  15 är det knappast värt. ingen dum idé. felet är att där jag bor finns ingen skola utan där är eleverna ute på praktik o lär sig hmm

vad gick kalaset på då?

Iam2fast4U
7 september 2010 · 1 534 Inlägg

vpowa skrev:

Iam2fast4U skrev:
Om du nu inte vill betala så mycket och du inte är jätte noga med slutresultatet så rekomenderar jag och lacka på skola

Jag lackerade hela min bmw på lackskolan i Nkpg men jag fick det billigt eftersom jag gick där då.

det ser ju skitbra ut på bilderna. ser de så bra ut i verkligheten så hade jag varit toknöjd smile för under 10 lök då.  15 är det knappast värt. ingen dum idé. felet är att där jag bor finns ingen skola utan där är eleverna ute på praktik o lär sig hmm

vad gick kalaset på då?

jag gav 6k men då gjorde jag allt underarbete själv, spackla slipa osv
och ja, de ser ut så i verkligheten om inte bättre då jag inte är den bästa med kameran cool

BMW E34 "538" (1990)
vpowa hellre avåkt än frånåkt!
7 september 2010 · 51 Inlägg

ok nice. 6k är ungefär vad jag vill betala! svart borde det väl gå o få gjort för 6000kr? gäller bara o hitta nån med det är väl inte det lättaste hmm

Krist
7 september 2010 · 716 Inlägg

Biltema har spraypistol för 400kr, 600 om du har luftkompressor, och finare resultat. Någon firma som säljer färg har väl vattenbaserad färg i 10liters dunkar. lite väggspackel på rosthålen så e du nog en grymm lackerare själv hemma. Går nog på max 2tusen kr! Då känns det bäst oxå, för då har man gjort allt själv big_smile

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Fellow
7 september 2010 · 1 581 Inlägg

Försök hitta någon för 6k som gör jobbet på firma du. Men glöm att de blir bra. 10-14k får du ge för en BRA svarlackering! Kostar ju 20-30k för lackering med kvitto.

En fråga, ska du lackera en sommarbil eller vinterbil? Snart vinter höst och vinter iaf så ska du köra med bilen i vinter VARFÖR lackera INNAN då? Spara ihop 6000 kr till och lackera bilen i Mars/April istället så är den fin iaf 7 månader.

Speedman Bilvårdsexpert
7 september 2010 · 663 Inlägg

Fattade det inte som att det skulle lackeras invändigt också.. Ursäkta mina ord, men herregud! Du måste ju förstå att vi lackerare "lackar" ur när nån tror dom vet vad saker kostar och tar i tid, bara för man är snål.

Mitt tips är också följande, lackera bilen själv hemma. Sämre men billigt, och man lär sig lite samtidigt. Som ex. vad det tar i tid att göra en hellack wink

(harmonisk ironi i sista meningen)

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
vpowa hellre avåkt än frånåkt!
7 september 2010 · 51 Inlägg

Fellow skrev:
Försök hitta någon för 6k som gör jobbet på firma du. Men glöm att de blir bra. 10-14k får du ge för en BRA svarlackering! Kostar ju 20-30k för lackering med kvitto.

En fråga, ska du lackera en sommarbil eller vinterbil? Snart vinter höst och vinter iaf så ska du köra med bilen i vinter VARFÖR lackera INNAN då? Spara ihop 6000 kr till och lackera bilen i Mars/April istället så är den fin iaf 7 månader.

men herregud... jag har INSETT att firmor inte vill ta sig an mitt förslag o göra jobbet slarvigt för under 6k! har liksom läst era inlägg.

runt 25k kostar en hellackering o firman gör allt jobb som jag förstått det. men inte riktigt det vi snackade om nu. (läst mkt trådar där frågan dyker upp, o ofta sägs det att det e slipningen o demontering/montering som tar mkt tid) därav mitt tjat om vad det skulle kosta att göra detta själv. men jag är tacksam för svaren ja fått iaf.

jo prio ett är användning sommartid endast. iaf de kommande åren, kanske tar ut den lite nån vinter med får se.
o VARFÖR? har aldrig sagt NÄR jag ska göra det. men vill du så gärna veta så blir det nån gång i eller efter december troligtvis. tack för visat intresse iaf ;M)

vpowa hellre avåkt än frånåkt!
7 september 2010 · 51 Inlägg

Speedman skrev:
Fattade det inte som att det skulle lackeras invändigt också.. Ursäkta mina ord, men herregud! Du måste ju förstå att vi lackerare "lackar" ur när nån tror dom vet vad saker kostar och tar i tid, bara för man är snål.

Mitt tips är också följande, lackera bilen själv hemma. Sämre men billigt, och man lär sig lite samtidigt. Som ex. vad det tar i tid att göra en hellack wink

(harmonisk ironi i sista meningen)

Mvh Tobbe

alltså det kanske handlar om en yta på en halv kvadratmeter invändigt. lol kommer ju liksom ändå inte synas. är det en så big deal för så liten yta så kan jag väl likagärna ta den biten själv.

over and out smile

Speedman Bilvårdsexpert
7 september 2010 · 663 Inlägg

Invändig lack är inte så lite som man kan tro. Räkna 30min per dörr inv. Likadant huv och baklucka. Och 1tim per dörrhål, sedan 30min för bagagerumshålet.

Blir 5½timme som man får betalt för. Nu räknar jag vitt, då det är det som räknas, svart är inte lagens väg wink
Räkna ca 950:- +moms/timmen. gånger 5½ timme=5225:- +moms.

Så lackerar du själv, så sparar lackeraren både tid och smidigare.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
rickylicious Webbutvecklare
7 september 2010 · 2 369 Inlägg

Vpowa har du någon som helst koll på hur ett företag försörjer sig?!

Bara för att en anställd ska ha 1-300 kr/timmen så betyder det inte att det är enda utgiften. Ska lackeraren ha 300 kr i lön så kostar det runt 500 kr för företaget (med avgifter och annat). Säg att det tar 10-20 timmar eller mer att lackera din bil (jag vet inte hur lång tid det kan ta). Det är 5-10 000 bara i LÖN. Sen ska det till elektricitet och annat.

Jag tycker 6000 låter väldigt billigt och jag hade nog inte valt det då jag tycker att lack är något man inte ska snåla på.

Betala vad det kostar eller lackera bilen själv om du nu inte bryr dig om resultatet och ska snåla.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
vpowa hellre avåkt än frånåkt!
7 september 2010 · 51 Inlägg

Speedman skrev:
Invändig lack är inte så lite som man kan tro. Räkna 30min per dörr inv. Likadant huv och baklucka. Och 1tim per dörrhål, sedan 30min för bagagerumshålet.

Blir 5½timme som man får betalt för. Nu räknar jag vitt, då det är det som räknas, svart är inte lagens väg wink
Räkna ca 950:- +moms/timmen. gånger 5½ timme=5225:- +moms.

Så lackerar du själv, så sparar lackeraren både tid och smidigare.

Mvh Tobbe

ok såpass för en lackerare... just nedre innerkant på dörrar är nästan ett måste känns det som. rätt utsatt på de flesta bilar.
ska iaf ta kontakt me en veteranare o se om han kan göra det svart över nån helg bara. så skippar vi större delen av inredningen o motorrummet. (det tar jag sen själv e ju mindre viktigt smile)

huvudsaken e att jag får det som jag vill ha det. once you go black you never go back säger jag bara. iaf inom lackeringsbranchen lol

lurifaxen lackeraren
11 september 2010 · 32 Inlägg

Iam2fast4U skrev:

lurifaxen skrev:

vpowa skrev:
står överst. nej blir nog bäst o lägga den på plats me riktig spruta. 3-4000kr hade jag gärna betalt men gränsen är nådd vid 6. blir ju minst 10000kr för färg + X antal timmars jobb isf.

men hur lång tid kan det ta o lägga grund, färg o topp? ingen rost, små bucklor eller annat finns. jag "gissar" på att det inte är omöjligt att få det gjort på under 10 timmar.

Ta 8h gånger 3 dagar så kan du säkert få den hyfsad

isåfall bara för utvändig lackering wink
för jag fattade det som att HELA bilen skulle lackeras, d.v.s. invändigt runt dörrar osv

nä det är bara utv.8h ggr 3 dagar oså mellan 12000 -15000 beroende på skavanker på bilen rost o dylikt.( vitt ligger det på mellan 20000-25000)

lackarn-(lurifaxen)
vpowa hellre avåkt än frånåkt!
11 september 2010 · 51 Inlägg

lurifaxen skrev:

Iam2fast4U skrev:

lurifaxen skrev:
Ta 8h gånger 3 dagar så kan du säkert få den hyfsad

isåfall bara för utvändig lackering wink
för jag fattade det som att HELA bilen skulle lackeras, d.v.s. invändigt runt dörrar osv

nä det är bara utv.8h ggr 3 dagar oså mellan 12000 -15000 beroende på skavanker på bilen rost o dylikt.( vitt ligger det på mellan 20000-25000)

nu är det så att jag har snackat med ett antal billackeringar ang detta. det du säger stämmer kanske där du jobbar men så dyra e inte alla. finns dock extremfall. en idiot (nämner inga namn på företag) hade typ fasta priser eller något modellsystem så där går det inte ens o diskutera pris. de skulle ha 30 lök o då om bilen var helt nerslipad, demonterad och godkänd för grundningen... visste de var dyra redan men ändå vad ska man säga.. något överskattat. deras metoder o noggrannhet är ändå inget märkvärdigt för har kontakter där som praktiserar. vissa billackeringar e inte mkt till o hänga i granen.

läste nån gång för inte så jätte längesen att nya bilar sprutas med statisk elektricitet. stämmer detta, o borde isåfall inte billackeringar använda sig av den typ av utrustning med? vad jag hört så gör de det inte.

Senast redigerat av vpowa (11 september 2010)

Krist
12 september 2010 · 716 Inlägg

Vill du lacka din bil me satisk elektricitet? haha, budet du fick på 6tusen är guld värd då!

Du nämner ovan något om kontakter som praktiserar. Be dom lacka din bil?

De billigaste du kommer hitta är minst 5-6 tusen. Och då får du 3 olika nyanser av te.x röd. Allt detta tjatter om din lackering. 3-4 olika lackerare har skrivit här vad ett ungefär pris i vitt kostar, vad materialkostnaden blir etc. Tänk logiskt.

Hade du ägt en lackerings firma, skulle då du gjort jobbet om du bara skulle tjäna ett par hundralappar?

Mvh, Krist.

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang