7175
Sök

Bil på släp?

Bilmekaniker
805 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
Tjena jag har inte riktigt förstått det med bil på släp, jag har B körkort
och har en audi a6 som jag tänkte skulle dra supran.
Skattevikt, kg: 1600
Tjänstevikt, kg: 1600
Totalvikt, kg: 2100
Sänkt totaltvikt, kg: 
Max släpvagnsvikt, kg: 1400

Supran

Skattevikt, kg: 1660
Tjänstevikt, kg: 1665
Totalvikt, kg: 1950

men audin får max dra 1400kg? skattevikte ller vad är det dem syftar på då?
om vi säger att supran hade vägt 1400kg hade jag fått ha den på släp då med bara B kort?

BT
110 Inlägg
12 september 2010
Måste ha info om släpet också.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

Bilmekaniker
805 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
har inget vad bara fundersam, hörde att man inte fick ha bil på släp med bara B kort? men vilka vikter är det dem syftar på tjänste skatte eller totalvikt? 
men om allt väger under 3500kg får man alltså köra det med bara b kort?

BT
110 Inlägg
12 september 2010
Så här är det. Vi säger att biltransporten väger 500 kg, och får lasta 1800 kg. Släpets totalvikt =2300 kg. Drag-Audin får dra max 1400 kg oavsett förarens körkort.

Redan här skiter det sig om du har bara B-kort. Släpets totalvikt är långt över vad bilen får dra. Här räknas alltså släpets TOTALVIKT. Alltså egen vikt + tillåten last. Oavsett du lastat nåt eller inte så får du inte ens köra släpet tomt.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

BT
110 Inlägg
12 september 2010
Vad Supran väger är faktiskt helt ointressant när du bara har B-kort. Det är bara släpets totalvikt som är intressant.

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
12 september 2010
när vi körde o hämta duetten så blev vi stoppade av polisen dem brydde sig ej men att vi hade kört 10 km/h för fort böla dem för men ej när lastbilar drog på i 130? roll

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Trött
267 Inlägg
12 september 2010
Drfrasse skrev:
när vi körde o hämta duetten så blev vi stoppade av polisen dem brydde sig ej men att vi hade kört 10 km/h för fort böla dem för men ej när lastbilar drog på i 130? roll

Skandinaviska lastbilar över 3500 kg är sedan någon gång på 90-talet försedda med hastighetsregulator som spärrar vid 89-90 km/h. Lägg detta på minnet så ser du inte så dum ut nästa gång du snackar skit om de som ser till att du har mat på bordet...

OT, Sorry.

772 Inlägg
12 september 2010
Släpets total vikt får inte överstiga bilens tjänste vikt.
Så en bil med en tjänstevikt på 1400kg får inte dra ett släp med högre totalvikt än 1400kg, oavsett om du har något på det eller inte, med endast b~kort då så klart.
Det är allt du behöver veta.
Praktiskt sett så betyder det att med dom flesta normala person bilar så får du max ha en bubbla eller en hundkoja på släpet.

957 Inlägg
12 september 2010
Hellectric skrev:
Drfrasse skrev:

Skandinaviska lastbilar över 3500 kg är sedan någon gång på 90-talet försedda med hastighetsregulator som spärrar vid 89-90 km/h. Lägg detta på minnet så ser du inte så dum ut nästa gång du snackar skit om de som ser till att du har mat på bordet...

OT, Sorry.

lastbilar  går  över den farten med min vän om du tar bort spärren   ja ahr kört  en  Scania R500 V8  i 100km/h  då var det en lite nerförsbacke  men  en kompsi  som bor i holand  han ahr  kört  samma  model av Scania  på autobhan i  136km/h  enlig gps  har set  videon med   så  läs på lite  till

R1 driver!
5 128 Inlägg
12 september 2010
PoulZen skrev:
Så en bil med en tjänstevikt på 1400kg får inte dra ett släp med högre totalvikt än 1400kg, oavsett om du har något på det eller inte, med endast b~kort då så klart.
Praktiskt sett så betyder det att med dom flesta normala person bilar så får du max ha en bubbla eller en hundkoja på släpet.

Och sen får väl inte släpens totalvikt och bilens tjänstevikt tillsammans överstiga 3500kg?

4 005 Inlägg
12 september 2010
_DamnIt skrev:
PoulZen skrev:

Och sen får väl inte släpens totalvikt och bilens tjänstevikt tillsammans överstiga 3500kg?

Stämmer bra detta!

Det enda sättet att dra en bil med B-kort är att dels att den bilen är väldigt lätt (1100 och mindre) och dels att släpet är typregistrerat på tex 1600kg.

9 108 Inlägg
12 september 2010
Som sagt är släpets regbevis nödvändigt.

Eftersom släpet i sig också har en tjänstevikt så överstiger man ganska enkelt det de flesta bilar får dra med B-kort. Om det inte är en bubbla eller hundkoja som sagt.

Trött
267 Inlägg
12 september 2010
BadBoy89 skrev:
Hellectric skrev:
Drfrasse skrev:

OT, Sorry.

lastbilar  går  över den farten med min vän om du tar bort spärren   ja ahr kört  en  Scania R500 V8  i 100km/h  då var det en lite nerförsbacke  men  en kompsi  som bor i holand  han ahr  kört  samma  model av Scania  på autobhan i  136km/h  enlig gps  har set  videon med   så  läs på lite  till

Vet, det är bara att plocka bort relät till hastighetsmätarn. Det är inget nytt, det jag reagerade mest på var att det lät som om ALLA lastbilar blåste förbi i 130. Och holländska bilar går snabbare, dom har inte spärren.

1 035 Inlägg
12 september 2010
Hellectric skrev:
BadBoy89 skrev:
Hellectric skrev:

OT, Sorry.

Vet, det är bara att plocka bort relät till hastighetsmätarn. Det är inget nytt, det jag reagerade mest på var att det lät som om ALLA lastbilar blåste förbi i 130. Och holländska bilar går snabbare, dom har inte spärren.

ja bölar ej över lastbilarna all respekt till alla som kör men endå tar dem ej dem som kör i mer än 120? när vi körde i 80 på väg tillbacka me bilen drog dem om oss i mer än 80-90 säkert  100-120

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

1 562 Inlägg
12 september 2010
Drfrasse skrev:
Hellectric skrev:
BadBoy89 skrev:

ja bölar ej över lastbilarna all respekt till alla som kör men endå tar dem ej dem som kör i mer än 120? när vi körde i 80 på väg tillbacka me bilen drog dem om oss i mer än 80-90 säkert  100-120

lastbilars hastighetsmätare brukar stämma betydligt bättre med verkligheten än personbilars.

KHRacing
12 september 2010
Verkar inte som någon vet om att har man körkort sedan minst 1996 så får man köra en totalvikt på över 3500kg på B-kort. men nu har ju inte TS haft det så i detta fallet är det ointressant.

KHRacing
12 september 2010
linuslinje skrev:
KHRacing skrev:
Verkar inte som någon vet om att har man körkort sedan minst 1996 så får man köra en totalvikt på över 3500kg på B-kort. men nu har ju inte TS haft det så i detta fallet är det ointressant.

Absolut. Fast då ska det även vara ett fordon som är klassat som personbil klass 2 också. smile

Detta står dock ej i körkortsbalken :-)

http://www.geting.se/image.php/263597-tssvar2010slap.jpg
Senast redigerat av KHRacing (12 september 2010)

4 005 Inlägg
12 september 2010
KHRacing skrev:
linuslinje skrev:
KHRacing skrev:

Absolut. Fast då ska det även vara ett fordon som är klassat som personbil klass 2 också. smile

Detta står dock ej i körkortsbalken :-)

http://www.geting.se/image.php/263597-tssvar2010slap.jpg

smile Du har helt rätt. Jag ska vara noggrannare nästa gång! smile

1 035 Inlägg
12 september 2010
mange_240 skrev:
Drfrasse skrev:
Hellectric skrev:

lastbilars hastighetsmätare brukar stämma betydligt bättre med verkligheten än personbilars.

mer än 100 kan man konstatera på plats ja irriterar mig mer på polisens sida ....

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Trött
267 Inlägg
13 september 2010
Drfrasse skrev:
mange_240 skrev:
Drfrasse skrev:

mer än 100 kan man konstatera på plats ja irriterar mig mer på polisens sida ....

Nej PUNKT

Orka...

Sök