Ta lastbilskörkort

infreeze
1 juli 2006 · 51 Inlägg

Hejsan

Jag är väldigt sugen på att ta just lastbilskörkort..får nog göra det via bilskolan..ca 12 st körlektioner för typ 12000 kr ett packet då. Det borde ju egentligen räcka för det är ju nästan som att köra bil plus att bara teori+uppkörningen kostar inga säkerhetstester osv..Men kan där finnas andra hållhakar som man borde tänka på?

Merclone Leg. Spådam
1 juli 2006 · 816 Inlägg

Eeeh, nästan som att köra bil?

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
carpan
1 juli 2006 · 120 Inlägg

Jag tycker det e mkt stor skillnad på att köra bil och lastbil... Måste köra halkbana, läkarundersökning mm...

Tjuren
1 juli 2006 · 142 Inlägg

själv e man ju lastbilschaffis... kul jobb.. bara ligga o glida på vägarna.. big_smile

..,,Nilsson is over and out,,..
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay"
Dirk Diggler
1 juli 2006 · 375 Inlägg

Ja nog är det skillnad från att köra bil allt. Framförallt när det gäller planeringen av körningen så är det helt annorlunda vid t,ex start och stopp och kurvtagning och sånt. Det märker man direkt när man inte kört lastbil på ett halvår att det tar en halvtimme innan man kommer in i det igen och det är inget man lär sig direkt som nybörjare.
Men jag tror ändå att du har en chans att klara dig på 12 timmar om du har bra känsla för det.

THEBADGUY Gorgilus addictus
1 juli 2006 · 4 736 Inlägg

infreeze skrev:
Hejsan

Jag är väldigt sugen på att ta just lastbilskörkort..får nog göra det via bilskolan..ca 12 st körlektioner för typ 12000 kr ett packet då. Det borde ju egentligen räcka för det är ju nästan som att köra bil plus att bara teori+uppkörningen kostar inga säkerhetstester osv..Men kan där finnas andra hållhakar som man borde tänka på?

mja...som att köra bil är de ju inte. Måste ha mer koll och planera mycket mer.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
infreeze
1 juli 2006 · 51 Inlägg

Ja iförsig men var ju inte så jag menade jag vet att man måste planera osv..så men ja jag tror också jag har en chanse tanke på att jag var privatist när jag tog b-körkort körde bara ett halvår med bil så fick man det på första försöket med smile, Men aja ska nog ta körkortet då smile när jag har lust och lite mer pengar..

infreeze
1 juli 2006 · 51 Inlägg

carpan skrev:
Jag tycker det e mkt stor skillnad på att köra bil och lastbil... Måste köra halkbana, läkarundersökning mm...

Tja men det sa inte vägverket något om..dom sa bara teorin..plus uppkörningen..halkan har man redan gjort med bil ju

carpan
1 juli 2006 · 120 Inlägg

infreeze skrev:

carpan skrev:
Jag tycker det e mkt stor skillnad på att köra bil och lastbil... Måste köra halkbana, läkarundersökning mm...

Tja men det sa inte vägverket något om..dom sa bara teorin..plus uppkörningen..halkan har man redan gjort med bil ju

Jag va i.a.f tvugen att köra halkbana och bromsprov för lastbil när jag tog kortet, samt läkarundersökning. Men men...

LazerHawke
1 juli 2006 · 1 268 Inlägg

gäller ADR bara om man tar CE???

Danne_boy
1 juli 2006 · 31 Inlägg

LazerHawke skrev:
gäller ADR bara om man tar CE???

adr är väll en separat kurs

Texas
1 juli 2006 · 129 Inlägg

man kan ju alltid ta lastbils kort i lumpen...

B | B E | C | C E
_JoJJe Mr JoJJe
1 juli 2006 · 132 Inlägg

Texas skrev:
man kan ju alltid ta lastbils kort i lumpen...

javisst.. lite billigare då oxå tongue jag la ut pengar enbart för teoriprovet då.

Den som ingen turbo har, han åker utan bar
Nissan 200sx
BMW E61 550i "550in" (2006)
Nissan 200sx "200an" (1992)
mrcelica
1 juli 2006 · 1 639 Inlägg

infreeze skrev:
Hejsan

Jag är väldigt sugen på att ta just lastbilskörkort..får nog göra det via bilskolan..ca 12 st körlektioner för typ 12000 kr ett packet då. Det borde ju egentligen räcka för det är ju nästan som att köra bil plus att bara teori+uppkörningen kostar inga säkerhetstester osv..Men kan där finnas andra hållhakar som man borde tänka på?

Nästan som att köra bil ? Snälla säg att du skämtar !!!

Tex. att lära sig backa med släp är helt ärligt 100ggr svårare än att lära sig köra bil ! Vet vad jag talar om eftersom jag är yrkeschaufför ! B-kortets teori är rena dagisleken i jämnförelse med C/E kortet, mcket klurigare med flersvarsalternativ..

12st lektioner ? Ska du endast ha C kort ? Du lär inte fått ett ända jobb utan att ha E-behörighet, sedan är det nästan ett måste att ha ADR...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Merca-Hakan
1 juli 2006 · 183 Inlägg

mrcelica skrev:
Du lär inte fått ett ända jobb utan att ha E-behörighet, sedan är det nästan ett måste att ha ADR...

E-behörigheten är ju ett stort plus att ta.. men nästan ett måste att ha ADR är väll endå att ta i?
Det finns ju som lite annat att bita i än att köra farligt gods, men det är ju bra att ha iofs.

Miklen
1 juli 2006 ·

..ja tog oxå mitt i lumpen helt gratis..smile Men att ADR e ett krav stämmer inte..dock är det ett stort plus.. sen beror d givetvis va man ska köra för grejer.. Ja tycker dock inte att d e nån större skillnad mot att köra bil men man får ju ställa kurvtagning å start å stopp efter att lastbilen väger 15 gånger mer än bilen å e X antal meter längre.. Sen får man ju ha koll på kör å vilotider vilken kan va svårt om man vill jobba så mycke som möjligt men normalt är det inga problem.. smile Just nu sommarvikarierar ja på flygfrakt trivs skitbra med att glida runt på vägarna..

Errol
1 juli 2006 · 320 Inlägg

jag ska typ börja nu med teori för   CE,  b-kortet får jag i skolan. teorin gjorde jag för länge sen
samtidigt som traktorkortet.   vilket ställe ska man söka på i lumpen för att få kort?

snackade med en som för länge sen i lumpen fick/tog  precis alla kort. t o m  tung MC
bara det han fick inte köra tung mc sen på allmän väg för en dagen han fyllde 21.
ganska flyt ändå, bara vänta tills dagen.

hm på bara C klarar man sig kanske i större städer? mkt  små budbilar å liknande.
men långtradar livet  lockar mer  mig wink i was born to be a trucking man

zeter
1 juli 2006 · 24 Inlägg

att köra långtradare är så gött..är själv egen företagare och har en ny Scania R420 me lite fräsch lack på så tongue..njuter varje gång man sätter säg i den tongue
kan starkt rekomendera lastbilsjobb tongue

Allt Är MjÖö
infreeze
2 juli 2006 · 51 Inlägg

mrcelica skrev:

infreeze skrev:
Hejsan

Jag är väldigt sugen på att ta just lastbilskörkort..får nog göra det via bilskolan..ca 12 st körlektioner för typ 12000 kr ett packet då. Det borde ju egentligen räcka för det är ju nästan som att köra bil plus att bara teori+uppkörningen kostar inga säkerhetstester osv..Men kan där finnas andra hållhakar som man borde tänka på?

Nästan som att köra bil ? Snälla säg att du skämtar !!!

Tex. att lära sig backa med släp är helt ärligt 100ggr svårare än att lära sig köra bil ! Vet vad jag talar om eftersom jag är yrkeschaufför ! B-kortets teori är rena dagisleken i jämnförelse med C/E kortet, mcket klurigare med flersvarsalternativ..

12st lektioner ? Ska du endast ha C kort ? Du lär inte fått ett ända jobb utan att ha E-behörighet, sedan är det nästan ett måste att ha ADR...

Som sagt..om du skulle ha läst innan så sa jag att det var inte så jag menade iheller klart att jag vet att det är helt annorlunda...för det första man måste börja någonstans först är det c som gäller sedan ce och kanske sedan adr om nu jobbet kräver det..som jag vill jobba på..sedan så kanske liksom är detifrån person till person hur skicklig han/hon är. Någonstans måste man börja. Plus flera alternativ är det så i dagens teori när det gäller b så var det bara ett alternativ som var rätt men men smile

infreeze
2 juli 2006 · 51 Inlägg

Sedan det dära med lumpen är rätt kört för min del ialla fall jag har redan mönstrat var där i typ 30 min sen bye..och änligt dom så var det en på 1000000 att jag skulle få mönstra igen men men smile så jag får hosta upp pengarna på egen hand..först 12 körlektioner sedan får vi se vad som händer som sagt en sak i taget smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang