Ta lastbilskörkort

NeoPHreaK
3 juli 2006 · 124 Inlägg

ja tycker inte att man ska betala för sin egna utbildning. måste finnas något sätt att få fram det på något sätt..

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!
Volvo 960 16v Turbo "S90R - Back To Original" (1992)
jensonnn
3 juli 2006 · 180 Inlägg

Renjägarn skrev:

ludde__mannen skrev:

mrcelica skrev:
Den behörighet man får i lumpen gäller väll inte civilt ??

jo!
En kompis muckade från p4 nu i våras. Han körde stridsvagnar där och nu står det CE på hans körkort tongue

Dom ger dig chansen att ta det civilt. Vissa regementen kanske gör så personen får ta skriva det civila provet o göra civil uppkörning direkt? Andra gör så att man själv får uppsöka körskola för bokning av teoriprov och uppkörning efter mman fått det militära. Sen får man ta kvittot till regementet och så får man tillbaka pengarna.

Men militärt gäller INTE som civilt körkort.

jo de gör de vell?
farzzan körde kock-lastbilen o han tog sitt kort i lumpen o han får köra lastbil civilt tongue

trosor är röda kalsonger är blå,eh va fan dom ska ju av endå!
Volvo_Elin Lastbilschaufför
3 juli 2006 · 186 Inlägg

Jag har BECE och kan garantera att lastbil inte är som att köra vanlig bil (som många håller med mig om)...Men det är dock 10 gånger roligare och man har lite bättre uppsyn över trafiken framför,fast dock (tycker jag) att det kan vara svårt att se bilar från sidorna ibland för att backspeglarna är så stora. Fast jag är glad att dom finns såklart wink! Men måste man sitta längst fram med stolen blir det väl så för att man ska kunna nå smile...Men jag älskar det, finns inge bättre än lastbilar! Och backning med släp är (egentligen) ganska lätt när man väl kommit på tricket smile...Lycka till ni som ska ta kortet smile!

Ride Hard-Die Free!
GranatMagnuS Scania, javisst.
4 juli 2006 · 237 Inlägg

Hur ofta måste man förnya ADR kortet i sverige? vart 5te år här på åland ivf.

Hamilton
5 juli 2006 · 8 864 Inlägg

GranatMagnuS skrev:
Hur ofta måste man förnya ADR kortet i sverige? vart 5te år här på åland ivf.

5 år gäller här ochså, ska förnya mitt för 3 gången i höst...

Fotograf på tierpidag.se
THEBADGUY Gorgilus addictus
5 juli 2006 · 4 736 Inlägg

Volvo_Elin skrev:
Jag har BECE och kan garantera att lastbil inte är som att köra vanlig bil (som många håller med mig om)...Men det är dock 10 gånger roligare och man har lite bättre uppsyn över trafiken framför,fast dock (tycker jag) att det kan vara svårt att se bilar från sidorna ibland för att backspeglarna är så stora. Fast jag är glad att dom finns såklart wink! Men måste man sitta längst fram med stolen blir det väl så för att man ska kunna nå smile...Men jag älskar det, finns inge bättre än lastbilar! Och backning med släp är (egentligen) ganska lätt när man väl kommit på tricket smile...Lycka till ni som ska ta kortet smile!

Ja jag kan hålla med dig där. Är roligare att köra lastbil. Håller just nu på med mitt c kort. Ska förhoppningsvis vara klart i november;)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
GranatMagnuS Scania, javisst.
5 juli 2006 · 237 Inlägg

Hamilton skrev:

GranatMagnuS skrev:
Hur ofta måste man förnya ADR kortet i sverige? vart 5te år här på åland ivf.

5 år gäller här ochså, ska förnya mitt för 3 gången i höst...

Ok, är det en svår kurs i allmenhet?

Hamilton
5 juli 2006 · 8 864 Inlägg

GranatMagnuS skrev:

Hamilton skrev:

GranatMagnuS skrev:
Hur ofta måste man förnya ADR kortet i sverige? vart 5te år här på åland ivf.

5 år gäller här ochså, ska förnya mitt för 3 gången i höst...

Ok, är det en svår kurs i allmenhet?

ADR utbildningen är ganska lätt, tar ett par dagar att fixa oftast har man lagt kurserna över en helg. Man använder kursboken under själva provet.

Fotograf på tierpidag.se
GranatMagnuS Scania, javisst.
5 juli 2006 · 237 Inlägg

Hamilton skrev:

GranatMagnuS skrev:

Hamilton skrev:

5 år gäller här ochså, ska förnya mitt för 3 gången i höst...

Ok, är det en svår kurs i allmenhet?

ADR utbildningen är ganska lätt, tar ett par dagar att fixa oftast har man lagt kurserna över en helg. Man använder kursboken under själva provet.

Aha okej, nu har man fått lite klarhet i det också!

infreeze
5 juli 2006 · 51 Inlägg

Som sagt jag tackar för alla tips som jag har fått trodde det inte skulle bli en sådan lång tråd av det heller men vafan smile bättre det så klart..men det jag menade är ju i trafikregler osv..är det ju samma men sedan hanteringen av lastbil är kanske lite svårare men vem vet smile kanske det är en baggis för vissa och för andra är det svårare "timing is everything" som man brukar säga smile Ingen som har körkort och som har tagit det via körskola ? vore intressant och höra med dom med..och inte folk som har fått det betalt av kommunen smile No offense till er då alltså smile

Senast redigerat av infreeze (5 juli 2006)

Hamilton
5 juli 2006 · 8 864 Inlägg

När jag tog mina körkort för ca 20år sedan (privat) så fick jag tipset från bilskoleläraren att ta D=Buss i stället för C. Med busskortet så får man C och ett E till sitt B kort på köpet, dvs BE C DE.
Jag tog 4 lektioner på bilskolan och på den tiden behövdes ingen halkkörning.

Antalet lektioner beror lite på vilket anlag man har för att köra tunga fordon.

Fotograf på tierpidag.se
infreeze
5 juli 2006 · 51 Inlägg

Hm så du menar att man ska ta buss körkort så får man C och BE eller vadå? Fast hmm..isåfall kanske man ska sattsa på det istället tror ni att det gäller i samhället idag med eller ?

Errol
5 juli 2006 · 320 Inlägg

hm är det så än idag tro? att  du får  C+ e    om man tar D?
21 år måste man vara för att ta  DE å så måste man väl köra ett tag inom närområdet.

vad jag vet är att man  måste  ha både CE + DE  går inte kombinera,dvs köra långtradare med DE
eller köra buss med CE.
så ens körkort ska se ut följande BECEDE   smile

infreeze
5 juli 2006 · 51 Inlägg

Fast jag var på någon test för en yrkesutbildning och där var en kille som sa att han hade D-kort och han var där för att han ville ha lastbilkort..han fick inte C bara för att han hade fått D verkade det som så..aja

mrcelica
5 juli 2006 · 1 639 Inlägg

Hamilton skrev:
När jag tog mina körkort för ca 20år sedan (privat) så fick jag tipset från bilskoleläraren att ta D=Buss i stället för C. Med busskortet så får man C och ett E till sitt B kort på köpet, dvs BE C DE.
Jag tog 4 lektioner på bilskolan och på den tiden behövdes ingen halkkörning.

Antalet lektioner beror lite på vilket anlag man har för att köra tunga fordon.

Så är det absolut inte i dag i alla fal..

Det enda man får på köpet är BE behörighet när man tar C+E eller D+E

Senast redigerat av mrcelica (5 juli 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Hamilton
6 juli 2006 · 8 864 Inlägg

mrcelica skrev:

Hamilton skrev:
När jag tog mina körkort för ca 20år sedan (privat) så fick jag tipset från bilskoleläraren att ta D=Buss i stället för C. Med busskortet så får man C och ett E till sitt B kort på köpet, dvs BE C DE.
Jag tog 4 lektioner på bilskolan och på den tiden behövdes ingen halkkörning.

Antalet lektioner beror lite på vilket anlag man har för att köra tunga fordon.

Så är det absolut inte i dag i alla fal..

Det enda man får på köpet är BE behörighet när man tar C+E eller D+E

Där ser man, det var bättre förr wink

Fotograf på tierpidag.se
v8rickard Gammelbilsnörd
5 november 2007 · 450 Inlägg

Lyfter denna tråden nu då det är lite aktuellt för mg här framöver. Vad har era lastbilskort kostat? Jag kommer att betala det själv men hoppas att C inte skall hamna över 20K iaf... Jag har bra körvana av andra större fordonskobinationer, traktor m släp mm, men aldrig lastbil, hur många timmar kan man räkna med? Teorin är inga bekymmer! Bra körskolor i göteborgstrakten?

_Lady_
5 november 2007 · 276 Inlägg

Jag har håller på att ta kortet CE å släpet har kostat mej ca 15000kr  Bara C som jag tog för 2 år sedan betalde jag 13000kr för ca.. DEt bästa du kan köra e att du bokar en körlektion å rådfrågar sen din lärare va han tor hur många lektioner du behöver. så gjorde jag iallafall

v8rickard skrev:
Lyfter denna tråden nu då det är lite aktuellt för mg här framöver. Vad har era lastbilskort kostat? Jag kommer att betala det själv men hoppas att C inte skall hamna över 20K iaf... Jag har bra körvana av andra större fordonskobinationer, traktor m släp mm, men aldrig lastbil, hur många timmar kan man räkna med? Teorin är inga bekymmer! Bra körskolor i göteborgstrakten?

Nissan 200sx "Lady of Samuraj" (1992)
Volvo V70 "SilverLady" (2005)
v8rickard Gammelbilsnörd
5 november 2007 · 450 Inlägg

Ok, jo det låter ju bra:D är väl så jag har tänkt göra ungefär. Hur mycket körvana hade du innan? Körde/kör du enbart i körskola eller hade du övningskört innan? Vad kostade en lektion? runt 1000kr för en timme? Eller hur långa lektion är lämplig att ta?

_Lady_
5 november 2007 · 276 Inlägg

Jag hade ingen körvana alls å jag hade inte någon jag kunde övningsköra privat pga att dom inte hade bilar.. så jag körde bara på skola.. En dubbellektion här i uddevalla kostar ca 1200 kr.. en lektion e ju 40 min så det bästa e att ta 40+40 å dom flesta skolor har bara 40+40 hinner ju me mera då smile

v8rickard skrev:
Ok, jo det låter ju bra:D är väl så jag har tänkt göra ungefär. Hur mycket körvana hade du innan? Körde/kör du enbart i körskola eller hade du övningskört innan? Vad kostade en lektion? runt 1000kr för en timme? Eller hur långa lektion är lämplig att ta?

Nissan 200sx "Lady of Samuraj" (1992)
Volvo V70 "SilverLady" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang